Nytro Turbo, bensin och variatorfrågor

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Nybliven turboägare till en -09 xtx mcx 240
Någon som vet vad som gäller för bensin. Vet att man ska tanka 98 men om detta inte finns till hands. Är det säkert med oktanbooster till 95oktan. Vilken booster ska man använda isf? Tripak?

Han som jag köpte skotern av hade det tydligen ganska gott ställt och bara lämnat in skotern till mcx och sagt "sätt dit allt som behövs" Varken han eller jag vet eg vad som sitter på... Hittar nya saker hela tiden. Hur vet man vilket variatorkit som sitter på, tex hur ser mcx vikter ut? Vet att det sitter ett kit då jag fick med originalvikter i en påse.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag har kört MCX 240 i två säsonger och blandar hejvilt mellan 98 och 95-jag försöker hålla mig till 98, men det är lite besvärligt när det är en bit att köra för att få tag i det...
Har dock spetsat med Paybacks bensintillsats sedan skotern var fabriksny-om det gör skillnad eller el ej kan jag inte svara på, men den höjer iaf inte oktanen vad jag vet.

Att tänka på oavsett 95 el 98 är att inte köra långa fullgasrepor med 240-kitet, då det förlitar sig på original bränslepump-och den är i gränslandet vad det gäller att leverera nog med bränsle.

Vad gäller vikterna är det mest troligt MCX vikter, dom funkar, men sliter mycket rem.
Dessutom tycker jag personligen att skotern blir lite hysterisk i karaktären med dom-jag och mååånga fler kör med Supertips vikter, lite smidigare att köra med och sparar till viss del remmen lite bättre.
 
Reactions: 600 cfi

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Ska nog ringa mcxpress och få klarhet vad som gäller. En kompis som har en likadan sa att den spikar om man kör på 95 och att den kommer rasa:wondering:
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Gör det, det gjorde jag.

Hade du tänkt att uteslutande köra 95 förresten?
Det tror jag -utan att veta- att det kan vara lite väl tunn is att tassa på.
Jag blandar som sagt-säg att jag kör kanske tre till fem tankar 98, och sedan blir det en kompletteringstankning med 95. Nångång har det hänt att jag har kompletteringstankat två gånger 95 innan jag har haft möjlighet att fylla på med 98 igen.
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Nej nog tänker jag jag köra på 98 i möjligaste mån. Tänkte mest hur hårt hållen av 98 man är.
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
-08 åkte jag 240hk kitet med mcx vikter mkt varvstopp samt några remsprängningar= 1 krokig ventil så sitter de mcx vikter så skaffa supertip du kommer även behöva fjädrar och ev helix
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Det sitter en shockwave helix, vet eg inte så mycket vad den gör då variatorinställningar inte är min grej. Går det på något sätt att okulärt se om det sitter mcx vikter? Undrar om det är bytt någon fjäder, samma där alla ser väl likadana ut...

Jobbigt detta, när man inte riktigt vet. Men man får väl se nu när snön kommer hur den uppför sig.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Fjädrarna har färgmarkeringar, tvätta av en med lite brakecleen och kolla-brukar vara streck målade på den i olika färger tex vit/grön.
Shockwavehelix är bra, då är det bara en fråga om hur den är ställd....

MCX vikterna är groteskt tjocka, med hål borrade i dom om jag inte minns fel. Men det är mest troligt marknadens tjockaste vikter-och vad jag minns är det inte stämplat nånting öht i dom.
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
shockwawe är bra, har mcx vikter liggandes kan ta kort på dom imorgon "om jag kommer ihåg" så kan du jämföra med dina.
Fjädrarna är svarta men brukar ha små färg sträck tex grön-vit-grön lr gul-blå-gul

Edit: tobbe hann före :)
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Sekundären har svart fjäder med en vit markering.
Primären har en svart fjäder med en rosa-grå?-rosa markering
Vikterna ser inte särskilt stora eller klumpiga ut med 2 små pluppar på. Alltså på varje vikt sitter små vikter, har sett på bild hur supertipvikterna ser ut och det är väldigt likt. Jag vet ju inte hur mcx vikter ser ut så... Har även försökt ta en bild som jag ska försöka ladda upp

Edit: vet inte längre om jag tycker dom är särskilt lika supertip...
Det går inte att ladda upp bilder.
 
Last edited:

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Har forskat vidare lite och det verkar som att sekundären har den hårdaste oem fjädern
Och primärfjädern typ näst hårdaste enligt länken. Den är rosa-silver-rosa och inte grå som jag sa tidigare: http://www.knracing.se/pp_variator.php
Om man följer länken och scrollar ner lite visas alla oem fjädrar och deras färgbeteckningar

Fick ju även med vad jag tror är originalvikter, på påsen står det 86,8(även stämplade 86). Är detta original?
 
Last edited:

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Mysteriet tätnar... Då är det nog bara till att demontera om man ska få klarhet.
Vilka fjädrar sitter org på nytro? Som sagt jag har rosa-silver-rosa på primären, ett vitt streck på sekundären.

Och ställer frågan igen, har nytron 86g som org vikt?
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Dom finns inte med på länken, 86g vikterna fick jag ju med i en påse. Undrar vad som sitter på.

Det verkar ju sitta väldigt hårda fjädrar.
Längtar sjukt mycket till snön så man får se hur den uppför sig.
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
vet att temab pojkarna i granö är duktiga när det gäller turbo. De kör med bland annat supertips vikter och articfjäder i sekundären.

McX vikterna är väl ingen höjdare enligt förståsigpåare, och det är supertips som gäller. Dessa kan du ju vikta på som du vill, är som urfräsningar så att du kan lägga i vikter och skruva fast dom i vikten
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Nu har jag ringt runt och luskat reda på att vikterna som sitter på är tillverkade av yamaha hallen i gällivare. Någon som åker med deras variatorkit och vet hur dessa funkar eller bara hört något om deras kit?