Denna något större barnskoter gjorde braksuccé när den lanserades förra året och det verkar gå lika bra även denna säsong!
Text & Foto Stefan Sund
I ett sammarbeta med Yamaha tog man fram denna något större barnskoter som lämpar sig för barn från 8 år och upp till dess att de är runt 150 cm över havet. Även vi lite större kan faktiskt sitta helt okej på maskinen för att kunna framföra den på ett smidigt sätt. Till denna säsong har man uppdaterat en rad av saker för att göra maskinen ännu mer användarvänlig och snyggare!
Årets ZR 200 har tilläggsnamnet ES vilket naturligtvis står för att det sitter el-start som standard på skotern, säkerligen mycket välkommet för de mindre krabater som vill kunna starta skotern själva. Kanske mindre välkommet för föräldrarna… Man har även stoppat dit ett dödmannsgrepp som en ytterligare möjlighet att stänga av motorn, vilket tidigare var tillval på ZR 200. En annan välkommen sak är att man har förlängt startsnöret med 20 cm vilket gör det enklare att starta maskinen manuellt och så slipper man det där rycket i armen om man drar för långt. En annan sak som underlättar servicen på årets modell är den nya oljestickan. Förut behövde man nämligen höja upp framänden på skotern för att kolla oljenivån, det slipper man nu!
Sedan har man även gjort en del kosmetiska förändringar. Bland annat har man ett nytt rött bakljus och sedan är vändhjulen av ny modell, detta är toppat med två färgval en grön och en lila! Är man ändå inte nöjd med utseendet finns det en lösning bland tillbehören med dekalkitt, andra rutor, handtagsskydd, fotbrädsgrepp och mycket annat godis.
Denna stora barnskoter har en 4-taktare under huven som ger ifrån sig 9,1 hästar vid 5400 varv och som vuxen upplevs den inte direkt som vass, men de barn som provar är rent av lyriska efter en provtur! Effekten är alltså helt lagom utan att på något sätt bli farlig. Den automatiska dekompressionen som gör den lättdragen är kanske inte lika viktig längre då man har el-starten, men batteri kan ju ta slut som bekant. Det maximala varvtalet på motorn är kontrollerat på elektronisk väg. Som säkerhet har gasreglaget “Throttle over-ride protection” som innebär att det finns två strömbrytare i gasreglaget där en av dessa alltid måste vara aktiverade för att man ska kunna köra, vilket förhindrar att skotern av misstag börjar köra iväg om t.ex. gasvajern frusit fast. Den här 4-taktaren får sitt bränsle via en B24 Mikuni-förgasare och finns det en förgasare måste man ibland choka om den är kall. Men det är en ganska lättstartad maskin så det ska inte vara några problem och man har ju alltid el-starten.
Magneten på motorn är utvecklad för att klara av att ge ström till saker som handtagsvärmarna och lyse både fram och bak. Avgassystemet går ut framför motorn istället för som brukligt i buken på sidan vid höger fot. Detta tillsammans med en bra ljuddämpare ger en ganska behaglig ljudnivån. I övrig så liknar drivlinan den hos vilken fullvuxen skoter som helst med både primär- och sekundärvariator och istället för kedja så sitter variatoraxeln ihop med drivaxeln via en rem. Precis som på Arctics stora maskiner sitter även här bromsskivan direkt på drivaxeln vilket har den fördelen att man fortfarande kan bromsa även om remmen går av (kedjan på andra skotrar). Även själva bromsen är hydraulisk som på en stor skoter.
Även andra saker som framvagn och boggi ser ut och fungerar som på en fullstor skoter. Boggi försedd med en dämpare med spiralfjäder samt en torsionsfjäder med justerbar förspänning. Framvagnen består av dubbla A-armar och fjädringsvägen är helt okej både fram och bak vilket gör att en större person faktiskt kan köra maskinen. Camso Cobra-matta är 93” lång med helt okej 25 mm höga kammar. Jämfört med den mindre 120-kubikaren som också finns kvar i sortimentet så har man också förlängt aluminiumtunneln för att rymma den längre mattan och dessutom är fotstegen försedda med hål för att man ska få bättre fotfäste och kunna få bort snön på ett bra sätt.
Summering
ZR 200 har verkligen en plats i utbudet av skotrar då den gör gapet till en fullstor maskin betydligt mindre. Dessutom är den riktigt underhållande att köra, även för en vuxen! I staterna är den SSCC-certifierad precis som en fullstor snöskoter och därmed laglig att framföra på leden! Här hemma gör man bäst i att hålla sig på inhägnat område för att följa lagen. Priset för den här mer utrustade och nya modellen ligger på 47.900:-, alltså en ynka tusing mer än förra säsongen! Är du sugen på att ställe en sådan här under julgranen och bli årets förälder gör du nog säkrast i att ringa handlaren redan idag! Eller igår…
FAKTA Arctic Cat ZR 200 ES -2019
Motor: 1-cyl, fläktkyld, 192cc, 4-takt, c:a 9,1 hk.
Bränslesystem: B-24 Mikuni.
Chassi: YPR12.
Broms: Skivbroms.
Framfjädring: AWS XS, Hydraulic Twin Tube. Fjädringsväg 114 mm.
Skidor: Short ski, plast.
Spårvidd: 77,5 cm.
Boggi: Slide-rail, Hydraulic Twin Tube. Fjädringsväg 216 mm.
Matta (BxL): Cobra, 254×2362 mm.
Kamhöjd: 25 mm.
Torrvikt: 84 kg.
Bränsletank: 9 liter.
Oljetank: –
Dyna: 1 up, ZR 200.
Elstart: Ja.
Backvxl: Nej.
Pris: 47 900 kronor.
Generalagent: Textron, www.arcticcat.se
Motor: 1-cyl, fläktkyld, 192cc, 4-takt, c:a 9,1 hk.
Bränslesystem: B-24 Mikuni.
Chassi: YPR12.
Broms: Skivbroms.
Framfjädring: AWS XS, Hydraulic Twin Tube. Fjädringsväg 114 mm.
Skidor: Short ski, plast.
Spårvidd: 77,5 cm.
Boggi: Slide-rail, Hydraulic Twin Tube. Fjädringsväg 216 mm.
Matta (BxL): Cobra, 254×2362 mm.
Kamhöjd: 25 mm.
Torrvikt: 84 kg.
Bränsletank: 9 liter.
Oljetank: –
Dyna: 1 up, ZR 200.
Elstart: Ja.
Backvxl: Nej.
Pris: 47 900 kronor.
Generalagent: Textron, www.arcticcat.se