tändstiftet blir svart???

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
tjena har märkt att mina tändstift i skotern blir bra nog svarta efter inte så många mil men även själva piggen som sticker ut längst ner på stiftet som själva gnistan går emot blir typ vit. va beror det på för mkt soppa eller ? är gansak ny på skoter så har inte så bra koll :weird:
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
tjena har märkt att mina tändstift i skotern blir bra nog svarta efter inte så många mil men även själva piggen som sticker ut längst ner på stiftet som själva gnistan går emot blir typ vit. va beror det på för mkt soppa eller ? är gansak ny på skoter så har inte så bra koll :weird:
Skidoo 440:

Har du de rätta stiften? Pröva en varmare stift.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
om elektroden blir vit så går den för snålt, då ska du inte köra nå mer förens du har kommit på varför. kan vara att den bara är nerbestyckad, men kan också vara att det läker i något insugsgummi eller packbox på veven. kollas lättast med att spraya startgas på insugsgummin och bakom variator, ändrar motorn varv så läker det
 

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
om elektroden blir vit så går den för snålt, då ska du inte köra nå mer förens du har kommit på varför. kan vara att den bara är nerbestyckad, men kan också vara att det läker i något insugsgummi eller packbox på veven. kollas lättast med att spraya startgas på insugsgummin och bakom variator, ändrar motorn varv så läker det
allright nu har även skotern börjat gå dåligt den liksom möar när man kommer upp emot 70-80 men vissa gånger så kan den gå upp till 120 och så. kan det vara att något av insugsgummina är spruckna?
 

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
kan det vara, men kan ju även vara för lågt bestyckad eller skit i förgasarna. skulle inte köra förens det är fixat
okej men om insugsgummit är sprucket så borde den väl inte inte gå som den ska ibland? Den har ju gått skit bra för med samma bestyckning så borde ju inte vara det ?
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
av nån anledning så har du fått problem med bränsle tillförseln, och då måste du gå ut och börja felsöka. vi kan bara sitta och gissa vad det är men den går ju snålt så något har det ju blivit. häng inte up dig på gummina, kan ju vara skit i gasaren men även packboxen på veven
 

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
allright så det första jag bör göra är att göra ren förgasarna och kolla så insugsgummina är hela ?
 

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
vad är bestyckningen igentligen? är tuvär inte så hemma på skoter ännu men vill gärna bli
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
vad är bestyckningen igentligen? är tuvär inte så hemma på skoter ännu men vill gärna bli
Bestyckning är justering av bränsle/luft blandningen. det görs genom att byta munstycken/nålar etc i förgasaren. MEN det är VÄLDIGT snabbt gjort att skrota en motor om du inte vet vad du gör. Normalt går skotrarna något "fett" från fabrik. och om man vet vad man pysslar med går det att optimera för att få en skoter som går bättre. Det bästa är att sätta upp skotern i en dyno och få den injusterad.
Där mäts bränsleflöden/vridmoment och hästkrafter. moderna skotrar är oftast ganska väljusterade för de flestas behov. och "fungerar" i alla väder. Har du en skoter som är 10 år gammal så kan det vara lönt att köra den i dyno. då det på vissa går att få en avsevärt mycket bättre skoter och desutom kapa bränslekontot rejält.
 

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
Bestyckning är justering av bränsle/luft blandningen. det görs genom att byta munstycken/nålar etc i förgasaren. MEN det är VÄLDIGT snabbt gjort att skrota en motor om du inte vet vad du gör. Normalt går skotrarna något "fett" från fabrik. och om man vet vad man pysslar med går det att optimera för att få en skoter som går bättre. Det bästa är att sätta upp skotern i en dyno och få den injusterad.
Där mäts bränsleflöden/vridmoment och hästkrafter. moderna skotrar är oftast ganska väljusterade för de flestas behov. och "fungerar" i alla väder. Har du en skoter som är 10 år gammal så kan det vara lönt att köra den i dyno. då det på vissa går att få en avsevärt mycket bättre skoter och desutom kapa bränslekontot rejält.
mycket bra svar ! brukar det vara dyrt att lämna in den på sån där dyno?