Arctic Cat HardCore 153

Kom igen nu katten det svänger ju!

När Arctic Cat Hardcore först såg dagens ljus var det ett svenskt initiativ för att skapa en tuffar modell som skulle locka oss svenskar och beskriva maskinen bättre än vad kanske namnet Mountaincat gör. Nu har namnet satt sig även hos amerikanerna och den finns även att köpa “over there”, man kan tolka det som att beprövade HCR-modellen bytt namn. Denna värsting har i år blivit bestulen på lite av rampljuset då Alpha One ståt i centrum. Men även Hardcore har genomgått en del förändringar till 2019 och blivit ännu tuffare.

Dämpat och förstärkt
HardCore har stötämpare som klara det mesta man kan hitta på då det sitter FOX 1.5 ZERO runt om på hela maskinen, alla lättjusterade QS3 utom den bak i boggin som är en QSL. Lås den dämparen och skidorna hålls nere för den mest effektiva klättringsförmågan. Men det räcker ju egentligen inte att dämparen klarar av att ta stryk, tillslut är det något annat som viker sig. På HardCore har man därför även förstärkt boggiskenorna med ordentliga plattor på sidan av skenorna. Däremot medför det faktum att HardCore har en kort tunnelkylare fram att tunneln kan vika sig, speciellt om man tar bort stänklappen. Gör man detta bör man alltså stärka upp tunneln med en kraftigare lyftbåge bak.

Hos oss tar man endast in den modellen som mäter 153”, vilket känns helt okej då man även har Alphan att luta sig mot. Mattan är den beprövade  PowerClaw-mattan med 3” höga kammar. ProClimb – 7 G2-skidorna har fått ett riktigt styvt skidgummi som gör att skidan håller spåret vid till exempel en sidehill-åkning. Skidorna tillåter även att man justerar bredden på framvagnen mellan 35.5-37.5”, alltså smalt och jätte smalt.

Även HardCore får alla de uppdateringar som Arctic Cat gjort när det gäller reglagen med nytt kort bromshandtag i komposit samt helt nya knappar med separerad dödare. Inte alls lika rent på styret som hos till exempel Polaris men ett stort steg i rätt riktning som fungerar mycket bra. Även dödmannsgreppet är nytt med sin magnetiska koppling. Bak i boggin hittar man också en ny utformning på vändhjulen som mäter 8 tum vilket även gäller boggihjulen på 5,5 tum. Fram i boggin sitter också en ny presspassad anti-stab-hjul som ska förhindra att railsen piercar mattan.

 

Minst men stark!
När det gäller den fina C-tec 2 800:an med Dual Stage Injection (DSI) har man en nya ECM-kalibrering som ska förbättra prestandan ytterligare. Vad årets motor ger kan vi bara spekulera i, men man anger då inte en speciellt hög effektsiffra på tunneln… När man kör denna motor har man dock noll förståelse för denna siffra, den här maskinen har inga problem att hänga på 840- och 850-maskinerna! TEAM tar hand om överföringen av effekten från motorn till mattan även på denna maskin. Arctic Cat:s drivsystem kallas för Team II ADS vilket innebär ett självjusterande variatorsystem med en TEAM Rapid Response II primärvariator och Rapid Reaction sekundärvariator. Det ska ge fördelar som bra hållbarhet på remmen då spänningen alltid är korrekt utan att man manuellt behöver justera den. Systemet ger även en 12,5% lägre startväxel med bibehållen slutväxel vilket också gör att det sliter betydligt mindre på remmen.

 

Det är endast en sak som blivit sämre med HardCore om vi jämfört med förra säsongen, man får inte den kraftigare frontbågen som standard. Annars har allt gått åt rätt håll, men det vi alltid har efterlyst är bättre och kraftigare fotbrädor, speciellt på denna modell. Arctic Cat har väldigt fina alternativ som tillbehör och det borde sitta standard på just HardCore. Det här är en lekfull skoter som alltid bjuder upp till dans, den är nästan lika smidig som den är tuff och årets upplaga är bland det snyggast vi sett med sina grå-lackade boggiskenor och svart/gröna färgsättning i övrigt. Men vill man ha en ännu smidigare Cat så är det ändå Alphan som gäller! Läs mer HÄR.

 

   

FAKTA Arctic Cat M8000 Hardcore 153 -2019
Motor: 2-cyl, vätskekyld, 794cc, 2-takt, c:a 160 hk.
Bränslesystem: Elektronisk bränsleinsprutning.
Chassi: Ascender
Broms: Hydraulisk skivbroms.
Framfjädring: AMS, FOX 1.5 ZERO QS3.
Skidor: ProClimb – 7 G2
Spårvidd: 90,2-95,3 cm.
Boggi: ALPHA-ONE, FOX 1.5 ZERO QS3 / QSL.
Matta (BxL): PowerClaw, 381×3886 mm.
Kamhöjd: 76,2 mm.
Torrvikt: 206 kg.
Bränsletank: 45 liter.
Oljetank: 3,1
Dyna: 1 up, Lightweight Mountain
Elstart: Tillbehör.
Backvxl: Ja.
Pris: 152 900 kronor.
Generalagent: Textron, arcticcat.se
Helförsäkring: 4.831:- / 3.767:- per år (Ex. ägare som är 30år resp. 50år) *

Priserna avser märkesförsäkring med hög självrisk och förare som använder ryggskydd. Priset är inklusive rabatt för medlemskap i snöskoterklubb. Läs mer på 

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du är nöjd med det. Acceptera Läs mer