Ski - doo 2014

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.478
384
83
Malå/Adak
Nu är jag väl egentligen inte rätt person att skriva detta som byter dämpare på nästan alla skotrar jag skaffar men originaldämparna på Summiten går ju schimsa på så dom blir lika hårda som någonting annat. På en skoter är det ju egentligen inte några problem med varmgång så en piggyback är egentligen inte ett måste.

Vad däremot många glömmer som nog är minst lika viktigt är att väger man ens nära 100 pannor så är det bara att börja byta fjädrar.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Jepp du har rätt! Och köper man racing handboken så finns ju alla shims stackar där.. Kan man ju bara kopiera en stack från tex renderade backcountry eller så, som har samma dämpare.. Kolla kolven med!
Man får ändå va lite försiktig med att spöa på en så pass vek dämpare. Lätt att man får krokiga kolvstänger med seg kompression och lite dålig landning!!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.478
384
83
Malå/Adak
Tror inte att Dämparen i sig är vekare än på t.ex en kort X-modell, den saknar bara piggyback. Du mosar antagligen något annat före dämparen viker sej.
 

herrn

Välkänd medlem
8 dec 2010
180
0
6
Sälen
Om man har in skotern på service och de uppdaterar den, får man samma programvara då?
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Hmm, kan säga att det är sjuk skillnad! HPG plus har en 12,5mm tunn lättvikts kolvstång, medans c36 och PRO 40 serierna har en 16mm grov stång just för att klara de högre lasterna när man spöar på shims stackarna...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.478
384
83
Malå/Adak
Åkäj då =)

Hursomhelst så är det en av nackdelarna med Doo, och enda anledningen till att jag i fjol köpte en BD 3900 iställer för en Summit X, att det till Doon är så svårt att hitta ersättningsdämpare. Jag är stor och tung, och kör faktiskt rätt hårt, så jag är mer eller mindre tvungen att tänka på vad fjädringsgrejer det finns att få tag på. I BDn passar RS-grejerna och sådana finns det ju tämligen gott om. Enda värre till Summiten på begmarknaden är väl från någon kraschad Freeride och dom är det väl inte så gott om.

Hur långt ifrån är SkiDoo RS boggidämpare att gå in i en Summitboggi?
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
266
103
43
Vittangi
Åkäj då =)

Hursomhelst så är det en av nackdelarna med Doo, och enda anledningen till att jag i fjol köpte en BD 3900 iställer för en Summit X, att det till Doon är så svårt att hitta ersättningsdämpare.
Jag ser att du efterfrågar värre dämpare till Summit, så jag måste ju kanske ställa en dum fråga då: Varför inte köpa en Freeride 2014 istället? Freeride har ju till 2014 både t-motion och flexedge-mattan.

Det är ju förvisso något bredare mellan skidorna på en Freeride än en Summit, men det måste väl vara både billigare och lättare att byta framvagn på freeride till en smalare än att byta ut varenda dämpare på en Summit? Sedan så är det ju kanske en fördel på Freeride också att den är förstärkt här och där, men kan kanske vara en nackdel att fotstegen är bredare än på Summit och det är det ju lite mer bök att fixa till.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Jag ser att du efterfrågar värre dämpare till Summit, så jag måste ju kanske ställa en dum fråga då: Varför inte köpa en Freeride 2014 istället? Freeride har ju till 2014 både t-motion och flexedge-mattan.

Det är ju förvisso något bredare mellan skidorna på en Freeride än en Summit, men det måste väl vara både billigare och lättare att byta framvagn på freeride till en smalare än att byta ut varenda dämpare på en Summit? Sedan så är det ju kanske en fördel på Freeride också att den är förstärkt här och där, men kan kanske vara en nackdel att fotstegen är bredare än på Summit och det är det ju lite mer bök att fixa till.
Dock är freeriden tyngre då den standard kommer med elstart och batteri. Många kommer långt med att bara shimsa upp orginaldämparna, gäller främst framvagnen då. Sedan finns det mängder av dämpare som passar summiten, i princip alla framvagnsdämpare som är 16,5-17.5 tum långa går få dit utan problem. Dock får du ju shimsa in dom dämparna för vikt/körstil också vilket många inte tänker på utan bara smäller dit "värre" dämpare
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Själv åker jag lössnö med min summit och har inte haft ett enda genomslag i originaldämparna trots 95kg, förstår inte problemet ?
Åker ni led eller hoppar 20meters dropp hela dagarna med lössnömaskinerna ?
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Lössnö säsongen är det ju inga problem, men under våråkningen i gränsen så hoppas det en del och då orkar inte orginalshimsningen/dämparen.

Jag lever för lössnöåkningen och därför kör jag summit, men hoppa/droppa är förbannat kul det också. Då får man kompromissa, det är inte svårare än så!!
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Lössnö säsongen är det ju inga problem, men under våråkningen i gränsen så hoppas det en del och då orkar inte orginalshimsningen/dämparen.

Jag lever för lössnöåkningen och därför kör jag summit, men hoppa/droppa är förbannat kul det också. Då får man kompromissa, det är inte svårare än så!!
Det summerade min körning och dilemma :)
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Fox float evol r..... Lös snöracerns bästa vän! Kolla Toms snowmobile, dom jobbar hårt åt bl.a. Geoff Kyle med att få skidoo att prestera i puder samt att palla hopp å dropp! Kan säga att mina 17" både suttit på en 13xm å nu på min 13rmk.. Funkade awesome på XM blev även mindre stå på näbben känsla!!
 

Nytro162

Välkänd medlem
27 dec 2011
162
3
18
Pajala/Gällivare
Då var ordern lagd! Blev en summit 800 154"! Nu är det bara vänta på det vita guldet!:) Blev att beställa från Finland då priset skillde sig kraftigt!