Den största nyheten hos Lynx förutom att man ska börja sälja på andra sidan pölen är främst mer effekt och en efterlängtad modell hos oss i Sverige.
RAVE RE
Vi börjar med sportskotern RAVE RE 850 som till 2022 begåvas med nya skidor i form av Blade XC+. En skida som ska ge ett mer förutsägbart och precist beteende på leden och dessutom är lättare än föregångaren. Dessa sitter på en ny bredare framvagn vid namn LFS+ som mäter 1097mm.
PPS3
Även boggin har tagit ett kliv i utvecklingen där saxen är mer progressiv och hela boggin är 3,1 kg lättare vilket man främst kan tacka fjädrarna och boggiskenorna för. Målet har varit att ge skotern ett bredare arbetsområde genom att göra den bekvämare i lägre farter. Den ska även ha fått en mer kontrollerad viktförskjutning, men ändå kunna skicka skidorna i vädret om så önskas.
Xterrain RE Turbo
Hos värsta Xterrain hittar vi 30 nya hästar ur turbosnurran som nu landar på 180 friska. Hur har man då uppnått detta? Jo självklart har man skruvat upp trycket, men inte utan andra åtgärder. Saker som bytts är XCU, spridare, Wastegate, Intercooler och ljuddämpare. För att denna best inte ska var så känslig på gasen använder man sig av gasreglage med vajer som på en 2-taltare.
Skotern har även fått 46mm KYB-dämpare med HLCR-justering, LFS+framvagn samt PPS3-3700-boggi. Som lyxattribut har den fått en fet färgskärm på 7,8”.
Xterrain Brutal
Precis som skotern oven har Brutal fått färgskärmen. Båda dessa har även fått ärva BoonDockerns styre med en mindre diameter. Annars är det endast mindre dämparkalibreringar som Butalen begåvats med.
BoonDocker RE 3700
Modellen många längtat efter är här, en 146” med kortat tunnel! Nu kan man sluta bygga om sin skoter för nu kan man köpa den rakt över disk. Precis som sina storebröder har även den korta BoonDockern fått den smalare framvagnen på 921mm. I dämparväg hittar som på alla RE-modeller bra dämpare. Här i form av 36:or fram med CR-justering och fullt justerbara 46:or bak. Den har även fått SHOT som standard.
Föregående Artikel
Nästa Artikel