Arctic Cat Blast 4000 LT

Kompakt men inte liten

LT modellen är väl att räkna som en Crossover/Light utility då den ska klara lite av varje. En kompromiss helt enkelt med 37,5-38,5” framvagn, 146” lång och 41mm kammar på mattan med en flipp-boggi (Xtra-Action).

 

Man får även el-start, en medelhög ruta och en högre dyna jämfört med övriga Blast-serien, då denna modell kanske inte främst är tänkt som ungdomsskoter, jämfört med övriga Blast-serien. Vilket allt känns vettigt. Blast är väl enkelt sagt en kompakt men för den skull inte direkt en liten skoter.

Lättkörd
Vikten sägs ligga på 230kg fulltankad på LT modellen vilket innebär c:a 190kg torr. Blats LT känns väldigt lätt när man kör vilket nog har att göra med just den lilla motorn och roterande massan.
Det är en speciell känsla när man vrider på nyckeln och får höra enstånkarljudet från en 2-taktare, det var inte igår! Även när man kör så är det en speciell känsla med en 1-cylindrig 2-taktare. Lite kultkänsla från tiden med Lynx GL 250 med fler. Motorn ligger på c:a 65hk och rör på sig helt okej. Går faktiskt tro det eller ej att komma upp i 3-siffirigt på mätaren.
Det känns att det är en instegsmaskin/billig maskin då förarmiljön är rätt avskalad gentemot en stor Arctic Cat, men fortfarande funktionell. På Blast sitter det lite billigare mätare, knappar till back och handtagsvärmare.

Även stötdämparna är av någon budgetmodell, TwinTube CoilOver, och där finns det plats för lite förbättring då det kändes rätt mjuka.

Förare på 100 pannor.

Det är en maskin för nybörjare eller de som vill ha en simpel basic-maskin som tar en från punkt A till B. Det kan bli tuff konkurrens mot Ski-doo/Lynx nya 600 EFI både prestandamässigt, prismässigt och utrustningsmässigt. Som nog har tagits fram för att konkurrera med just Blast Serien då BRP ersatt 550 förgasarmotorn med en ny vätskekyld EFI.
Tiden lär utvisa om det blir en flipp eller flopp, då mycket hänger på priset som gärna hade fått lega runt hundringen i vår mening. Om man är på hugget under under våren på Snowmageddon så kostar den “bara” 112900 kr. Man kan även extrautrusta 4000 LT med ett SK-paket för 3000 kr som innehåller Proclimb-lyftbåge fram, dragkrok och styrväska.

•Arctic Cat 397cc Single 2-S
– Made in St. Cloud, MN
– Borr x Slag 85 x 70
– Integrerad balansaxel
– Integrerad vattenpump
– 3-port 3-stegs APV
– SDI bränsleinsprutning

 

 

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du är nöjd med det. Acceptera Läs mer