Hur har ni era GoPron fästa?

JANIJANI

Välkänd medlem
11 feb 2007
940
0
16
Vasa
Fick hem min gopro idag, och tänkte vart man ska lägga den för bästa möjliga vinkel.. Ni får gärna lägga upp en bild vart ni har fast dom.. Läggde en takt på, men de va så så svårt att få dit den då hjälmen har massa "bukor" för att den ska va "snyggare" :D så hamnade lägga massa lim där så de säkert sitter.. :D

Ska provfilma imårn men tänkte om ni har tips på vart man kan lägga.. De är Helmet versionen me de festen..

GOTT NYTT ÅR! SKÅL
 
Last edited:

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
ovanpå precis bakom skärmen tycker jag blir snyggast, har ingen egen men tittar mycket på HC filmer
 

JANIJANI

Välkänd medlem
11 feb 2007
940
0
16
Vasa
ja läggde ca 5cm bakom skärmen.. och så med "höjningen" åt kameran.. var å köpte ett minneskort ikväll å är inte i körskick mera ikväll nu så har inte hunnit testa om de va ett bra ställe
 

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
skall låna en gopro av en kompis men det blir inte körning förens måndag av liknande anledningar:p SKÅL!
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Min kamera sitter mitt uppe på hjälmen (Airoh Aviator)
Sen riktar jag den så att man ser ungefär 2-3 cm av skärmen, man får med skotern och horisonten! La alldeles nyss upp en film i "Sköna skoterfilmer" tråden, där ser man hur det blir när jag filmar.

Sen har jag även fästen på huven och tunneln på skotern. Och nu tittar jag på ett stativ också, det går att få ut så sjukt mycket ur den lilla kameran!
 

JANIJANI

Välkänd medlem
11 feb 2007
940
0
16
Vasa
Åå tur:), trodde jag skulle behöva bygga ett eget fäste till airoh aviatorn ja beställde då den var så "ojämn".
jag köpte 2 komponent lim och läggde dit, hjälmen blir ju inte så snygg om det rinner men de e ju helt klart värt att skydda kameran
 

JANIJANI

Välkänd medlem
11 feb 2007
940
0
16
Vasa
Vilket läge ska ja filma på? tyckte 960 blev filmerna jävligt stora snabbt? å de va mycke skönare fisheye på 960 än 720, vad kör ni med?
 
Last edited:

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
jag köpte 2 komponent lim och läggde dit, hjälmen blir ju inte så snygg om det rinner men de e ju helt klart värt att skydda kameran
Har för mig att man måste kolla så att hjälmskalet är kompatibelt med det lim man vill använda då skallet annars kan ta skada och inte fungera lika skyddande som det är tänkt.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
På HD1:an körde jag bara 720p 30 och 60fps , 960 är väl helt okej också men filmerna blir nästan i stående format. Och det funkar inte när jag ska redigera dom tillsammans med mina DSL-R filmer sen. På HD2:an så är det samma fisheye i 1080p som i 720p, så därför blir det full HD.

Varför behöver du lim förresten? Fästena till gopron sitter SJUKT hårt

Vilket läge ska ja filma på? tyckte 960 blev filmerna jävligt stora snabbt? å de va mycke skönare fisheye på 960 än 720, vad kör ni med?
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
På sidan kan vara mycket snyggare om man verkligen hittar en perfekt vinkel (vilket är bökigt på en del hjälmar) Men skärmvinkeln är mycket lättare att hitta och fungerar till det mesta tycker då jag iallafall. Det enda man ska tänka på är ju att inte rikta kameran för mycket nedåt.

Var tycker ni är bästa platsen för kameran...på sidan eller på toppen av hjälmen?
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Ja det var väldigt knepigt, jag har aldrig tappat ett fäste och dom har blivit utsatta för skoter, quad och drifting (bil). Det enda sättet jag får lös fästena på är med massa värme, då går det sakta men säkert att böja loss dom. Har till och med bankat med hammare utan resultat.

Jag tappade min vid -15. Så jätte bra tycker inte jag dom sitter.. Gjorde rent grundligt och satte dit fästet vid +20 ungefär.
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Ja det var väldigt knepigt, jag har aldrig tappat ett fäste och dom har blivit utsatta för skoter, quad och drifting (bil). Det enda sättet jag får lös fästena på är med massa värme, då går det sakta men säkert att böja loss dom. Har till och med bankat med hammare utan resultat.
Ja, jag tycker också det är knepigt. Jag provade att bända och bryta lite i det när jag hade hjälmen inne, och det är som du säger. Det satt som berget! Blev riktigt förvånad när jag tog av mig hjälmen och kameran bara ramlade av när vi stannade ute på tur. Tur inte den ramlade av i farten, hade varit lite halvdrygt att leta reda på den...
 

nickejakobsson

Välkänd medlem
18 aug 2010
211
0
16
skellefteå
kan omöjligt ramla av om den är rätt fäst, finns ju runda å platta fästen om hjälmen är rund där man sätter på den, måste fan hugga av dom med yxa när dom ska bort!
 

JANIJANI

Välkänd medlem
11 feb 2007
940
0
16
Vasa
jo men ja hamnade att lägga limm för den var så pass buklig.. :)

Vilket videoredigeringsprogramm är lätt att använda??

Åker på spontanresa 7.00 imårn till lappland så de lär bli lite filmer här snart! :)
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Vill du ha något riktigt enkelt så är Pinnacle Studio ett bra alternativ.
Annars är Adobe Premiere och Sony Vegas mycket bättre men lite svårare att använda.
Adobe After effects är absolut bäst enligt mig men kanske inget man börjar med.