Driftsäkraste skotern?!

svarvarm

Välkänd medlem
7 okt 2010
276
2
16
Malmberget
Tjenare!

Undrar vilka modeller och fabrikat som håller bäst och som klarar sig längst utan några större renoveringar om man är den sortens förare som inte ligger me full gas efter leden eller efter dom brantaste bergen:rolleyes:

man kan utesluta 300kilos asen på en gång!:lol:
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Den frågan kommer nog att få lika många svar som det finns skotrar, dom som alltid åkt skidoo säger skidoo dom som alltid åkt yamaha säger yamaha, arctic ägarna säger att deras skoter e bäst och lynx ägarna samma sak , så jag säger driftsäkraste skotern är nog den som aldrig startas utan bara står annars tror jag alla skotrar är som ett lotteri ,en del har man tur med andra inte
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
haha ja då måste jag väl säga yamaha då :p dock så äre ju för den anledningen som jag äger yamaha.

dock så har jag hört att m-serien är gode driftsäker. ski doo å lynx är då inge för dig om inte fyrtaktarna dom vet jag inge om.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
824
48
28
Dvärsätt, Jämtland
När de första fyrtaktarna kom sa man ju att "motorn håller längre än chassiet". Nu vet jag ju inte om det fortfarande gäller men det känns ju som att nån fyrtaktare skulle vinna priset för mest driftsäker, allafall när det gäller motorn. Men det klart..fullgasrepor uppför berg kan väl slita även på en fyrtaktare..
 

svarvarm

Välkänd medlem
7 okt 2010
276
2
16
Malmberget
hehe ja det är klart att det finns många märkesfanatiker men det brukar kännas lätt att dra slutsatser som kanske inte är så exakta men dela gärna med er om ni har fått en uppfattning bekräftad flera ggr. T.ex. så tycker även jag att yamahas skotrar framstått som driftsäkra.

BRP är väl dem som säljer flest skotrar men sen behöver ju inte det betyda att de håller bäst. Jag funderar på att köpa en bättre beggad skoter typ -08/-09 och det lutar mest mot yamaha
 

David Mach Z

Välkänd medlem
2 feb 2006
2.057
41
48
Burträsk / Storuman
Min Nytro mtx har passerat 1700mil idag och den är hårt nyttjad och det är bara 2 gånger jag blivit stående under dessa mil 1 gång startade den inte (bränslepumpreläet) och 1 gång började oljebehållaren att läcka (tog mig iof ända hem så egentligen har jag bara blivit stående 1 gång då).
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Har kört ett flertal ski-doo sen 1989. Aldrig haft några problem och det är ENDA anledningen att jag "blivit kvar" i märket. Dom flesta har jag kört c.a 1000 mil med innan jag bytt bort dom. Har aldrig renoverat nån motor på dom milen. Förr åkte jag mest led,gärna högt tempo. Nu åker jag 60/40 led/lössnö. Ska boka nytt nu i vår och den här gången lutar det åt en Polaris endast för att jag vill prova nåt nytt. Dock finns ju risken att min handlare ger ett bra pris så man blir kvar i ski-doo träsket ;). Min renegade har gått 1030 mil nu och motorn bara går å går..
 
Last edited:
D

Daweasel

Chassiemässigt borde en Lynx GLS, den finska pansarlryssaren i stål hävda sig gott. Vilken motor tycker ni skulle sitta i den för att bli tåppåvzelajn när det gäller driftsäkerhet?
 

svarvarm

Välkänd medlem
7 okt 2010
276
2
16
Malmberget
okej det låter ju också bra. kanske de blir en ski-doo 2takt istället för en yamaha 4takt :p.

men ski-doo eller lynx de är väl lite samma skoter? har dom inte sama motorer?
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Gamla Yamaha med Redtopmotorn (SX/SXR/MM) borde väl ligga bra till? Remmen håller upp till 500 mil (eller mer), motorn upp till 1500-2000 mil utan ingrepp. Och verkar även i övrigt vara väldigt driftsäkra.

(Ja, jag har en.)
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Om Lynx vet jag inte ett smack så jag vet inte hur dom funkar. Sen finns det ju andra saker än motorn som kan krångla. Yamahas 4-taktare funkar fint vad jag vet,känner flera som åker såna.
 
D

Daweasel

Den driftssäkraste motorn är den motor som alltid blir varmkörd innan man stämplar på!
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Tja...Hur servar man en 2-taktare. Ser till att köra på en BRA 2-takts olja. Byter stift en gång per säsong. Sen är det ju resten av skotern som det finns nåt att serva. Smörjer alla nipplar OFTA. Byter kedjehusolja OFTA. Byter bromsvätska varje säsong. Kollar över skotern efter glapp och skador vid varje service. Jobbar som lastbilsmekaniker ska väl tilläggas.
 

svarvarm

Välkänd medlem
7 okt 2010
276
2
16
Malmberget
Tja...Hur servar man en 2-taktare. Ser till att köra på en BRA 2-takts olja. Byter stift en gång per säsong. Sen är det ju resten av skotern som det finns nåt att serva. Smörjer alla nipplar OFTA. Byter kedjehusolja OFTA. Byter bromsvätska varje säsong. Kollar över skotern efter glapp och skador vid varje service. Jobbar som lastbilsmekaniker ska väl tilläggas.
ok. byter du kedjehusolja oftare än en gång/säsong?