Detta blir mitt första inlägg samt tråd i detta forum, så hej på er!
Nu till mitt problem, köpte i höstas en RR600 -08 som tidigare ägaren har bytt CDI-box i förra våren, för att den inte gick bra, eller överhuvudtaget.
Detta fixade biffen för honom och körde ca 500km med den innan han ställde den och stå över sommaren 2011.
Nu idag när jag skulle ta premiärturen med den så var den allmänt boggig på tomgång och kraftlös på högre varv, så jag tänkte att det måste ju vara tändstiften kombinerat med gammal soppa.
Glad i hågen gick jag till närmaste mack och hämtade nya stift (BPR9ES) och ny färsk bensin, och bytte dessa med ett flin på läpparna - nu ska de bli åka av!
Men nej, om man har den på tomgång och "gasar till" så misständer den och skjuter ur avgasröret och på höga varv så känns det att den inte alls går som den ska, orkeslös och man kan känna och höra små tendenser till misständning.
På svänghjulet finns ju en graderad skala på 0-40 graders förtänding, så jag testade med strobolampan att kolla vad den ligger på - och till min förvåning så ser jag att förtändningen på tomgång är runt 25-26grader och varvar man upp den till runt 3500-4000 så sjunker förtändningen till 9-10grader..
Om jag inte tänker fel så borde tändningen bli aggressivare istället? öka förtändningen med varvet eller hur?
Hade även upp och kände på svänghjulet så att det inte satt löst och därmet orsakade störningar, men det satt fast. Har även testat byta tändspole, tändkablar, tändhatt, flera stift och startgas runt insuget - inga läckor där. Även haft isär och kollat alla kontakter till knacksensor, TPS, tempgivare osv.
Om förtändningen är för hög på tomgång kan det förklara varför den misständer och smäller, samt att tändingen vrids åt fel håll på högre varv orsakar orkeslöshet och eventuella misständningar.
Så min fråga:
Vad skall förtändningen ligga på när den går på tomgång? och visst borde förtändningen öka med varvet?
Samt vad kan vara fel då den vrider tändningen åt fel håll?
Uppskattar alla sorters funderingar, så diskutera på!
Mvh,
Nu till mitt problem, köpte i höstas en RR600 -08 som tidigare ägaren har bytt CDI-box i förra våren, för att den inte gick bra, eller överhuvudtaget.
Detta fixade biffen för honom och körde ca 500km med den innan han ställde den och stå över sommaren 2011.
Nu idag när jag skulle ta premiärturen med den så var den allmänt boggig på tomgång och kraftlös på högre varv, så jag tänkte att det måste ju vara tändstiften kombinerat med gammal soppa.
Glad i hågen gick jag till närmaste mack och hämtade nya stift (BPR9ES) och ny färsk bensin, och bytte dessa med ett flin på läpparna - nu ska de bli åka av!
Men nej, om man har den på tomgång och "gasar till" så misständer den och skjuter ur avgasröret och på höga varv så känns det att den inte alls går som den ska, orkeslös och man kan känna och höra små tendenser till misständning.
På svänghjulet finns ju en graderad skala på 0-40 graders förtänding, så jag testade med strobolampan att kolla vad den ligger på - och till min förvåning så ser jag att förtändningen på tomgång är runt 25-26grader och varvar man upp den till runt 3500-4000 så sjunker förtändningen till 9-10grader..
Om jag inte tänker fel så borde tändningen bli aggressivare istället? öka förtändningen med varvet eller hur?
Hade även upp och kände på svänghjulet så att det inte satt löst och därmet orsakade störningar, men det satt fast. Har även testat byta tändspole, tändkablar, tändhatt, flera stift och startgas runt insuget - inga läckor där. Även haft isär och kollat alla kontakter till knacksensor, TPS, tempgivare osv.
Om förtändningen är för hög på tomgång kan det förklara varför den misständer och smäller, samt att tändingen vrids åt fel håll på högre varv orsakar orkeslöshet och eventuella misständningar.
Så min fråga:
Vad skall förtändningen ligga på när den går på tomgång? och visst borde förtändningen öka med varvet?
Samt vad kan vara fel då den vrider tändningen åt fel håll?
Uppskattar alla sorters funderingar, så diskutera på!
Mvh,