Det är faktiskt så illa att det har gått hela 4-5 år sedan vi fick den briljanta idéen att bygga en skoter från grunden! Nu, efter år av svett, är vi äntligen i mål!
Text & Foto Stefan Sund & Robert Olsson
Allt började egentligen med att vi köpte en Pro Stock som var nyrenoverad men inte ihopskruvad. I detta köp ingick det lite delar till den speciella framvagnen samt två tunnelsidor som hade sett sina bästa dagar, fulla med skotthål från dubbar och massor av bucklor och hål. Vi tänkte inte mer på dom utan de fick stå och samla damm i ett hörn av garaget. Åren gick och vi hade fått tag på ytterligare reservdelar som är unika för just Pro Stock-modellen. För även om en Formula Pro Stock vid en första anblick kanske är lik en ”vanlig” Formula MX så kan vi intyga att den just inte är mer än lik, för nästan allt skiljer sig åt om man börjar titta noga och ta mått.
Pro Stock-modellen är byggd hos Ski-doo:s Racing Department där bland annat bröderna Karpik jobbade. Där utvecklade man den framgångsrika tävlingsmaskinen Formula MX Pro Stock som tillverkades under 1983-84. Modellen var så framgångsrik på tävlingsbanorna att även om åren gick och Ski-Doo kom med nya modeller för konsumenterna så fortsatte man att tävla med Pro Stock. När Ski-Doo kom med sin röda Formula Plus målade man helt enkelt om Pro Stock-skotrarna i röd kulör och satte dit nya dekaler. För visst ville Ski-Doo att tävlingsmaskinerna skulle se ut som den nya heta Plus-modellen för att hjälpa försäljningen. Även motorn byttes i de flesta av Pro Stock-maskinerna för att passa in i olika tävlingsklasser.
Det var under 2014-15 som vi insåg att vi hade så många reservdelar att det nog skulle vara möjligt att bygga en till maskin! Hur svårt kan det vara, det är väl bara rör och plåt? Inte så enkelt visade det sig. En grundförutsättning för att ett sådant här bygge är att man antingen har ritningarna eller en till skoter att mäta och kolla på, vilket vi ju hade. Sedan behövs minst en vanlig MX som reservdelsmaskin att plocka saker som skidor, styre och en massa annat från. Många av delarna behövde modifieras men hellre det än att till exempel bygga skidor från scratch!
Vart börjar man då? Ja vi startade iallafall med att införskaffa en massa chrome molly-rör av rätt dimensioner. Att hitta dessa rör var betydligt svårare än vi trodde då nästan ingen visste vad chrome molly var för något. Tillslut efter mycket letande hittade vi vad vi behövde hos ME Racing i Borlänge. Valet stod mellan Docol R8 rör som är lika starka som CrMo-rören men tåligare att svetsa i med miggen. Valet föll ändå på CrMo 4130 för att hålla bygget så original som möjligt samt att det var viss osäkerhet om huruvida alla dimensioner var tillgängliga i R8. Problemet med dessa rör var att de var raka och inte alls liknade framdelen på en Pro Stock. En rörbockningsmaskin införskaffades från USA eftersom maskinerna häromkring inte hade verktyg för rätt ytterdimension och radie. Naturligtvis behövdes även en rör-notcher. Nästa problem blev att vi inte hade någon TIG-svets, detta för att CrMo helst ska tiggas då de inte gillar för hög värme vilket det kan bli med miggen. Nu var det bara att tillverka jiggar, mätta två gånger och kapa en gång så var bygget igång!
Nu kom den kanske svåraste delen av bygget. Att mäta upp vart hålen för sekundär- och drivaxel skulle borras. Ett fel här skulle få stora negativa följdverkningar. En mock-up motor samt ett tomt kedjehus lyftes i chassiet och ett utdraget mätande tog fart. Vi bestämde oss för att använda oss av 1985-års kedjehus med Hyvo-kedja istället för originalets tripplex. Det var nämligen så flera av de svenska tävlingsmaskinerna uppdaterades. När båda axlarna var parallella samt CC-måttet mellan variatorerna stämde var det ”bara” att borra.
En annan sak som många tävlingsförare också gjorde var att byta till 85-års Formula MX tank samt dyna. Då detta även är enklare att få tag på gick vi också på den linjen. Pro Stock har egentligen en tank och dyna som mer liknar den på en Blizzard 1979 där dynan går upp på tanken, medan den nyare varianten är mer tvådelad. Vi har själva originaltanken men dynan hade vi fått lov att tillverka, vilket vi kanske gör vid ett senare tillfälle. Efter lackeringen passade vi också på att dekala upp skotern. Den är byggd som en tävlingsmaskin skulle sett ut under perioden 1987-1990. Med alla delar vi nu hade såg skotern nästan klar ut! Men riktigt så enkelt var det inte! Trots att vi hade plocka ihop allt och tagit isär den otaliga gånger passade det dåligt när väl allt skulle skruvas ihop på riktigt. Efter att ha justerat styrstångens placering, baljan och fotholkarna X-antal gånger fick vi tillslut ihop allt och huven kunde stängas. Ja ni vet, en centimeter här blir…
Motorn
När det gäller motor föll valet på en tidsenlig Rotax 537:a från en Formula Plus på 521 kubik och runt 90 hästar. Vi beslöt oss för att använda oss av en singlepipa till att börja med. Detta gör att man kan behålla lyset på huven vilket annars måste tas bort om man ska få ner dubbelpipor av modernt snitt. Tävlingsmaskinerna i Racer-klassen hade förvisso ”smala” dubbelpipor under denna tid men dessa saknar vi tyvärr. Om någon vänlig läsare känner till några sådana är vi mycket intresserade! Naturligtvis kan man inte bara stoppa dit en vanlig singelpipa utan den måste modifieras. Den måste kapas och vridas ett halvt varv efter kröken för att gå fri från rören i ramen, den går över istället för under som på en vanlig Formula. Även ljuddämparen måste kapas lite för att få plats och stingern måste justeras. Variatorerna bestyckades enligt rekommendationerna för en Formula Plus, det samma gäller utväxlingen samt förgasarna. Det är alltid bra att utgå från original och sedan arbeta sig vidare om man önskar en annan karaktär.