Nicasil cylindrar??

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Ska inte vara nån fara att hona en nicasil cylinder lite försiktigt, brukar jag då göra vid kolv byte.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.083
113
Stora Blåsjön
Hur viktigt är det att ta bort kolvrester när jag byter kolv?
Det är mycket viktigt annars har du väldigt snart problem igen... köp lite saltsyra 30%ig duger gott och finns i de flesta färgbutiker, och frät bort kolvresterna från cylindern sen honar du lite lätt.

Jonas Jonsson

Välkänd medlem
28 okt 2012
416
1
16
28
Bräcke
Vet inte riktigt ifall det är kolvrester i den ens, men det ser repigt ut (inget man känner).
Och på något ställe är det blankt, och så ser det inte ut i resten av cylindern.
Men det är inget som är dåligt med att använda saltsyran så lika bra att testa? :p

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Saltsyran biter inte på nicasil så nej det är ingen fara att använda trots att det inte finns några aluminiumrester :) Se dock till att inte söla in allt för mycket i portarna, där är det ju rå aluminium.

Repor som bara syns men inte känns är ingen fara och blank blir cylindern med tiden, därför man vill hona så att ringarna nöter in sig lättare och oljan fäster lite lättare på cylinderväggen.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.538
414
83
Malå/Adak
Jag är definitivt mot honing av Nicasilcylindrar. Nicasilen är ett kerammaterial och i det närmaste alla keramer försvagas något fantastiskt av minsta spricka. Att hona är att initiera massor av små sprickor.......

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Då dom verkstäder jag vet henar nicasil inklusive Tikka himself så tycker jag inte det känns mer än rätt. Dock ska man använda speciell borste och inte sten men för mig och många andra har då sten funkat bra :)

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Tops, modellpensel eller så funkar fint.

På ski-doo avdelningen här på forumet finns en tråd klistrad som heter : "Instruktion rep. cylinder efter varmskurit!" följ instruktionen där :)