Funderingar kring kylning på Pro RMK 2012

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
jag hör till en av dom som tjackat en pro rmk, ja köpte den för att jag gillad den bara, när ja nu läst ihjäl mig om dem på div forum så blir man ju rädd för kylproblemen (ja jag vet att vanliga rmk:n har större kylsystem, men ja ville ha en pro) som dom snackar om på lite olika ställen, finns det nån sorts extra kylare att köpa för att utöka kylkapaciteten? (nej jag ville inte köpa en vanlig rmk, jag vill ha en pro med större kylare) eller är problemet bara lika upphypat som fotstegsproblemen som polaris "led" av?

någon som vet?

tack på förhand
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Beror på vart du kör och hur du kör.
Jag körde ~50 mil förra säsongen med en Pro, gissar att kanske 5-7 mil av det var på hård led -dock inte sammanhängande körning, utan max en mil i stöten-
Jag såg inte lampan tändas en enda gång.
Körde med isrivarna nere så fort det var ledkörning.

Har dock en lös tanke på att hälla i WaterWetter på min i förebyggande syfte, men totalt sett tror jag inte att problemet är så stort som vissa påstått.

Men det är klart-långsam touring efter hårdpackad led är väl inget drömcenario med en Pro precis... ;)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Har man problem med kylningen har man helt enkelt köpt fel maskin. Tror inte det kommer vara det minsta problem.
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Har man problem med kylningen har man helt enkelt köpt fel maskin. Tror inte det kommer vara det minsta problem.
jag har köpt rätt maskin, tänkte väl mer på hur känslig den var vid dålig snömängd samt tog det faktum att jag kommer måsta skjutsa regeringen på korvgrillning osv med jämna mellanrum för att behålla husefriden i beaktande
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Har man problem med kylningen har man helt enkelt köpt fel maskin. Tror inte det kommer vara det minsta problem.
Lite fel tænk, i fjælls ær det många och ibland långa transportstræckor till leken som kræver en mountainmaskin.
Isrivare tror jag ær biffen då jag klarade mig utan på min SWB assault på hårdføre flera mil i våras, ær ju tempmætare så går ganska lætt att øvervaka
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Jo det beror nog mycket på vart man är och hur man kör.. jag personligen ser inget nöje med att åka på hårdskare. Då är jag hellre hemma.

Men jag tror inte du behöver vara speciellt orolig du har ju bra övervakning på displayen på temperatur om det börjar dra iväg.
Sen i Jorm/Blåsjön brukar det va gott om lössnö och bara någon kilometer led om man vill, för du skulle väll hänga där en del i vinter va?
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Jo det beror nog mycket på vart man är och hur man kör.. jag personligen ser inget nöje med att åka på hårdskare. Då är jag hellre hemma.

.
Sen i Jorm/Blåsjön brukar det va gott om lössnö
problematiken e ju att här hemma så är det för mycket leder, men
tillfällena här hemma med sämre snö får man ju utnyttja för att grilla korv med respektive, därav funderingen kring kylningen.

nej däruppe e ja ing orolig,
appropå blåsjön, fan va sugen man blir när man ser era aprilfilmer på oyutube därifrån.
har du åkt nå kring gunnarvattnet så du vet hur d e däromkring på vintern?
 
Last edited:

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Har man problem med kylningen har man helt enkelt köpt fel maskin. Tror inte det kommer vara det minsta problem.

Tror tonix efterfrågar vissa av polarisens fördelar, sådana fördelar som ingen annan kan leverera, men vill åtgärda några av dess nackdelar för att, totalt sett, få den maskin som är bäst för honom.

tonix: På pro-rmk har jokkmokkarna satt en luftkylare från en nytro under huven och till den kopplat elfläktar från en ranger 49. Detta har effektivt löst alla deras problem med dålig kylning.
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Tror tonix efterfrågar vissa av polarisens fördelar, sådana fördelar som ingen annan kan leverera, men vill åtgärda några av dess nackdelar för att, totalt sett, få den maskin som är bäst för honom.

tonix: På pro-rmk har jokkmokkarna satt en luftkylare från en nytro under huven och till den kopplat elfläktar från en ranger 49. Detta har effektivt löst alla deras problem med dålig kylning.
finns det någon bild på denna lösning?

Sent from my MB525 using Tapatalk
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Tror tonix efterfrågar vissa av polarisens fördelar, sådana fördelar som ingen annan kan leverera, men vill åtgärda några av dess nackdelar för att, totalt sett, få den maskin som är bäst för honom.

tonix: På pro-rmk har jokkmokkarna satt en luftkylare från en nytro under huven och till den kopplat elfläktar från en ranger 49. Detta har effektivt löst alla deras problem med dålig kylning.
tackar, precis nåt sånt jag var ute efter, vore bra med bilder på den lösningen också tack
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Om man avser att dra pulka eller ungarna på en bob bakom skotern ibland så behöver man extra-kylaren som sitter på STD-varianten, tveklöst.
Sedan måste det väl vara bättre att köpa STD-varianten och trycka dit bra stötdämpare runtom (Inte sorten som sitter på PRO som både är dyra och inte speciellt bra dom heller, FOX eller Öhlins!). Då får du ju en vettig förarplats också med alla knappar samlade på styret och inget fumlande efter några Clas Ohlson fönsterlampsknappar där det inte går att styra hand/tum-värmarna individuellt.
Hålad stänklapp kan ju inte heller vara nån höjdare, när det redan sitter ett bantat kylsystem så ska väl all snö tas tillvara för detta och inte läka igenom några hål i stänklappen?
Lyftbåge bak som håller för nånting på STD, istället för nå plast(kolfiber)rackel.
Bromsskiva som ett gäng hajfenor ser bara fränt ut.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Ska vi vara ärliga är väl en RMK8 inte heller bra på att dra bob eller pulka.

I det här läget är det ju meningslöst att komma med förslag om vad han skulle köpt istället-han har ju redan en Pro!
Eller ska han byta in den mot en vanlig, hur tänkte du?
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Om han har en maskin som han gillar, och ställer frågor i ett skoterforum om hur man kan undvika vissa eventuella problem, så borde väl svaren handla om olika tips på hur vad man kan göra?

Själv känner jag inte till maskinen och har inga tips, men jag läser många trådar för att se hur andra löser sina problem, så jag vill hellre se seriösa svar istället för "byt skoter".
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
Det är ju som med allting annat = analys innan handling.
Jag köpte en helt ny bil i höstas och valde helt sonika en 4-hjulsdriven kombi för att klara mina användningsområden. Sen att det finns en mycket häftigare 2-hjulsdriven sedan av samma märke betyder ju inte att jag köper den istället och börjar redan innan den lämnat bilhallen att spekulera hur den skall byggas om för att kunna användas.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Nu var väll inte frågan widetrack eller rmk...

Ser det som ganska lätt att bygga ut kylningen till mer än tillräckligt på pro rmk, att sätta i en främre kylare ser jag som onödigt mycket jobb. Finns ju gott om plats i tunneln om man vill sätta i extra kylare från någon ski-doo tex.