Oldschool lynx "mountain" turbo

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Sv: Oldschool lynx "mountain"

Det nya hjulparet utplacerat- knäleden fick sitta kvar där den sitter, ska dock flyttas upp är det tänkt.
Är inte spiksäker i ämnet om jag ska vara ärlig, just boggien är något helt nytt då det är första skotern jag äger...

Iaf så ska det tillverkas en liknande stålplåt som sitter vid främre svingen, den kommer sitta i knäleden och gå över skarven på skenan.

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden

Ser bra ut! Gillar speciellt fotstegen, vart jävligt bra måste jag säga:)
Tackar :D

Har grejat med boggieförlängningen idag och höjningen fram på skidorna. fixat förstärkning/höjningsplåten till skenorna.

Hål gillar ju vi alla pojkar :whistle:

Självklart kommer mer förstärkningar.

Början på höjningarna till framvagnen, de är överdrivet långa nu bara för att de inte är bestämt hur hög den skall vara.

Kan ju även bjussa en bild på denna vackra termostat ja hittade när jag plockade ur den ur toppen nu inför planingen vilket kommer påbörjas imorgon.

C, U

Lidqvist

Välkänd medlem
7 mar 2011
122
0
6
Vilhelmina

Fan va bra de bli! Fattar inte att du har tid med allt med tanke på skola:p
Fast du kanske gå fordons så du kan göra lite på skolan också?

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping

hoppas ni ha någon som är bra att svetsa i alu. Lämna in lite bitar där på ombyggnation och fick något som om de vore värre än bondsvetsning. och de va en lärare som gjort :S

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden

färdigt att spänna upp toppen för planing imorgonbitti.

Köpte lite skruvar idag..

Nu sitter även förstärkningen ihop med vändaxelfästet.

Förmodligen blir toppen "bra" imorgon och klar för montering, vilket boggien också är, en snabbis iaf.

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö

Ser riktigt bra ut!
Önskar ibland att jag också hade ett garage jag bara kunde gå ut till när jag känner för det , nu står skotern hos svärföräldrarna som bor 1 mil bort =/

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden

Skruvat ihop motorn och plockat fram lite kedjehusprylar.
Var hittar jag en ny kedja till denna maskin samt org drevning?
Jag vill få det till 12 brickor i bredd och 64 länkar lång och 20/37 drevning.

Borrade hål i höjningen till framvagnen, ska sättas en hylsa på insidan runt bulten också sen är det tänkt att den ska "pressas" så jag återfår bredden till dämparen.

Blev ingen helhetsbild då ja inte orkade stoppa i boggien idag, fredagsmys ni vet.

Nordmarken

Aktiv medlem
16 jan 2009
84
0
6

Ser bra ut!

Har drivpaket från en Ski-doo Formula 500 -97
Kuggkedja 74 länkars 11 Bredd
Övredrevet 21T
Nedredrevet 44T

Kanske kan passa.. ?

jespan

Välkänd medlem
5 dec 2009
214
0
16

Har förmig att det är dom där kedjorna som är nästan omöjliga att få tag på nya! Dock tror jag ozzy93 har en ny sånn kedja så fråga han :)

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden

Kedjan är av typen TRIPLEX och lynx har tydligen slutat tillverka även dreven som reservdel.

Kedja är jag säker att jag kan få tag på, men det blir jobbigt om jag vill leka lite med drevning..

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping

men tro du inte de kan gå att byta ut dreven och kedja från någon tex ski-doos S2000 chassi eller någon äldre maskin? Så länge splinsningen är likadan tyck ja de borde gå:)

Nordmarken

Aktiv medlem
16 jan 2009
84
0
6

men tro du inte de kan gå att byta ut dreven och kedja från någon tex ski-doos S2000 chassi eller någon äldre maskin? Så länge splinsningen är likadan tyck ja de borde gå:)
Exakt vad jag tänkte!
Har ju även drivaxel och sekundäraxel kvar till Formulan ;)

Men iaf detta övredrevet är det: http://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Lynx/Motor/Kedjehusdelar/Transmissionsdrev-11-skivor1530.htm

"Passar modeller efter årsmodell 1996 med 15 splines"

Pma mig för pris!

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden

Har också funderat på det, men de blir så dyrt då så, hua :)

Ska leta vidare lite efter drev och kedja, kollade med en firma och det är en amerikansk industrikedja, han skulle ringa lite senare idag :)

Jagat lite alu till förlängningen, men har ingen skjuts. önskar man var ett år äldre, allt blir så omständigt.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön

Har själv tänkt att konvertera den gamla kedjan till nyare modell, jag har en 95 rave. Har en komplett drivlina med sekundraxel, drivaxel drev, kedja och kedjehus från 96ans rave som har det nya kedjehuset och kedja.
Men fick aldrig ihop det på något vettigt sätt. Är inte heller samma cc mått mellan axlarna heller och de gamla axlarna passade inte något bra i det nya kedjehuset heller.