trimma 600 ace?

svarvarm

Välkänd medlem
7 okt 2010
276
2
16
Malmberget
hej! Funderar på att köpa en 600 ace men det känns som att den kan bli lite för trött med bara 60hk. Skulle jag få upp den till 70hk kanske det skulle duga för mig. Någon som vet något som kan få upp effekten på dehär motorerna. Gissar att de flesta skulle gå direkt på en 600 e-tec..

Fraggen

Aktiv medlem
30 sept 2007
90
0
6
Gällivare
Finns nog knappast någon marknad för den sortens modifikationer på en ace. Och tror du att skillnaden mellan 60 till 70 hästar skulle göra den såpass mycket roligare så tror du fel.. Den lär bara gå marginellt bättre. Dock fortfarande slö så nå djävulsk.

portkingen

Medlem
22 dec 2011
36
0
1
Piteå
Ace är ju en väldigt ny motor, om du tänkte trimma den med nya trimmdelar så tror jag att du får det svårt, det som finns hittils till ace motor är eventuella turbokit som gör att den levererar 120 hp och så vidare. Vill du trimma den lättare så borde du kanske satsa på nån firma som håller på med portning och motor modifieringar, ställa om insprut och så vidare :)

svarvarm

Välkänd medlem
7 okt 2010
276
2
16
Malmberget
Grejen är den att en 4-taktare känns som mer driftsäker, 600 ace är ruskigt snål. Sen har jag kört en AC 570 fläktis och den har runt 67-70hk tror jag och efter led så dög den till mig. kan tänka mig att en 600 4-taktare som blivit lite uppiggad skulle gå bättre än så. Har för tillfället en MC 800 men jag litar inte på driftsäkerheten på samma sätt och 140hk behövs för mina behov inte efter led. möjligtvis till att klara sig från fastkörning när det kniper.

svarvarm

Välkänd medlem
7 okt 2010
276
2
16
Malmberget
Ja phazern har jag haft i åtanke också men jag vill ha en lynx så är det bara:blink1: De är snygga, man kan modifiera med dubbeldyna och packlåda om man vill. Jag får väl i värsta fall vänta tills det kommer ut en rotax 800 ace :eek:h:

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Varför 4-takt. Varför inte en 600-etec känns som en sjukt driftsäker maskin och dessutom snålare på soppa... ???
Vill du dessutom kunna köra påhängspall å packlåda är väl xtrim sc 600 etec ett kanonval, dessutom något billigare...

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.623
99
48
Örnsköldsvik
T.N.T: Snålare på soppa? Är en 600 Etec snålare på soppa än ACE? Isf har Rotax misslyckats kapitalt.(Vilket jag inte tror).

Klart den går att trimma. Men du får nog göra det mesta själv.
Då 4T funnits ett tag nu finns inte samma lusta att trimma slöa "arbetare" som det fanns förut. Typ som A-C 660 m.m.
Men klart du kan testa ringa MCX och höra om dom inte kan sätta ihop ett litet turbokit åt dig. Är ju 4T så att ladda upp den till 80-90hk borde inte vara några problem. Men det lär inte vara billigt (p.g.a. ovanligheten).

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Förstår inte riktigt hur du har tänkt detta, att köpa en 600 ace för att sedan modifiera och trimma så att den på något sätt "hänger med" är väl detsamma som att köpa en Prius och trimma och sedan ställa upp i STCC och komma längre än konkurenterna på samma tank.

Köp en maskin med större motor för bövelen istället för att på något sätt trimma en motor som inte har nån större potential, blir ingen ekonomi i det heller!
Skoterkörning kommer alldrig att bli grön eller ekonomisk.

Såg att någon skrev Phazer tidigare, håller med den talaren!

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Allvarligt, trimma en ace motor måste ju vara fel väg att gå! Sitter det inte dessutom den skumma edrive variatorn på den?
Nä, trimma det gör man när 800 inte räcker till...?