Projekt Snowbike "Bergshästen"

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Arctic Cat visar sin första snowbikeprototyp på Hay Days-mässan.

Mycket märklig prototypidé som för mig är svår att förstå.
Bandkittet är konstruerat och byggt av företaget Camso som tidigare tillhört Camoplast.
Man skulle rimligen väntat sig en Yamaha endurohoj men är istället av uddamärket Sherco klädd i grön plast med Arctic Cat-dekaler.

Sherco är tydligen en fransktillverkad hoj. Har aldrig tidigare hört talas om denna hojtillverkare.


Man kan alltså knappast påstå att detta är en genuin Arctic Cat utan snarare ett hopkok av olika leverantörer.

Har läst att prototypidén är tänkt som en renodlad snowbike enbart med band och alltså inte anpassad för hjul.
Om detta är ett ärligt försök från Arctic Cat att ge sig in i snowbikes återstår att se. Det kan kanske komma fler prototyper längre fram byggt på ett annat nytänk.
Att den här sporten kommer att växa sig ännu starkare när även skotertillverkare ger sig in i matchen känns riktigt kul!
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Som jag läst mig till bland den infon som kommit så är väl det där "bara en hoj med bandsats", för att visa upp vad som ska komma.

Varför de valde att visa upp en sherco är kanske just pga anledningen du skriver, "ingen" vet vad det är (litet märke) och därför billig att få använda i detta syfte? (spekulerar bara)

Vidare så skrev dem att det kommer bli en egen ram osv. I framtiden (vad nu framtiden är?)

Intalar mig att om detta blir av så "hjälper" yamaha till i nått hörn.

Oavsett så hoppas jag att de kommer erbjuda ett hjulkitt.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Många efterlyser en lägre prisbild för att våga ta steget att testa snowbike.
Ny hoj+bandsats (Timbersled eller liknande) är idag pengamässigt likvärdigt med en ny skoter. Helt okej prislapp för dom som förstått körglädjen och framkomligheten.
Upplevs däremot dyrt för dom som ser dessa enbart som ett komplement till skotern.

Endurohojar tillverkas i mycket stora serier och därför är ganska prispressade.
En specialbyggd snowbike enbart för snö lär bli ännu dyrare, främst p.g.a. korta serier.
Osäker om tillräckligt många vill lägga ännu mer pengar och dessutom på ett fordon som inte går att använda på sommaren?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Även om Arctic Cats bandkitt påminner mycket om Timbersleds kan det möjligen finnas några nya innovationer.
Här några uppskalade bilder i låg kvalité som jag såg på Snowest. Kanske säger dom något om mattan och boggien.





Kan möjligen bilderna visa att mattan har fönstren placerade i mitten och alltså bara EN centerboggieskena?
Det känns som en spännande idé. Antar att mattan håller samma bredd som tidigare d.v.s. 28-31 cm.

Många brukar hitta patentansökningsbilder på nätet. Här en bild på en boggiekonstruktion dom Arctic Cat påstås sökt patent på. Ser ut att påminna om en boggie med bara en boggiskena.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Har varit på en fantastiskt kul roadtrip genom Californien, Arizona och Nevada.
Då jag passerade Phoenix kändes det självklart att besöka KMS performance. Det är ett mindre företag som bygger turbokitt till bergshästar, quads, UTV:s m.m. Kolla på webben om ni vill läsa mer.
Dom verkar specialicerat sig på turboladdning av främst enstånkor.
Kelly var en trevlig kille som visade mig runt. Alltid roligt att träffa likasinnade!
Kelly berättade att han levererade 20 st turbokitt förra säsongen. En ganska liten marknad hittills bevisligen. Utöver detta hade han gjort ett flertal ombyggnationer av Boondockers "felkonstruerade" kit. KMS verkar dela min uppfattning om att turboladdning kräver en hel del ombyggnationer såsom motor, plenum m.m. Boondockers var snabba att bygga ett billigt och enkelt kitt som inte funkat optimalt.










Fick tips av honom hur han bestyckat Reklusekopplingar för att dom ska hålla vid turboladdning.
Köpte kopplingsvilkter och fjädrar till expantionsplattan.
KTM visade sig ha en originalfjäder med högre fjädertryck. Denna går att beställa som originaldel ur reservdelskatalogen. Ska testa detta kommande säsong och se om det håller....


När man kommit hem från en resa är man lite uppladdad av alla intryck :)
Slänger iväg några blandade off topicbilder bara för att "släppa på trycket" you know....
US and A is da shit!




 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Har själv inte haft tid att påbörja årets moddningar på hästen.
Min byggpolare Jonas har börjat skissa på sin häst de detaljer som vi planerat modifiera inför säsong 2016.

Vi har inte varit helt 100% nöjd att vi inte haft ett bakre genomslagsskydd i boggin p.g.a att vi begränsat fjädringsvägen bak. Problemet är att den bakre stötdämparen bottnar då axeln vid övre infästningen är ca 60mm ovanför skenorna. I detta fall skulle genomslagsfunktionen bli klumpig.
Nu var detta ursprungligen ett medvetet val vi gjorde när vi utarbetade geometrin i vår trämodell. Orsaken var att vi såg i vår trämodell att om man tillät längre fjädringsväg, skulle mattan ta under tunneln om den bakre delen var fullt ihopfjädrad och den främre fullt utfjädrad.
Vi har nu insett att detta är så extremt fjädringsfall att det knappast inträffar i praktiken
Vi har även tittat lite hur Timbersled löst det och trott att det var en av den kopplade boggiens fördelar som i det läget sliter ihop även den främre fjädringen.
2016 modell av Timbersled finns det ingen koppling vad vi kan se på den bakre saxen. Förmodligen gör dom samma bedömning som vi nu insett.
Vi kommer i och med dessa ändringar skära ut nya tunnelsidor med en något annan bakre infästningspunkt. Hålet flyttas 15mm framåt och 5mm nedåt. På det sättet kommer vi vinna 40mm fjädringsväg och dessutom montera ett 20mm tjockt genomslagsgummi på boggieskenan. Vi tror det blir bra trots att vi då vinklar ner den bakre dämparen en aning och därmed gör den mjukare.
Vi har kört med blygsamma 60-70 psi vilket innebär att vi har goda möjligheter att höja trycket om den upplevs för mjuk med den nya dämparvinkeln.


Samtidigt med nya sidor med de nya infästningshålen blir det att ta bort en del material från sidorna. Framförallt runt den högra infästningen till drivaxeln. Orsaken är att försöka få mattan att ta eventuella möten med stenar och inte alusidan samt skapa utrymme för ett plastskydd.

 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
En låda godis. Trevligt!
Kommer testa Rekluse på turbohästen. En 3.0 bestyckad med vikterna som jag köpte hos KMS performance. Hårdare talriksfjäder från en SX450. Blir spännande att se om den håller... 😉
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Jag hade Rekluse på Yamaha YZF450 för 4 år sedan.
Den funkade utmärkt men när jag sedan byggde turbo på KTM500 tvivlade jag den skulle hålla. Av den anledningen har jag avstått från montera Rekluse.
Ska nu testa och se om den klarar den högre effekten och vridmomentet med hjälp av de nya komponenterna.

För er som inte vet vad Rekluse är så kan man beskriva den nästan som en "slungkoppling".
Man nyper in kopplingen bara när man lägger i växel eller växlar. Allt annat däremellan sköter Reklusen själv.
Fördelen är att man aldrig kan få motorstopp och är en bra hjälp när man kört fast. Ni kan tänka er själva att det annars är knepigt att gasa sig lös om kopplingshantaget ligger nedborrat i snön...
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
med större drivhjul borde det gå att bocka in höger "tunnelsida" så att lagerhållaren kommer innanför mattkanten?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Förstår din idé. Tror dock att de flesta smällar tas med mattan, därav försöka frilägga den så mycket som möjligt. Skydda lagerinfästningen med ett plastskydd, liknande det vi gjorde på kedjehussidan, tror vi ska funka mycket bra.
Tunnelsidorna är 5 mm 6082 T6 aluminium. Tveksamt om det går att bocka utan sprickbildning?

Större drivhjul försöker vi undvika.
På nästa bygge kommer vi t.o.m. välja ännu mindre drivhjul. 6 kugg 2,86" (internaldrift)
Detta för att kunna höja markfrigången ytterligare.
Attackvinkeln blir iofs brantare men vi tror att hög markfrigång är en fördel på bekostnad av snögången.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Ja, det är riktigt. Mindre hjul bör påverka rullmotståndet negativt. Ingen uppfattning om hur stor effektförlusten blir i det fallet.
Som alltid får man väga in fördelar och nackdelar.
Överkuggning hade jag problem med då jag körde med den korta mattan.
Det visade sig bero på en felaktig geometri i boggien med den korta mattlängden.
Huruvida en kugg färre på drivhjulen leder till överkuggning återstår att se.
Internaldrift bör rimligen rulla lättare än nonslip.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Ny 500 Sixdays denna säsong. En hel del arbete att återmontera turbokittet och alla andra modifieringar på nyhojen.
Som ni sett tidigare jobbar vi på några mindre uppdateringar på bandkittet. Målet är att den är körklar till jul.

Här några bilder från i somras då jag byggde tillbaka 2012:an till originalskick.

Eftersom i princip allt var mer eller mindre modifierat blev ramen och vänster kylare kvar innan jag kunde börja montera tillbaka originaldelarna.


Eftersom hojen aldrig tidigare rullat i grus och sten såg den ut som ny trots sina 100 motortimmar.




Varför byter vi till nya hojar?
Min 2012:a har funkat klanderdritt med turbo i tre hela säsonger sedan ny. När jag sålde den gick den hur fint som helst.
Jonas turbohoj drabbades däremot av ett vevaxelhaveri efter endast en säsong och gissningsvis 30 timmar.
Har alltid trott att -12 haft glidlagrad vev. Så fel vi har haft! Vid renoveringen av Jonas motor insåg vi att just 2012-2013 har rullagrad vev. En lagring som vi menar är klen.
Egentliga orsaken till Jonas haveri vet vi inte. Själv har jag alltid kört med Motuloljan medan Jonas använde Castrol. Själv hävdar jag att Jonas kört med en riktigt värdelös olja men vi är inte överens. Oklart om oljekvalitén var orsaken till Jonas haveri. Kanske reggade Jonas mer än mig?
Vi valde därför att gardera oss och uppgradera till den glidlagrade motorn som 2014-2016 har. Den lagringen menar vi är bättre. Sedan går det ju inte förneka att det är kul med nya grejer ;-)
Postar några bilder nedan från renoveringen av Jonas motor...





Sprängskiss vevaxellagring KTM 500 2012-13

2014-2016 har vevpartiet glidlager
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Även om Arctic Cats bandkitt påminner mycket om Timbersleds kan det möjligen finnas några nya innovationer.
Här några uppskalade bilder i låg kvalité som jag såg på Snowest. Kanske säger dom något om mattan och boggien.

Kan möjligen bilderna visa att mattan har fönstren placerade i mitten och alltså bara EN centerboggieskena?
Det känns som en spännande idé. Antar att mattan håller samma bredd som tidigare d.v.s. 28-31 cm.

Många brukar hitta patentansökningsbilder på nätet. Här en bild på en boggiekonstruktion dom Arctic Cat påstås sökt patent på. Ser ut att påminna om en boggie med bara en boggiskena.
helt klart intressant, bra grävt. ska bli kul att se vad som kommer framöver. t-motion kan ju slänga sig i väggen :p detta känns mer hållbart och mer smidigt
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Trevligt att få skruva i nya grejer.
Man blir knappt smutsig om fingrarna ;-)
Montörerna på KTM-fabriken skulle nog se förvånade ut om dom såg att man direkt plockar ner den i molekyler...
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.615
98
48
Örnsköldsvik
Enda skiten du får på dig av den där är väl aluminiumen som skitar ner dig. ;)

Funderat lite på detta med snowbike och snöskoters framtid.
Spontant, bortsett från bristen på effekt, som inte är så mycket brist då det är så mycket mindre maskiner, så måste ju enda hindret från att slå hos "vanligt" folk vara tveksamtheten till att man måste växla?
Skulle det gå att göra någon sorts steglös transmission alá variator utan att det blir så brett?

För vist är väl rekluse ett steg på vägen, men att inte behöva växla måste ändå kunna hjälpa en att bli bättre förare det också? För det blir väl inte som i cross att du vill ha olika växlar för fäste etc.?
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Kan förstå att koppling och växellåda känns fel då vi vant oss med variator på skotrar.
På skoter burkar och bryter man ju hela tiden medans man sitter när man kör snowbike. Förutom att det är mindre ansträngande har man mer eller mindre alltid koppling och växelpedal lättillgängligt.
Egentligen saknar jag inte direkt variatorn. Visst tar det en tid att lära sig ha rätt växel men nu känns det naturligt.
Tror att dom som får möjlighet att provköra kommer inse att avsaknaden av variator inte är ett problem.
Enda gångerna jag saknat variatorn är när man klättrar och skråar så brant att man får lite svårt att få in foten till växelpedalen eller att hinna peta in en högre växel när det är tätt och knixigt. En motor med brett register och högt vridmoment är mer förlåtande och drar bra trots "fel växel"

Har sett exempel på dom som försökt bygga med skotermotorer.
Problemet har visat sig att hela motorpaketet inklusive variator blir för brett och att placeringen gör det svårt att ha fotpinnarna någonstans.
När man slutligen lyckats få den körbar har det landat i något som kan liknas med en snowhawkkopia. Vi kan nog påstå att dom blev inte någon succé eftersom dom var helt enkelt för tunga och klumpiga.
I dagsläget tycker jag att snowbikekonceptet med en endurohoj är det bästa sett ur vikt, enkelhet, pris och funktion.

Här en bild på ett försök skotermotor.
Tyvärr bara bild från sidan men ni kan förstå problematiken om var fotpinnen ska placeras?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.615
98
48
Örnsköldsvik
Någon får testa bygga på en gammal militärHusqvarna. ;)
(Glömt vad dom heter dom med automat)

Jo klart man lär sig, men just att jag kan tänka mig att en missad växling kan gå tråkiga konsekvenser om man kör avancerat. =) Fast kanske överdriver lite. =)