sill och potatis. turbo swb projekt!

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10200258692223290&set=a.4924013191471.173138.1632603706&type=3&theaterhttp:// Monterade Burandt powder trac i veckan här och jag är super nöjd, blev riktigt stabilt och fint!
länken inaktiv eller nått sånt. hur gjorde du med originalsteget längst fram? sparade du en bit eller tog bort allt? byggde du om boggie infästnigen eller nöjde du dig med de nitar som gick få dit? schimsade du hela mellanrummet till fotholken eller byggde du om?

hade underlättat om länken funkade. :)
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Bra tråd, intressant läsning.
Nu kan jag ju hålla koll här för att få riktig ordning på mitt :)
Lycka till!!!
 
28 nov 2012
37
0
1
Knepigt!:S

Länken funkar ifall jag själv klickar på den:)

Men om du skickar mail adress så slänger jag iväg ett gäng bilder på direkten!:)

Jag lämnade en bredare rimpa i fram kant, jag byggde inte om fästet till boggien, kände på de och tyckte de kändes stabilt, borrade upp ett extra hål så jag fick dit en extra nit:)
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Länken funkar för att det är din användare du ska åt , loggar du ut från facebook och provar igen så funkar den inte :)
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
Kul du vill prova turbo, hoppas det funkar fint för dig :)
Det jag själv har upplevt på min maskin är att jag verkligen skulle vilja ha full kontroll på tändning och soppa.. Efter bearbetningen i toppen (och min relativt dåliga grundbränslemapp) har jag tappat mycke rapphet i botten, å det visade sig nu i efterhand vara roligare än man kanske tänkt på förut :)

Skulle jag byggt på en såpass modern och fin maskin som din skulle jag lagt mycke krut på att få kontroll över soppa och tändkurva, typ vipec eller pc5an?
Så kan man nog rädda körbarheten en del trots att du gör en safe turbotopp..

Kör själv med en attitude box för turbo, men saknar ju funktionen att dra bort soppa från org register, vilket jag absolut skulle vilja göra nu, i spannet 1000-3500rpm ungefär, och där skulle jag även gärna haft högre tändning, ex 2grader för att sedan gå tillbaka till org kurva över mellanregistret.
Så det är nånting du borde tänka över, tror ja du kan få en kanonkul maskin :)
 

Fixxer

Välkänd medlem
16 dec 2012
113
0
6
Flarken
Helvette degen ska du hålla på så här så måste ju jag beställe en ny Viper med MCX kitt ;)
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Kul du vill prova turbo, hoppas det funkar fint för dig :)
Det jag själv har upplevt på min maskin är att jag verkligen skulle vilja ha full kontroll på tändning och soppa.. Efter bearbetningen i toppen (och min relativt dåliga grundbränslemapp) har jag tappat mycke rapphet i botten, å det visade sig nu i efterhand vara roligare än man kanske tänkt på förut :)

Skulle jag byggt på en såpass modern och fin maskin som din skulle jag lagt mycke krut på att få kontroll över soppa och tändkurva, typ vipec eller pc5an?
Så kan man nog rädda körbarheten en del trots att du gör en safe turbotopp..

Kör själv med en attitude box för turbo, men saknar ju funktionen att dra bort soppa från org register, vilket jag absolut skulle vilja göra nu, i spannet 1000-3500rpm ungefär, och där skulle jag även gärna haft högre tändning, ex 2grader för att sedan gå tillbaka till org kurva över mellanregistret.
Så det är nånting du borde tänka över, tror ja du kan få en kanonkul maskin :)
så det går inte ens justera bort från grundmappen på attitude? isånna fall blir de helt klart ett byte.
 

lord_nordkvist

Välkänd medlem
2 maj 2012
424
2
16
Östersund
På min version av boxen går det inte, men på den nyaste versionen tror jag det gick, till viss %
Kika på attitudes hemsida så ser du vad du har isf.
Fullgasmappen är inga problem att få till, inte heller mellanregistret och WOT förflyttningen, men resten känns lite sunkit, jag upplever den som att de är meningen du ska hålla ös hela tiden.. På lägre varven kan man ju vilja ta bort lite soppa pga att man stoppar dit en oeffektiv topp..
Så ta en titt på de när du startat upp å allt verkar grett.. Ingen mening att snåla på insprutningen, känner jag iaf nu :)
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
nu har det stått stilla pga av sjukdom både på mig själv, barn och sambo.
men fick lite gjort idag iaf :blink1:,
de gamla fotstegen är borta och de nya är inpassade och ny främre infästning ligger på tork. kanske skulle montera fotpinnar istället? inget snöproblem då iaf.:eyebrows:

Återställde drivlinan original också. Bildserie på fotstegsmontering (rmk bredd) kommer så fort jag blir klar. (går inte så fort med en hand). men slänger upp en bild på skillnaden med fotstegen gentemot original och en bild på variatorkittet som följde med turbon. nån som vet start/sluttryck på fjädrarna så får du gärna skriva de. :bigsmile: over and out.
 

Attachments

Last edited:

Brap

Medlem
12 feb 2011
26
0
1
Flarken
Men satan. blir väll att leta långt ner i fickorna efter lite slantar så man kan åka 146" e-tec turbo då.. tack degen tack....
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Men satan. blir väll att leta långt ner i fickorna efter lite slantar så man kan åka 146" e-tec turbo då.. tack degen tack....
den körupplevelsen bjuder jag på. :) andersson va ju i gasn på e-tec turbo också så ett paketpris kanske går att ordna.. jano skulle kunna bygga åt andersson så ni får gå ihop. 60k 190 riktiga hk och färdigt för fastkörning :) bára att slå till.
 

Sodr

Aktiv medlem
6 nov 2009
80
0
6
Sundsvall
Thomas på X-tech.no säljer dom, köpte mitt av Edvard men det kom genom Thomas. Är inte direkt värt att köpa från USA eller Kanada heller då dom kostar typ $2150+frakt, och vill man chansa med värdet på paketet? Minimal risk men ändå. 19000ink moms betalade jag för mitt.

Vet inte av om nån säljer dom i Sverige än? Motornord kunde ta hem när jag ville ha men dom måste beställa ett visst antal för att få köpa, vilket gjorde det drygt. Men ändringar är på gång, ligger på och tjatar så dom ska börja sälja dom :D

http://www.x-tech.no/
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
tackar för de.! men skulle va fint med en svensk åf som kan allt om produkten.
19000riksdaler.. får fundera lite hårdare då jag trodde att de gick för under 10papp men du ska int sälja din för halva priset? ;) åker du turbo?
 

Sodr

Aktiv medlem
6 nov 2009
80
0
6
Sundsvall
Haha nä jag är så jävla nöjd med mitt! Helt sjukt va fint det är att kunna se alla värden och logga, och inställningsmöjligheterna! Byggt en egen -12 Assault med turbo
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
det verkar onekligen grymt bra, blir bara bättre å bättre ju mer man läser om de. och original attitude känns sämre å sämre ju mer man läser om det. förra ägarn av mitt kitt åkte boondocker. men 19000kr kändes saftigt minst sagt. men vi får väll se vad som händer när man blir less originalsprutet....