Kan vi flytta norrut? Till snön närmare bestämt.

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Vet inte om jag vill flytta på mina döttrar så de börjar prata norska och män i deras närhet ska bli alldeles till sig pga av det:)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.610
94
48
Örnsköldsvik
Eftersom att du inte svarat på detta så antar jag att du inte riktigt förstått vilken fördel detta är.

För att demonstrera:
På vilket vis vore det en fördel för en far att hans döttrar pratar en "sexigare" dialekt?:weird:

Nu får du allt förklara dig?:whistle:
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Kanske dax för en ny tråd om "norske piger".

Men tills att tråden rensas på detta, och ny tråd skapas så kenth får hus/bo råd i sin tråd, så måste jag gå emot strömmen.

"Dateade" en norska några månader för ett par år sedan. Hon var snäll/fin och allt sånt, men dialekten fick jag lära mig stå ut med. Var inte så farligt då hon bott i sverige hela livet, men mamma va norska. Henne ville jag strypa när hon öppnade munnen.

"lite" med topic: Hur är det egentligen med skoteråkning i norge? Om man flyttar med skoterkörning som en kriterie, hur långt från gränsen kan man flytta innan det blir "osmidigt"=
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Kanske dax för en ny tråd om "norske piger".

"lite" med topic: Hur är det egentligen med skoteråkning i norge? Om man flyttar med skoterkörning som en kriterie, hur långt från gränsen kan man flytta innan det blir "osmidigt"=
TS har ju inte klagat men definitivt, tillbaka till ämnet. Det här är väl inte ett komplett svar men många människor kör ju till riksgränsen från Luleå, dvs närmaste kuststad i Sverige och det är en 6-7 timmars körning om man räknar på lugnt tempo och en kvick matpaus. Jämför med 40 minuter från närmaste kuststad i Norge, Narvik.
Mo i Rana ligger ju längst in vid en fjord så det är väl gränsfall om man kan kalla det kuststad men där är det samma sak, 30-40 min till svensk fjällvärld jämfört med minimum 3 timmar från Umeå.
Bodö, 2 timmar till Sverige och 3 timmar från Luleå/Skellefteå/Piteå(35/32/31mil).

Grejen med Sverige är att det går att köra i sin egen närhet på ett helt annat sätt. Rulla ut från huset helt lagligt. I Finnmark kan man köra ganska fritt i Norge men det är stora restriktioner även där och ofta begränsat till löypeköring. I andra områden kan man ansöka om tillstånd t ex om att man får köra sin skoter fram och tillbaka till sin hytte ett begränsat antal gånger per år. men oväntat nog är stora delar av Norge laglöst eftersom att någon kan bo ensam i änden på en ensam väg in i en dal 4 mil bort från närmaste asfalt så det är kanske inte så utbrett med olovlig körning som i Sverige men det är definitivt inte ovanligt.

Därför har många norskar stugor i Sverige. Inom några år i Norge skulle kenth garanterat få ekonomi till att ha en stuga i Sverige pga det ekonomiska läget.
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Har den lyxen nu att bara köra ur garaget och korsa vägen och ut på leden(om vi nu hade haft snö vill säga). Så vill jag gärna ha det i fortsättningen.

Arjeplogarn: Hur är det med det norska språket i Trondheim i jämnförelse med Oslo? Lika enkelt att förstå?
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Arjeplogarn: Hur är det med det norska språket i Trondheim i jämnförelse med Oslo? Lika enkelt att förstå?
Tror att det är en helt omöjlig fråga att svara på.
Jag jobbar tillsammans med norrmän från hela landet och törs påstå att alla dialekter förekommer, men upplever trøndernas dialekt som nästan svenska-iaf nästan jämtländska.
Andra svenskar jag jobbat med tycker att det är värre att förstå trønderna.
Men så har jag tillbringat många vintrar i Åkersjön/Bakvattnet där dom fastboende pratar en dialekt som är en gröt av norska och svenska också.

Det är precis som i sverige-vissa personer är svårare att förstå än andra, även om dom talar samma dialekt...
 

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
En opartiskt röst: ÖSTERSUND!

Just nu orkar jag inte skriva varför jag säger så, gör det imorgon..måste massera tjejen
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Ok, tack.

Nu blev jag nyfiken. Får man fråga vad du jobbar med?
Inom olje/gasproduktion. Vart är väl lite flytande, har rest runt en del i norge sedan -05 på olika produktionsstopp. Ser dock ut som jag går fast på samma plats numera, förhoppningsvis. Skönt att slippa släpa med sig samma väskor fram och tillbaka och ist ha en med jobbgrejor stående kvar när man åker hem...
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Vet exakt vad du menar med att packa med sig prylarna fram o tillbaka hela tiden. Fixade eget boende efter jag tröttnat på luffar livet och höll mig i Olsotrakten resten av min norgevistelse.

Så oljeindustrin? Har funderat många gånger på oljeplattform. Bra lön och mycket ledigt. Skulle hoppa på det direkt om jag fick in foten.
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Håller på och kikar för fullt. Östersundområdet är lockande. Frun är 50/50 med på det och ungarna är på, så det är inte helt omöjligt. Kollar även jobb i Norge igen. Går inte att komma ifrån att pengar nästan är allt:)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Går inte att komma ifrån att pengar nästan är allt:)
Haha jag är ju en aning hobbynorsk. Så till den grad att den enda nyhetsidan jag använder är just norsk. Hursomhelst hittade jag en kommentar i kommentarsfältet apropå att Norge har världens högsta bensinpris men ganska lågt om man jämför mot lönen.
"Ja jøss alt er jo billig i forhold til lønnen vår. Er lei av å høre dette argumentet til stadighet."
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
bo i Östersund o jobba i Norge är ju ingen omöjlig kombo, vet många som gör så härikring, nog inga problem att få jobb inom byggindustrin i Norge heller, Svenskar anses flitiga.
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Kvinnor (läs kärringar)! Då har man diskuterat detta fram och tillbaka i någon vecka nu och så blir man oense om andra saker. Då slänger hon ur sig:
"Du kan ju fetglömma att flyttar med dig till norrland!"
Var på jag säger:
"Men nu vill jag inte flytta till Norrland, utan Jämtland"
Då kommer det:
"Men det är ju fucking jävla nordpolen alltihop, för helvete!"
Då börjar jag garva och det skulle jag inte gjort!
"Men, FÖR I HELVETE!!!, kan du vara allvarlig nån jävla gång!!" och så sopade hon igen dörren till toaletten och var där i 45 minuter och gjorde vad dom nu gör där så länge.

Ptja, det är väl bara att krypa runt som en skamsen hund och fjäska tills även nålen i hennes kompass pekar mot norr.

No questions asked!
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Hehe, nu är det bara att krypa, gulla, fjäska, städa, diska. Och inte säga ett ord om flytt tills hon är på riktigt bra humör igen. Kan ta några veckor innan det är läge...och visa henne INTE att du skrivit om detta på nätet, för då blir det Säter forever... ;)
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
När jag var yngre var Sthlm målet, men man blir ju oftast klokare med åren. Jag vill norrut till snösäkrare breddgrader. Har vistats i fjällen ett antal gånger sedan min skoterdebut vintern 2008/2009 och jag älskar det. Visst, jag vet att fjällturerna inte är på "riktigt". Det finns ett verkligt liv bortom pudersvängarna som kallas grå vardag. Jag vill bara vara närmare fjällen än vad jag har nu.
Om jag börjar med mig själv, som nu vigt mitt liv till skoteråkningen till den mån jag kan.

Jag blir 38år och är snickare med diabetes och har jobbat i flera år i Oslo. Nu efter påtryckningar hemmifrån jobbar jag på hemmaplan sedan 2 år på en anläggningsfirma. Snickrar i den mån det behövs och bygger murar, plattläggningar och trappor.

Jag har varit tillsammans med frugan i snart 18år och hon är 36år och förtidspensionär.
Hon fick diagnosen Ms 1995 och varit ifrån arbetslivet en längre tid. Hon både vill och behöver byta miljö och jobba deltid.

Vi har två tjejer på 10 respektive 4 år, gillar snö med allt vad det innhåller. Vill inte hamna i nån håla som dom vill lämna när dom är 14år och blir emo.

Det är svårt för mig att bara peka på snödjupskartan och motivera varför vi bör flytta just till det stället.
Det är ju inte bara att flytta till Stora Blåsjön och åka skoter dagarna i ända, även fast jag vill det. Det måste finnas jobb, skola, barnomsorg och ett affärsutbud som tilltalar mina tjejer och som ni förstår, sjukvård. Sjukhuset behöver inte ligga i samma stad med inom 10 mil i allafall.

Frugan säger, -"Aldrig, på sommaren då? Då är det bara mygg överallt o ch kallt i vattnet. Och kort är den också"
"Det är svårt att komma in i gemenskapen i mindre städer"

Visst, jag spenderade en del sommrar i Arjeplog som ung Bmx terrorist och det var sjukt med mygg ute i naturen, men inte inne i byn vill jag minnas.
Tycker nog att det är lättare att bli en i gänget i byn, än i storstan, eller?

Det vore fint om det inte blir för långt norrut. Jämtland vore grymt, då vi gärna åker tillbaka till dalarna för att hälsa på. Gärna i inlandet då snödjupet som sagt lockar.

Så vad tror ni? Får jag med mig min familj norrut?
Finns våra önskemål på en och samma ort.

Jobb
Skola/minst gymnasium.
Barnomsorg
Föreningar. Innebandy, Fotboll, Friidrott mm
Sjukhus inom 10mil
Gärna vårdcentral på plats.
Sjö (varm)
Över metern med snö.

Tacksam för svar!
Om du inte flyttat så finns det inte så mycket att välja på o du ska infoga vettigt samhälle med hyggligt av aktiviteter goda kommunikationer och bra lön.

Det finns en undersökning som heter det spelar roll vart du bor. De människor som har mest pengar kvar i plånkan finns i Kiruna och en stålstad i söder. Den staden behöver du inte fundera på. Ska vi snacka skoter åkning så finns det ingen kommun som kan erbjuda en variation av skogsland och högalpinmiljö som Kiruna kommun.

Välkommen