Sänka laddtrycket på nytro ?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Hej !

Tackvare yc,s klantighet vid monteringen av mitt mcx 270 kitt och extremt låg prio på att åtgärda felet (byta top packning bla ) Så lär jag inte få köra just nå mer denna vinter tyvärr !

Men jag tänkte till nästa vinter så kanske man skulle sänka laddtrycket såatt man plockar ut ca: 250hk istället om det minskar risken för läckage med tanke på att det tar en månad för yc att byta packning :mad2:

Och är det bara att ljuster hävarmen till westgate ventilen för att sänka laddtrycket ? Ställer styrboxen om sigsjälv såatt motorn får rätt mängd bränsle och luft osv...?

Helst av allt så vill jag häva köpet pga yc dåliga service men samtidigt så tycker jag att skotern och motorn går grymt bra och är rolig att köra med så jag vill ju ha en nytro med turbo hmm:confused:

Ni som tycker att jag är dryg med alla inlägg behöver inte svara :bigsmile:

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Inga som helst problem att ställa ner laddtrycket genom att släppa förspänningen på Wastegaten.
Har du MCX displayen så kan du göra det via den, men utan den så är det mekaniskt som gäller.
Allt annat kommer fungera precis som vanligt, inga problem att sänka laddtrycket.
Smällde du mycket i varvtalsstoppet?
Eller var det felmonterat?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Fel monterad toppackning av yc som utfört allt skruvande ! Jag har aldrig nått max varv ännu då jag bara kunnat köra 18mil denna vinter sedan i december då jag fick den levererad efter de 2månader yc tog på sig att montera turbon !
Och nu har jag fixat en ny toppackning från mcx åt dem men ändå så är det snar en månad sen jag ringde och på talade att felet kvar stod efter första gången jag haft skotern inlämnad för samma problem ! Ska fan häva köpet och köpa en freeride nu ! Är så Jä.....a trött på yc så det finns inte !

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
Måste man int kompsänka med 270kit??
Undra om dom gjort de isf??
Kanske dom int vet hur vad man ska göra !!
Hört med grabbarna i Strömsund då??
Blir dock längre att besöka dom.

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Jodå den är kompsänkt och det är där problemet ligger :) Antingen så var den första mcx packningen dålig lr så monterade yc den fel. Problemet är att komp läcker ut imot kylkanalerna och skapar ett övertryck såatt expkärlet och kylarens lock öppnar sina ventiler och sprutar ut glyckolen ! typ 1,5L på några min .

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
Jaha ok så de va därför du hade problem att den varna för tempen/nivån tidigare i vinter??
Eller va de ett annat problem.

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
samma problem men det är alltså inte fixat av yc ännu ! Med mycket tur så skulle den vara färdig i morn kväll :)
Så jag kanske kan få köra några mil innan snön är borta :O) Det tog ju "bara" 5månader från beställningen i oktober tills nu för att få en körbar maskin hö hö !

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
Ja de e ju för fan inte acceptabelt!!
Hoppas du får igen den till helgen.
Själv så åkte man runt 30-40mil för att hämta en ny x-ride för ville int gynna yc i Östersund.

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Det gjorde du rätt i :) Jag har fått åka typ 16-18mil och kört in remmen med min nytro i vinter Grrr !
Man kan ju tycka att en åf inte skulle ta på sig jobb dom inte kan riktigt och ta fullt betalt ! (12k)
Och jag fick själv ringa runt och ta reda på vilket variatorkitt och sekundär helix samt utväxling som skulle funka för denna maskin !!

yc här i ösd har ju hållit på i 30år så jag tog förgivet att dom kunde montera turbo kitt som är bolt on !

Jag är grymmt nöjd med maskin som såda och även motorn och turbons prestanda ! Så jag dissar inte x-riden lr mcx ! men motorn måste ju få kylning :O)

Blackbull

Välkänd medlem
18 mar 2013
106
0
6
Umeå
Förjävligt dåligt av ovannämnd åf!
Antar dom är åf för båtar oxå, inte mer än rätt att du begär att få låna en båt över sommarn..
Hade oxå kontaktat MCX o berättat min missnöjdhet, att dom kanske borde kontakta denna åf o höra varför dom inte klarar av att monterna deras produkter!
Hoppas du får igång den så du får ladda på lite :)
/Blackbull

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Jag har själv fixat en ny toppackning från mcx för 5v sedan ! Så jag har sparat pengar åt dem oxå :)
Den ska vara klar till denna helg säjer dom nu :)

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Hur brukar ni göra innan ni ställer in erra nytros för sommarn ?
Ska man blanda i bränslestabilisator medel i tanken och köra några km?

Jah kommer antagligen behöva ställa in nytron för sommarn när ag väl fårhem den grrr !
Om den inte lir klar idag så åker den ut ur verkstan på yc för att ge plats åt alla skotrar dom ska serva innan påsk :( och efter påsk är det nog ont om snö.
Utom möjligen i fjällen.

Last edited:

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Du måste ju ha retat gallfebern på YC, har aldrig hört om nån som fått ge plats åt nån service. Vill man ha ut skotern innan påsk brukar man få de. Oavsett vart man bor och väljer att serva sin skoter. Toppackning tar inte många timmar för en van mekaniker.

Det måste sitta i något annat!!??

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Du måste ju ha retat gallfebern på YC, har aldrig hört om nån som fått ge plats åt nån service. Vill man ha ut skotern innan påsk brukar man få de. Oavsett vart man bor och väljer att serva sin skoter. Toppackning tar inte många timmar för en van mekaniker.

Det måste sitta i något annat!!??
Nej !

Jag vet att det låter helt otroligt ! :O) Men det är bara toppackningen som ska bytas och sen ska skotern monteras ihop och provköras. dettta har yc haft 5v+ på sig att fixa nu !
Men som sagt så ligger min skoter min skoter längst ner på prio listan ! Detta har deras mek sagt till mig !
Och att dom har tagit in flera skotrar för service under dessa veckor som min skoter varit inlämnad denna gång !

Och felet upptäcktes i december på första turen på 5km! Har pratat med mcx,modshop och yc-kiruna och alla tror på att det måste vara toppackningen som läcker !
Så därför fixade jag en gratis packning från mcx och lämnade in skotern.

Men skruvar dom bara nån timme då och då så tar det ju lååångtid !
Man kan tycka att dom vill bli av med skotern och få en nöjd kund såfort som det bara går ! Men icke.

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
Hur i h-vete kan den ligga längst ner på priolistan när du köpt en ny skoter för över 200kkr som aldrig funkat? Låter som att det är dags att koppla in konsumentombudsman...

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Jadu om jag det visste !

Jag har dessutom köpt 2st skotrar av dem förrut så jag är en känd kund hos dem !
Jag har ringt ko och dom ska ringa och prata med dem i dag ! Så vi får se vad som händer :)

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Att byta topppackning på en nytro gör man på en dag om man lallar runt lite låter märkligt att dom inte kan boka bort en dag så du får tillbaka din skoter.