Misständning sxr 700

alfons_

Aktiv medlem
12 maj 2011
92
0
6
Arjeplog
Hej
Nu är det så att jag har renoverat min sxr 700 och i somras när den kördes in i garaget så gick den hur fint som helst men nu när jag har skruvat ihop den igen och skulle starta den så gick den igång och sen när man höll jämn gas så misstände den och jag har ingen aning om vad som är fel då. :Cry:
Tack på förhand :)
Mvh Andreas
 

alfons_

Aktiv medlem
12 maj 2011
92
0
6
Arjeplog
Ska göra det imorgon, ska även kolla tändhattarna imorgon. Har fixat en film nu där man ser och hör vad som händer.
 

nasholm82

Välkänd medlem
16 mar 2010
170
1
6
Lappstockholm
Det låter som att brytaren i gashandtaget och brytaren på förgasarbryggan inte synkar.
Brytaren på gashandtaget måste klicka före brytaren på förgasarbryggan klickar. Slacka på gasvajern och kolla om det blir någon skillnad.
 

alfons_

Aktiv medlem
12 maj 2011
92
0
6
Arjeplog
okej, får göra de imorgon. För om man går under 2500 sen gasar på så går han ju lätt över 3000. Men ska kolla alla sladdar och stiften imorgon se fall det blir bättre.
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Se till att gaswiren inte är för spänd, klassiskt fel har jag med fått erfara på Yamahan, brukar räcka att släppa spänningen ner vid förgasarna för gaswiren.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Och koppla INTE ur systemet (det klassiska "rådet" från de som inte vet nåt) eftersom det dels är lätt justerat, dels är en avgörande säkerhetsdetalj.

Det finns gott om avskräckande exempel från de som kopplade bort det i tron att det var onödigt och sedan orsakade rejäla olyckor.
 

shadowline

Välkänd medlem
18 jan 2011
168
0
6
hej. finns tre klassiska grejer på srx som du kan kolla upp.

*T.O.R.S system. Prova koppla ihop sladdarna med varann nere vid förgasaren. Fungerar det då så koppla tillbaka och åtgärda! Kolla igenom vaijer,gashantag etc.

*Brukar även samlas kondensvatten under membranet i bränslepumpen, ger också ett liknande fenomen. Öppna upp bränslepump försiktigt så kan man oftast bara montera ihop igen utan nya tätningar.

*Kabelstam har en tendens att "skava" under motorn vid magnapullen och kablar kortsluter därigenom med varann och stör motorgången.

Hoppas du blir hjälpt av detta!

Mvh
 

alfons_

Aktiv medlem
12 maj 2011
92
0
6
Arjeplog
Är det någon som har en bild på hur det ska se ut med T.O.R.S systemet nere vid förgasarna?
Har vart ut och kollat stiften och den går lite fett men den är bestyckad för att gå uppe i Arjeplog och nu står den i Karlskoga. Men stiften såg inte fel ut och tändhattarna sitter på som de ska.
Går kablarna in i motorn eller går de under? Jag har en kabelstam som går in i motorn och då måste jag plocka bort magnapullen ser det ut som.
 

shadowline

Välkänd medlem
18 jan 2011
168
0
6
Är det någon som har en bild på hur det ska se ut med T.O.R.S systemet nere vid förgasarna?
Har vart ut och kollat stiften och den går lite fett men den är bestyckad för att gå uppe i Arjeplog och nu står den i Karlskoga. Men stiften såg inte fel ut och tändhattarna sitter på som de ska.
Går kablarna in i motorn eller går de under? Jag har en kabelstam som går in i motorn och då måste jag plocka bort magnapullen ser det ut som.


tors "knappen" sitter just under tomgångs skruven,en svart liten grunka med en liten knapp i, kommer två kablar ur den,dra ut dessa och tryck ihop kontakterna från kabelstammen. kablarna som går in i motorn går till tändplattan. det behöver du inte riva. kolla igenom själva kabelstammen utanför motor,den kommer upp på magnapullsidan. har du brott där under så måste du nästan ta lös motor för den är ganska trångt där. Men jag hade kunnat satsa en 5:a på att det är tors som spökar för dig. Hittar du inte felet så har jag komplett repbok/sprängskisser/bilder på pdf som jag kan maila över isf.
 

alfons_

Aktiv medlem
12 maj 2011
92
0
6
Arjeplog
Jag har kollat lite och hittade en kabel som var bryggad och kablarna från förgasarna och de var också bryggade.



 

shadowline

Välkänd medlem
18 jan 2011
168
0
6
okej,jaja då är den helt bortkopplad redan då. ett tips är att när du får ordning på han igen så koppla in den igen och träder torsen in så måste du försöka lokalisera felet. Den är fungerar som en varvspärr och sjukt bra att ha om gasen fryser. Om jag får föreslå så gå vidare med att öppna upp bränslepumpen. Den sitter just framför tanken brevid sekundär variatoraxel. relativt enkelt att komma åt,ta bort luftburken så bör du komma åt den ganska fint. Lägg delarna i turordning så har du stenkoll på ihopmonteringen sen. Tror den var tredelad om jag minns rätt. När du kommer i botten på pumpen så ser det ut som en liten skål,där brukar det samlas vätska. Prova med de.
 

alfons_

Aktiv medlem
12 maj 2011
92
0
6
Arjeplog
jo, men provade att koppla ihop kablarna och starta den och varmköra och det fanns inte minsta problem med varvet och den gick upp hur fint som helst utan att den fick samma tendens som förut. Men det finns lite mer som ska kollas så de skulle vara jätte sjyst om du vill skicka rep handboken som du hade :D Har haft ganska svårt att skruva isär den i somras men allt har gått hittils men vill vara säker på att allt sitter rätt så man kan känna sig säker när man ska köra den på riktigt :)
 

shadowline

Välkänd medlem
18 jan 2011
168
0
6
okej. skönt att de började fungera:D jo pm mig din mail address så skickar jag över allt imorgon kväll.