Text & Foto Stefan Sund




Variatormässigt har denna modell fått en ny kalibrering som ska ge bättre prestanda, förfinat tillslag och växlingar samt ska det ge en lägre temperatur på remmen. Även utväxlingen är förändrad till 24/50 för att som Yamaha säger ”Ge armförlängande acceleration mellan kurvorna”. Reglagen är nya och gemensamma med de flesta Arctic-modeller. En mycket bra och efterlängtad uppdatering. Den nya bromsen har ett riktigt skönt och kort handtag i komposit, som inte blir lika kallt som ett i metall. Den har också nya vändhjul av mer normal design än tidigare Tri-hub-konstruktion. Man har även flyttat två boggihjul till utsidan av boggiskenorna för att ge plats åt stötdämparna. Den har också en ganska stor tunnelväska som standard och härlig värme i dynan när så önskas!
Prova utländska casino med BankID och njut av snabb registrering, attraktiva bonusar, brett spelutbud och vinster som betalas ut på bara några minuter – smidigt, säkert och utan onödigt krångel.
Ski-Doo
Tidigare tripplar har inte fått plats i REV Gen 4-platformen men nu har man modifierat kåporna och gjort en del chassiförändringar för att skapa en Wide-version som är något bredare än REV gen 4 men som ändå är 19mm smalare än REV XS. Designen är riktigt lyckad med sitt aggressiva luftintag på huven och man har hämtat lite av formspråket från Can-Am Spyder. Skotern är utrustad med en lite större dyna som bjuder på 7 liter förvaring. Den har Ski-Doo:s justerbara styrhöjare som kan justeras framåt och bakåt. Men det skiljer ändå inte så fasligt mycket i utformningen av de olika modellerna då över 80% av tillbehören passar på båda.
Att Rotax skulle ta fram en överladdad variant av sin 3-cylindriga ACE-motor kom kanske inte som en överraskning för de som hänger med på vad BRP gör med sina Can-Am-modeller. Den senaste modellen av Maverick X3 har nämligen denna motor och där lämnar den ifrån sig hela 172 hästar, varför gör den inte det i Ski-Doo då kan man ju undra? I skotern har man ju nöjt sig med 150 hästar. Det finns nog flera orsaker till detta, men om vi tillåts spekulera i frågan kan det bero på flera tekniska begränsningar som storlek på intercooler och hållbarhet rent allmänt. Men kan den leverera 172 hästar i öknen borde ju inte värmen vara några problem så detta är nog inte den riktiga orsaken. Vi tror helt enkelt att Ski-Doo har tittat på vart i sitt gedigna utbud som man har haft en lucka och sedan fyllt luckan med den här maskinen. Sedan finns det ju en stor möjlighet att man till kommande årsmodeller helt enkelt tar och skruvar upp laddtrycket ytterligare. Man kan även precis lika gärna skruva ner laddtrycket och plocka bort intercoolern för att skapa en 120-hästarsmodell. Sedan ska det tilläggas att vi nog får vänta lite och se vad den här motorn verkligen ger i slutändan, för vi tyckte den gick riktigt bra och då sa teknikerna på Ski-Doo att mappningen inte var riktigt klar och att vi kunde förvänta oss ännu mer av den!

Lössnö?
Båda maskinerna placerar sig i det ledanpassade segmentet av crossovermaskiner och siktar inte in sig på att vara någon backcountryskoter. Detta märks ganska tydligt när man ändå svänger av leden och går ett försök på lite lössnöåkning. Visst har de båda kraften för att ta sig framåt men de är båda lite för breda i framvagnen för att bli smidiga och kraften i motorn överstiger klart det fäste som mattan kan erbjuda. Men det är ändå en klar skillnad mellan dessa båda herrar då Yamahan ändå är betydligt mer medgörlig i lössnön än Ski-Doo:n. Dels har den en liten fördel med sina något högre kammar när det gäller drivet i snön, men den upplevs också som lättare att lägga ner i snön för att göra en härlig pudersväng. När man kör Ski-Doo:n känns det mest som att den längtar tillbaks till leden då den ganska motvilligt utför en pudersväng. Det krävs alltså ett tydligare kroppsspråk från föraren när man kör Ski-Doo:n i lössnö.
Motor: 3-cyl, vätskekyld, 899cc, 4-takt, c:a 150 hk.
Bränslesystem: EFI.
Chassi: REV Gen 4 Wide
Broms: Brembo-racing, hydraulisk skivbroms.

Framfjädring: RAS 3, KYB Pro 36 R EA.
Skidor: Pilot DS 2
Spårvidd: 107,7 cm.
Boggi: rMotion, KYB Pro 40 EA. Fjädringsväg 270 mm.
Matta (BxL): Ice Cobra, 381×3487 mm.
Kamhöjd: 40,6 mm.
Torrvikt: 247 kg.
Bränsletank: 36 liter.
Oljetank: 3,3
Dyna: 1 up, Trail
Elstart: Ja.
Backvxl: Ja.
Pris: 159 900 kronor.
Generalagent: BRP Scandinavia, www.ski-doo.com/se
FAKTA YAMAHA SIDEWINDER L-TX LE 137 -2018
Motor: 3-cyl, Turbo, vätskekyld, 998cc, 4-takt, c:a 180 hk.
Bränslesystem: EFI, 3×41 mm.
Chassi: SRV
Broms: Stealth, hydraulisk skivbroms.
Framfjädring: SRV, FOX® 1.5 ZERO iQS. Fjädringsväg 254 mm.
Skidor: Tuner Gen 3.
Spårvidd: 106,4 – 109 cm.
Boggi: Dual Shock SR 137 Torsion, HP Gas 1.5 / FOX® 2.0 ZERO iQS.
Matta (BxL): Backcountry, 381×3480 mm.
Kamhöjd: 44 mm.
Torrvikt: –
Bränsletank: 33,6 liter.
Oljevolym: 3,08 liter.
Dyna: 1 up, ?
Elstart: Ja.
Backvxl: Ja.
Pris: 159 900 kronor.
Generalagent: Yamaha Motor Scandinavia, www.yamaha-motor.eu







