Det här är en storsäljare i vårt grannland i öster, detta medan den ofta hamnar i skymundan av längre maskiner hos oss i Sverige.
Text & Foto Stefan Sund
Äntligen 600R
600:an har alltid åkt lite i bakvattnet och i skymundan av sina storebröder. Sedan har Rotax på senare år aldrig tagit i riktigt från tårna när det gäller 600-motorn. När man kom med den smarta idén med E-Tec fick 800:an en ordentlig knuff när det gällde hästkrafter medan 600:an fick stanna kvar på det hästkraftantal som den hade sedan tidigare med SDI. Detta beror antagligen på att man riktar sig till en helt annan kundgrupp med 600:an som kanske värdesätter en snål och väldigt driftsäker motor framför 5-10 extra hästar. Detta gäller absolut i flertalet av de applikationer som man kan hitta en 600:a men kanske inte i en RAVE RE, den både förtjänar och klarar av betydligt mer effekt.
Allt detta är nu åtgärdat i och med att Rotax presenterat nya 600R E-Tec. Nu har man i ett trollslag fått de där extra hästarna som gör att man är med och krigar även i 600-segemntet när det gäller effekt. Man landar nu på runt 125 hästar ur den 599,4cc stora motorn. Den är uppbyggd på samma sätt som Rotax 850, vilket gjort den betydligt kompaktare och dessutom lite lättare. Totalt har man sparat in 680g och massan är betydligt mer centraliserad. Den nya motorn har trots sin ökade effekt inte heller blivit sämre när det gäller att snåla med bensin och olja jämfört med föregångaren. Allt är “win win” helt enkelt!
Inte bara ny motor
Det är inte bara motorn som är ny i denna maskin, om man inte är blind ser man även att den nu byggs på Radien-platformen precis som storebror 850. Detta innebär i stort en mer framflyttad förarposition, centrerad massa och bättre ergonomi överlag. På nya RAVE RE 600R kan man även se att det glänser lite extra om stötdämparna. Precis som på alla andra RE-modeller får även 600:an ta del av dämparna med KASHIMA coating. Storleken på dessa är precis som förut med KYB 40 HLCR i LFS-framvagnen och snäppet större i PPS2-3300-boggin med KYB 46 HLCR både fram och bak. Har du något att klaga på när det gäller stötdämparna är det större risk att det är något fel på dig än på dämparna… Boggin på RAVE RE är okopplad och bjuder därför på en rejäl viktförskjutning och fjädringsväg, med andra ord är det underhållande att köra denna RAVE. LFS-framvagnen har också den en förbättrad fjädringsväg och ska också ge mindre bump-steer än A-LFS+. Radien-platformen bjuder också på Rack steering system som ger en mer precis styrning tack vare att skidorna styr mer parallellt. Även själva chassit är mer stabilt och dessutom lättare än än tidigare REX2-chassi.
Lynx har försök identifiera sina köpare och den som väljer en RAVE RE 600 är enligt Lynx ute efter en sportig upplevelse samtidigt som man vill ha detta Out-of-the-box utan att behöva skruva och trimma på olika sätt. Sedan är det här med Racing viktigt och vad symboliserar det bättre än en 600:a!? Föraren kör också väldigt mycket under en säsong och uppskattar att man får mycket för pengarna i en 600:a. Detta medan en 850-köpare, samtidigt som denne naturligtvis också värdesätter en sportig skoter, också vill ha topp-prestanda, den senaste motortekniken och bara vill ha det värsta!
Motor: 2-cyl, vätskekyld, 599,4cc, 2-takt, c:a 125 hk.
Bränslesystem: Elektronisk bränsleinsprutning.
Chassi: Radien.
Broms: Hydraulisk skivbroms.
Framfjädring: LFS, KYB 40 HLCR Kashima.
Skidor: BLADE XC.
Spårvidd: 108 cm.
Boggi: PPS2-3300, KYB 46 HLCR Kashima.
Matta (BxL): Cobra, 381×3269 mm.
Kamhöjd: 41 mm.
Torrvikt: – kg.
Bränsletank: 37 liter.
Oljetank: 3,4 liter.
Dyna: 1 up, RAVE.
Elstart: Nej, tillbehör.
Backvxl: Ja.
Pris: 137 900 kronor.
Generalagent: BRP Scandinavia, www.brplynx.com/se