BoonDocker by Chris

Skidkrokar
Jag kommer byta ut skidorna till ett par Lynx DS skidor, alltså samma som original med röda. Då man köper dessa skidor som ett kit från BRP så leveras dom med skida, skidkrok, styrstål, skidgummi och monteringsskruvar.

Dock har dom av någon anledning valt att montera vita skidkrokar på dom. Eftersom jag inte har något som är vitt på min maskin så beställde jag ett par svarta krokar istället som matchar temat bättre. Skidkrokarna sitter ju montera med en form av “envägs” nitar. Alltså dom är lätta att montera men sen sitter dom som berget. Jag försökte lite olika varianter på att få loss dom utan att förstöra nån plast på skidor eller krokarna. Den enklaste lösningen jag kom fram till var att slipa på niten så den blev varm och då blev plasten runt niten också varm och släppte greppet så jag kunde dra ut niten med en tång. Jag hade beställt nya nitar med dom nya skidkrokarna så jag behövde inte bry mig om att nitarna skulle återanvändas. Monteringen gjorde jag med en 5mm gängstång som jag satte genom hålet I nitarna och skidan/skidkroken och sen drog jag in nitarna.

44

Gör om gör rätt
Tidigare i veckan började jag tillverka dom bakre fästena till fotstegen. Men jag blev inte nöjd med dom. Dels var den aluplåt jag använde för mjuk och dels var bockningarna inte så snygga då jag gjorde dom i skruvstycket. Så jag skickade ett meddelande till Patrik ( aka LaserPatrik) och han sa att inga problem jag skickar 2 st plåtbitar av lite stabilare alu. Enligt våra beräkningar då så skulle jag hinna få dom innan helgen. Tyvärr gjorde ju inte posten sitt jobb så inga plåtar dök upp på fredagen. Bara ut i skrotlådan och leta. Jag hade tur och hittade en gammal plåtbit från mitt Phazerprojket. Det var en beg. Tunnelplåt men det var rätt storlek/tjocklek och gjord i betydligt stabilare aluminium.

33

Så med den plåten så var det bar aatt börja om och kapa till dom 4 plåtbitarbna igen och sen bocka dom i min lilla “jigg”. Det blev betydligt stabilare och snyggare denna gång. Sen fräste jag till kanterna så den övre och under plåten skulle vara exakt lika stora. Blev en del tid vid svarven också för att tillverka distanser som ska monteras mellan plåtarna. Efter att allt var inpassat och monterat på skotern så var det bara att ta loss allt och preppa det för pulverlack.

22

Vi använder cookies för att säkerställa att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida. Om du fortsätter att använda den här webbplatsen antar vi att du är nöjd med det. Acceptera Läs mer