Den här provkörningen var det första vi gjorde under vårt besök i USA i våras. Det var en mulig och snöig dag i Rocky Mountain, men körförhållanderna var ändå på topp! Vi satt nu på den beprövade men uppdaterade Arctic Cat XF High Country 8000 LTD ES, det var dock en något kortare version på 141″ än den 153:a som kommer till oss. Ni ska veta att det är en djungel pricka in bokningarna och luska ut vilka skotrar som tillslut kommer till Sverige över ett halvår senare…
Text & Foto Stefan Sund & Magnus Wedin
Mot denna Arctic valde vi att ställa en ganska ny modell, Polaris Switchback Assault ES 2.0, med den flång nya 850-motorn under huven. Båda med el-star samt lite lull-lull som kan komma väl till pass. Självklart borde en längre matta på Arcticen påverka egenskaperna både på och vid sidan av leden, man får väl helt enkelt dra av lite på ledegenskaperna och sedan plussa på lite när det gäller lössnöegenskaperna! Vi har tidigare kört detta koncept med en 153” lång High Country, men då med en turbomatad 4-taktare under huven och resultatet är nog inte jämförbart. Oavsett längd på Arcticen har de iallafall samma typ av matta med 57 mm i kamhöjd. Båda dessa skotrar tillhör crossoversegmentet kryddade men en god portion lössnöegenskaper. I fallet med Arctic innebär LTD att man får betydligt bättre stötdämpare runt om och lite lyx i form av väskor både fram och bak samt el-start. Även Polarisen ståtar med ungefär samma bestyckning och har även den el-start och lite väskor samt lättjusterade Walker Evans Piggyback-dämpare.
Kraftkällorna
Här har vi två motorer som båda spottar ur sig runt 160 hästar på given signal. Den ena är dock lite större och den andra har snäppet mer avancerad insprutning. 8000 C-TEC2 har något som Arctic Cat kallar för Dual Stage Injection (DSI) och den kan beskrivas som något mitt i mellan DI och SDI med en lågtrycksinjektor per cylinder som sitter monterad på sidan av cylinderväggen. DSI innebär alltså inte att det är dubbla injektorer per cylinder utan att de sprutar in soppan med ett tryck på 4 bar vid två olika tillfällen. Steg 1 sker direkt in i förbränningsrummet vid låg- och mellanvarv. Det gör att man kan kontrollera både tid och mängd soppa som sprutas in och därmed minimerar spill, i en äldre 2-taktare försvinner nämligen ganska mycket oförbränt bränsle rätt ut i pipan. Steg 2 sker direkt till vevhuset vid högre varvtal via kolvslitsen (ett fönster i kolvväggen) och vidare via transferportarna till förbränningsrummet, detta tillsammans med steg 1 och här minimerar istället returpulsen från pipan spillet av bränsle. Steg 2 gör även att viktiga delar får lite mer smörjning samt kylning av bränslet vid högre varv. För att köra in denna motor krävs endast 18 minuter där motorn håller sig under 6500rpm och öser på med 10% olja och 4% extra bränsle! I nästa steg går motorn bara 2% fetare under de 5,7 första timmarna samt ger 3% i olja och varvar fullt ut, efter det har man tillgång till all kraft som denna amerikanska 800:a förfogar över. Till 2019 har man tagit bort variabeln som tog hänsyn till throttle position, vilket kunde göra andra delen av inkörningen längre för vissa.
850 Patriot
Polaris med sin 850 Patriot som egentligen borde heta 840 då den mäter 840cc är en så gott som en helt ny skapelse och det kraftfullaste Polaris någonsin producerat till en skoter. Den ska dessutom ge mer effekt än den där andra 850:in som finns på marknaden. Enligt oberoende bromsningar spottar den ur sig hela 170+ hästar! Det verkar alltså som att man hittat rätt med i mappningen av motorn, för det var sisådär med det under provkörningen. Just 850 Assault var den först skotern vi körde med den nya motorn och då hade man inte hittat riktigt rätt ännu. Maskinen kändes inte alls så rapp som vi hade förvänta oss. Detta var sedan betydligt bättre när vi körde andra 850-maskiner några dagar senare, då man hade en ny mappning av ECU:n. Mer än en gång har vi varit med om att skotrar går som kulor och krut under den tidiga provkörning på våren och sedan har man både hängslen och livrem i produktion med ett betydligt lägre effektuttag som resultat. Men det har även hänt att en maskin går betydligt bättre när den väl kommer i produktion! Det verkar tyda på det senare när det gäller 850:in!
Jämfört med 800:an så har Polaris gett den 4 mm längre slag och nu mäter borr och slag 85×74 mm för att öka på både volymen och effekten. För ytterligare kraft har man även porta mer vilket har gjorts möjligt då man använder 6 topplocksbultar istället för 8 vilket ger mer utrymme för själva portningen. ECU:n är uppgraderad och gör sina beräkningar betydligt snabbare än tidigare. De rörliga avgasportarna har fått förenklad funktion och jobbar fortfarande i tre lägen så att man alltid har gott om kraft oavsett vart i registret man befinner sig. När det gäller hållbarheten har man bland annat gjort om kolven så den har 3 mm tjockare överdel (dome) och kolvarna har även en större kontaktyta med cylindern för att ge effektivare värmeöverföring. Kolvarna har också endast en PVD-coated kolvring i stål som gör att det går lättare i cylindern. Kylningen är förbättrad med ett högt vattentryck i kanalerna. Motorn har en integrerad by-pass för att den snabbt ska komma upp i arbetstemperatur efter kallstart.
Även motorfästena är omgjorda för att minimera att vibrationerna förs över till chassit. På nya 850:in har man även använt sig av Power-boosting regulatorn från Titan 800:an så att man får tillgång till mer ström redan vid låga varv. Det känns att man har mer volym i den här motorn som ger ifrån sig ett annat djupare ljud än tidigare 800:an. Det ska bli spännande att se vad den kan leverera i vinter!
Polaris 4
Polaris 3
Polaris 3
Polaris 14
Motor: 2-cyl, vätskekyld, 794cc, 2-takt, c:a 160 hk.
Bränslesystem: DSI.
Chassi: ProClimb.
Broms: Stealth, hydraulisk skivbroms.
Framfjädring: AMS 40″, FOX 1.5 ZERO QS3. Fjädringsväg 229 mm.
Skidor: ProClimb – 7 G2.
Spårvidd: 96,5-106,7 cm.
Boggi: FLOAT-ACTION, FOX 1.5 ZERO QS3. Fjädringsväg 270 mm.
Matta (BxL): PowerClaw, 381×3886 mm.
Kamhöjd: 57 mm.
Torrvikt: 228 kg.
Bränsletank: 45 liter.
Oljetank: 3,7
Dyna: 1 up, Mountain.
Elstart: Ja.
Backvxl: Ja.
Pris: 147 900 kronor.
Generalagent: Textron, www.arcticcat.se
Motor: 2-cyl, vätskekyld, 840cc, 2-takt, c:a 170 hk.
Bränslesystem: SDI Cleanfire Injection.
Chassi: AXYS
Broms: AXYS Radial, hydraulisk skivbroms.
Framfjädring: AXYS, Walker Evans PB Needle. Fjädringsväg 241 mm.
Skidor: GRIPPER
Spårvidd: 108 cm.
Boggi: IGX 144, Walker Evans PB. Fjädringsväg 406 mm.
Matta (BxL): Series 4, 381×3657 mm.
Kamhöjd: 51 mm.
Torrvikt: 218 kg.
Bränsletank: 45,4 liter.
Oljetank: 3,3
Dyna: 1 up, AXYS Performance
Elstart: Ja.
Backvxl: Ja.
Pris: 155 900 kronor.
Generalagent: Polaris Scandinavia AB, www.polarisracing.se