Lynx Commander har länge varit en favorit med sitt nytänkande att en arbetsmaskin med 50-matta även kan vara rolig att köra och till 2019 har Lynx gett sig på boggin i ett försök att förbättra egenskaperna ytterligare.
Lynx Commander var alltså först med att bevisa att man visst kan ha lite roligt med en bredbandare. Det gjorde man kanske främst när man dunkade ner en 800:a under huven och stoppade dit ordentliga dämpare från RAVE:en. Men även när den hade en 600:a och något enklare dämpare var den riktigt rolig att köra. Det här var ett koncept som sedan Ski-Doo nappade på när man skapade sin Expedition Extreme, en så gott som ren kopia av Lynx, och senare har även Polaris hängt på med sin Titan XC.
Men Commander finns ju inte bara som värstingmaskin utan man har även mer arbets- och touringinriktade modeller. Den modellen vi valt att provköra här är grundmodellen som finns med två motoralternativ, en 600 E-Tec och den vi kört med 900 ACE under huven. Den är utrustad med den fyrtaktande Rotax 900 ACE som är en bränslesnål och avancerad motor utrustad med det elektroniska iTC-gasreglaget med tre olika körlägen. Gasen är alltså elektronisk och det går inte någon vajer mellan gasreglaget och gasspjället. Detta gör, förutom att den är väldigt lättgasad, att man elektroniskt kan styra hur mycket den ska öppna trotteln när man gasar. iTC som står för intelligent Throttle Control är faktiskt något smått fantastiskt. Karl som man är gillar jag ju att pilla på knappar och jag kommer på mig själv att ändra mellan de olika körlägena som finns titt som tätt när jag kör, det går liksom inte att låta bli. Man kan välja mellan de tre lägena Sport, Standard och ECO, vilket gör enorm skillnad på skoterns prestanda. I ECO kan vilken nybörjare som helst lotsa fram Commandern med enkelhet och i Sport släpper man lös all kraft då gasspjället följer gasen exakt. Standard-läget är inte mitt emellan dessa två utan lite mer åt sporthållet. En Commander ska fungera att arbeta med så motorns temperatur hålls under kontroll med hjälp två kylare på Commander, en tunnelkylare samt en främre kylare med elektrisk fläkt, mycket bra på vårkanten samt vid snöfattiga förhållanden.
Commandern bygger på LX-U plattformen för att man ska få plats med den 50 breda mattan. Pyramidstrukturen gör chassit vridstyvt för att tåla tuffa tag och tyngre laster. Tunneln är fasad i överkant för att man inte ska uppleva den så bred som den faktiskt är. Detta hjälper då körställningen är helt okej, vilket även dynan bidrar till. Jag skriver helt okej då jag i normala fall har extremt svårt för bredbandare på grund av på tok för stela höfter och ljumskar. Men kommer man bara upp lite som man gör på Commandern fungerar det. Man sitter på en el-uppvärmd Modular-dyna som är ensittsig, men oroa dig inte för passagerardyna finns som tillbehör. Bakom dynan på tunneln finns det gott om utrymme för eventuell last och tillbehör. Som brukligt har Commandern den 2-växlade växellådan med en låg utväxling för att kunna dra tungt och göra maskinen starkare när det behövs.
Den breda mattan mäter nästan fyra meter i längd och har 44 mm höga kammar, avtrycket i snön är stort och därför är även bärförmågan bra. En bred matta ger även en extra stabilitet på leden trots att man har en ganska smal framvagn på Commander. Även bettet från kammarna ger ett bra fäste i snön. Den 996 +/- 21 mm breda A-LFS+-framvagnen är lättare än föregångaren och har även böjda nedre A-Armar för att öka markfrigången. Det är bra både för att det går lättare i snön och för att risken att köra på något minskar. Runt om på maskinen hittar vi HPG 36-stötdämpare och de klarar av normal körning men bjuder inte direkt upp till dans om man står på efter en knölig led, det är trots allt en ganska stor skoter vi pratar om, men komforten är å andra sidan riktigt bra. Blade XC-skidorna fungera utmärkt på Commandern och gör maskinen både lättstyrd och smidig. De fungerar dessutom utmärkt ute i det lösa.
- Förbättra lössnöegenskaperna
- Förbättra komforten
- Förbättra dragförmågan med precisa köregenskaper
För att lyckas med dessa mål gjorde man följande. När det gäller att förbättra lössnöegenskaperna så gjorde man boggin lätt och den har en totalvikt av 26,4 kilo. Det innebär att den är hela 11 kilo lättare än tidigare PPS-5900-A utan stötdämparna! Stötdämparna är preppade för just lössnöåkning och den smarta rörliga bakre delen av boggiskenorna hjälper till när man backar i lössnö. Även boggins ganska öppna konstruktion förhindrar dessutom att extravikt fastnar i form av snö och is.
Ytterligare komfort hittade man genom att minska ljud, vibrationer och hårdhet, vilket är ett resultat av en mer konstant mattspänning. Den är också mer lättstyrd än tidigare vilket i slutändan gör nya Commandern mer komfortabel. För att den ska kunna dra mer har man gjort det enklare att justera fjädringen beroende på last och boggi-geometrin tillåter viktförskjutning utan att skidorna lyfter, det även vid tyngre last.
Boggin består också av färre delar, Easy Ride har 109 delar jämfört med PPS som hade 131 delar. Även fjädrarna gör boggin mjukare och mer komfortabel då centerdämparen mäter 30N/mm och den bakre 45N/mm på Easy Ride att jämföra med 65N/mm och 70N/mm på PPS. Med mjukare fjädrar kan man även ha lättare komponenter i boggin, till exempel är främre svingen hela 3,93 kilo lättare!
Den nya boggin har även en snabbkoppling som sitter uppe i bakre saxen för att ändra mellan 1- och 2-up samt om man drar tungt. Den icke rörliga delen av boggiskenan har också blivit 10 centimeter längre än tidigare. Alla nya Commandermodeller utom Grand Tourer har denna ny boggi till 2019.
Motor: 3-cyl, vätskekyld, 899cc, 4-takt, c:a 90 hk.
Bränslesystem: EFI.
Chassi: L-XU
Broms: Hydraulisk skivbroms.
Framfjädring: A.LFS+, HPG 36. Fjädringsväg – mm.
Skidor: Blade XC
Spårvidd: 996 +/- 21 mm.
Boggi: Easy Ride, HPG 36. Fjädringsväg – mm.
Matta (BxL): –, 500×3923 mm.
Kamhöjd: 44 mm.
Torrvikt: – kg.
Bränsletank: 40 liter.
Oljevolym: –
Dyna: 1 up, Modular
Elstart: Ja.
Backvxl: Ja.
Pris: 132 900 kronor.
Generalagent: BRP Scandinavia, www.brplynx.com/se