Det där med beslagtagna skotar är ju bara korkat ren stöld. Att kräva reg-besiktning är tillräckligt men det hindrar förstås inte att man skruvar tillbaka grejerna efteråt. Återförbrytare som inte respekterar det och åker fast ett antal gånger för samma sak kanske man ska ifrågasätta lämpligheten på och dra in förarbevis/körkort.
Tycker det är lite trist att allting ska lösas med att det ska kosta massa pengar för mer eller mindre fiktiva kostnader. Mig har det inte drabbat eftersom jag hade körkort utfärdat före 2000 men t.ex. mina barn kommer förmodligen att vilja ha förarbevis och det är inte så roligt att lägga ut tiotusen på det om det skulle handlar om sådana summor. Det är IMO redan för dyrt som det är.
Att ha något liknande för motorcyklar där man inte får köra maskiner med större motorer tycker jag låter helt rimligt. Men det förändrar inte speciellt mycket när det gäller kalhyggen och planteringar. Däremot blir det kanske lugnare på lederna, men ärligt talat så på en slingrig led så spelar det heller inte så stor roll om det är en 50-hästars eller en 150-hästars maskin, det accelererar snabbt och får tillräckligt snabbt ändå för att vara ett problem om inte det som finns bakom pannbenet används.
Klokhet kommer med erfarenhet och ålder. Undantag finns alltid förstås.
Kanske är dumt att tillåta 16-åringar köra skoter när man inte får köra bil förrän 18? Skillnaden är inte så stor. Nästan så jag tycker att det är åt andra hållet, snöskoteråkning är långt mycket mer oförutsägbar och det händer bra mycket mer när man gasar än när man sitter i en bil. Även för en snart-40-åring kommer snabbt hornen fram i pannan när man sätter sig på en skoter.
Tycker det är lite trist att allting ska lösas med att det ska kosta massa pengar för mer eller mindre fiktiva kostnader. Mig har det inte drabbat eftersom jag hade körkort utfärdat före 2000 men t.ex. mina barn kommer förmodligen att vilja ha förarbevis och det är inte så roligt att lägga ut tiotusen på det om det skulle handlar om sådana summor. Det är IMO redan för dyrt som det är.
Att ha något liknande för motorcyklar där man inte får köra maskiner med större motorer tycker jag låter helt rimligt. Men det förändrar inte speciellt mycket när det gäller kalhyggen och planteringar. Däremot blir det kanske lugnare på lederna, men ärligt talat så på en slingrig led så spelar det heller inte så stor roll om det är en 50-hästars eller en 150-hästars maskin, det accelererar snabbt och får tillräckligt snabbt ändå för att vara ett problem om inte det som finns bakom pannbenet används.
Klokhet kommer med erfarenhet och ålder. Undantag finns alltid förstås.
Kanske är dumt att tillåta 16-åringar köra skoter när man inte får köra bil förrän 18? Skillnaden är inte så stor. Nästan så jag tycker att det är åt andra hållet, snöskoteråkning är långt mycket mer oförutsägbar och det händer bra mycket mer när man gasar än när man sitter i en bil. Även för en snart-40-åring kommer snabbt hornen fram i pannan när man sätter sig på en skoter.