Polaris 2013

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Förstår inte hur ni står ut med det!
Skulle remmen inte ens hålla 100mil för mig, så skulle jag byta skoter snabbt som tusan:)
Minst 150mil har då jag som krav...
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Hmm, jag är fan ingen klippa på matematik eller att stava! Men jag börjar mer och mer inse att herr stenman och asker har helt rätt i att det är motor rörelser som är grunden till rem problemen...
Monterade på Tieden i helgen som var, den vart som alla andra aftermarket kit en finfin crossover, remmen kall och fin, variatorerna lirar finfint ihop... Vad är då skillnaden mot mitt eget favvo kit och vad har det med remmtemp att göra... Här kommer effekten lugnt och fint, maskin blir fantastiskt följsam, tyvärr var det inte mycket till puder i helgen men kännde ändå att jag hade svårt att komma upp på snön..
Den setup jag föredrar däremot är allt annat än snäll och följsam,, där kommer all effekt direkt och släpper jag gasen motorbromsar det kraftigt.. Min körstil är så här ungefär.. Brhaa......brahhhh.....brahhhh....braahh... Och så vidare hela dan..... Med kittycat motorkuddar vrider sej motorn sjukt mycket varje gång jag ger tumme, med extrem rem temp som resultat... Men upp på snön kommer jag.. Skam den som ger sej, det måste gå att få till tieden, bara att slippa KLONKET när man ska backa känns mödan värd...
Och ska man strö salt i såren mellan märkena.. Så skjuter jag hellre ett gäng remmar medans jag klättrar till toppen av branten än att göra donuts nere på myren med en maskin som aldrig rippar en belt cord.. Men heller aldrig får piska ett stup nerifrån och upp..
 

Lappen_

Välkänd medlem
28 dec 2011
350
0
16
Arvidsjaur
Det kan mycket väl vara detta som är problemet. Jag har ju haft extrema remproblem, är inne på rem nr 8 nu på ca 70 mil. Mäter jag på min maskin så är borrhålet i sekundäraxeln 155 mm, dvs borrhålet går tom längre in än lagringen. Är det någon som inte haft remproblem som möjligtvis kan mäta djupet på borrhålet i er axel? Är alla borrade lika djupt, eller skiljer det från maskin till maskin?
Som jag skrev vid extrem påfrestning! Många belastar inte maskinen nog! Det märks tydligt på körstil på maskinerna!
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Remmen håller på min -12. Men däremot så tycker jag den har börjat vibrera på tomgång. Så det rent av känns i fötterna. Minns fan inte hur den var då jag köpte den men så mkt tror ja inte det vibrerade.. Kan de va kuddarna? Eller är det obalans på veven.. :/
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Varning vassa fotsteg.

Varning! Tror jag måste börja använda hockeybenskydden som är längre än mina Oneal pumpgun knäskydd jag har när jag kör skoter:

Fick kurera benet med lite "bratt-sårtvätt" men tja, inte värre än att bli rispad av skruvdobbar när man lirar korpen hård som man är ;)

 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
hur långt har ni hunnit köra med era rmks då? gjorde 160mila service igår :)
Hehe, nice vet inte hur långt min gått nu. Har inte hunnit allt för många pudermil sen 50-mila servicen.

Variatorrem och QD-rem ser ut som nya här med.
 
Last edited:

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
122 mil :) Inga problem med varken variator eller qd rem! Samma remmar sedan ny, å går som ett troll :D
låter bra :) min har bara tagit 1 rem än så länge trodde det berodde på viktbytet genom att det kom i samma veva den gick av bara ett par mil efter viktbytet men har kört 50 mil till nu utan några problem så kanske skulle gått av endå :p
 

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
Ok. Varför bytte du vikter? Inte för att kanske skit på någon men är en PRO rmk så dålig i orginal utförande?

Verkar vara många som pillar med variatorerna?
 

Larsson400

Välkänd medlem
30 jan 2006
264
0
16
Storvik
60-70 mil och nästan inga bekymmer alls! Lite smågrejor som handtagsvärme och plasten runt displayen sitter lite löst. Dock blir det variatorfix till nästa vinter, inte riktigt nöjd med original.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Min assault switchback dog i förrgår under körning. Ungefär som att man skulle tryckt på dödarknappen. Å vi fick inte igång den igen, klippte t,o,m kablarna till dödaren Men icke. Noll gnista.
Jaha bogserade den till en väg å körde den till ÅF dagen efter.
När jag skulle lasta av den av vagnen så provade jag att vrida på nyckeln igen,, Brumm.
Startade direkt.
Den hade stått i solsken å plusgrader dagen efter.
 

Vesln

Medlem
11 dec 2012
34
0
1
Uppsala
Min har gått ca 65mil nu o handtagsvärmen har lagt av hur åtgärdar jag detta? Är de många som haft samma problem?
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Provkört en Peak 2.5 på en pro rmk 155 och tyckt det drev på utav helv... men har inget att jämföra med för provkörningen av orginalmattan skedde på hårt skarföre utanför butik.

En som har just den kombinationen här i trakten tycker att det kyler ordentligt mycket mer på leden än orginal och är bättre än assaultens också då den här kastar upp snörök och inte stora snöklumpar.