Vad kostar eran skoter i drift varje säsong?

Eccoes

Välkänd medlem
Ja fy fan vad pengar man lägger ned egentligen.
Tror jag körde upp 5000:- bensin, 1000:- olja, 3500:- försäkring och rem 1500:-.
Kan även bli en liten bot på ca 9000:-.
Blir mycket pengar för att ha lite roligt!
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
kontant då eller?! eller var det kärringen som fick pejja
Vet inte riktigt om jag tycker att någon som gömmer sig bakom ett nystartat användarkonto
har med det att göra, men som alltid: CASH IS KING!
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
som alltid: CASH IS KING!
Mja, nu kommer vi in på lite djupare ekonomisk planering, och med tanke på hur skakig ekonomin är för tillfället har du ju just nu rätt-men:
Om man lånar pengar till en leksak till en ränta av (?) säg ~6%, isf att betala kontant, och istället har ett sparande med högre ränta, så är ju inte cash king. Då är det ju dumt att betala kontant.

Samtidigt ska jag säga så här:
Hösten 2008 köpte jag min första Nytro. Tog den till 100% på kredit.
Det var helt enkelt enklare att göra så än att belåna fastigheten för att färdigställa garagebygget för lånade pengar och betala skotern kontant.

Så:
Jag valde att köpa skotern på kredit hellre än att låna för att bygga garage-så byggde jag för kontanta medel ist.

Smart/dumt?
Tror faktiskt inte att det gjorde ngn större ekonomisk skillnad, betalade av skoterlånet på lite drygt ett år, så skillnaden på räntekostnaden är antagligen marginell-har inte idats räkna på det, men att lägga upp ett skoterlån är djäkligt mycket billigare än att värdera upp en fastighet för att belåna den, så jag tror faktiskt att totalkostnaden blev lägre...
 

sean

Medlem
22 okt 2011
6
0
1
stockholm
HA HA HA, kärringen alltså! Måste säga att jag tror att du har lån på den o har du inte d så vete f-n. Tvivlar starkt på att du har cashat den!!! Ja gömmer mej inte, har hört hur du har köpt den bara. Oekonomiskt o köpa helt ny varje säsong. Tappar lite va...
Vet inte riktigt om jag tycker att någon som gömmer sig bakom ett nystartat användarkonto
har med det att göra, men som alltid: CASH IS KING!
 
R

räsern

HA HA HA, kärringen alltså! Måste säga att jag tror att du har lån på den o har du inte d så vete f-n. Tvivlar starkt på att du har cashat den!!! Ja gömmer mej inte, har hört hur du har köpt den bara. Oekonomiskt o köpa helt ny varje säsong. Tappar lite va...
Tycker inte du borde yttra dig om andras ekonomi.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Det var väl en fråga om ekonomi i ett öppet forum!
Då kan jag ju i samma öppna forum fråga följande:
Vad har du för användarnamn annars och varför bryr du dig om hur någon annan finansierar sitt skoterköp? Har du blivit avstulen pengar kanske?
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Antar är du är från byn och är en avunsjuk skitsnackare. Jag har rent mjöl i påsen och behöver inte vara feg och gömma mig som du. Kan väl säga så mycket som att gumman har inte lagt 1 krona på mina skotrar eller det runt omkring. Det är mitt intresse och hon är helt ointresserad.
Vore roligt att höra "hur jag köpt den"!
I min värld är det inte oekonomiskt att köpa ny varje år.
Man tappar ju en del stålar för varje år som går och kör man som jag 250-350 mil per säsong så finns det ingen anledning att inte byta varje år.
 
E

eMe181

Jadu hmm har inte kört något men börjat dyrt redan nu.

2 boggie hjul 150:- ( kompispris av morfar )
alla lager till boggien 500:-
Jacka/Täckbyxor 2950:-
Fjädrar 250:-
Olja 199:-
Bensin 450:-
Hjälm/Brillor 1500:-

Redan 6000, och jag får 500 i månaden + ett par hundringar beroende hur mycket jag hjälper till hemma. Så vi kan ju säga att jag har levt snålt under sommaren. Men det är väl smällar man får ta :)
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
hittils har jag lagt ut 34000 på skoter och 500 för att hämta den.
Nya vinterkläder för 2400
Hel försäkring helår 2300
Och vintern har inte ens börjat :)
Totalt hittils: 42300

Förra året vart det skoter 1: 14000 skoter 2: 4000 (mellan skildnaden) och bensin/olja för kanske 4000-6000.
Drev 500
Wire förlängare 150
Nya handskar 400
Försäkring 2000(om jag minns rätt)
Totalt: runt 27000
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Ny skoter: 130 000
Dekalkit: 3000
Hjälm: 3300
Drev + vikter + fjäder: 3500
Kapell: 2500
försäkring 3700

Sååja, bara åka ner i gruvan och fylla börsen igen då innan snön kommer :)
 

Lukas

Välkänd medlem
21 feb 2010
454
0
16
Boden
Har ingen aning vad min kostar i drift då jag inte hunnit köra något med skotern än, det ända jag vet är att försäkringen/år kostar 500 riksdaler(halvförsäkring), Sjukt billigt!
 

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Jadu hmm har inte kört något men börjat dyrt redan nu.

2 boggie hjul 150:- ( kompispris av morfar )
alla lager till boggien 500:-
Jacka/Täckbyxor 2950:-
Fjädrar 250:-
Olja 199:-
Bensin 450:-
Hjälm/Brillor 1500:-

Redan 6000, och jag får 500 i månaden + ett par hundringar beroende hur mycket jag hjälper till hemma. Så vi kan ju säga att jag har levt snålt under sommaren. Men det är väl smällar man får ta :)
450 i bensin?!
Tankar du med luft eller?
450kr räcker för mig en dag på skotern, dvs 10-13mil
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
det får man väl säga är ganska bra med tanke på att han skriver att han inte kört en meter ännu..