XC 700 OggeEdition!

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Ikväll har det mest skruvande med den andra 700an, och lite bil hämtning.
Dynan är iallafall klar nu! Bara baklyset kvar, allt småfix grejat! :)

Blev faktiskt nöjd, sugen på att se hur det fungerar i vinter.

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Blivit en hel del gjort på sistone, en stygg hemmasnickrad tunnelförlängning har vi gjort. Blev dock bra för att vara en budgetmodell, tog en bit av en Wildcattunnel som hade 43 som inermått och skarvar helt enkelt på den på XC tunneln som har 42,5 i yttermått! :)

Kommer självklart inte att se ut precis sådär som det gör nu, men det är ju en början!

Kommer försöka att bygga en ny dyna då jag inte är helt nöjd med den jag nyss byggde, den här blir utgångspunkt!

Sebbe och Daniel sa att de hade en överraskning för mig, så när jag kom in i garaget så hade de gjort såhär med tunneln..

Så nu blir det att köra på den färgsättningen och göra det mer riktigt så det håller relativt iallfall!

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Nu blir han lång och fin!
Två burkar svartfärg, två burkar röfärg och ett antal burkar klarlack senare. :)

Blev rätt nöjd, lär inte se så fint ut efter säsongen men det får bli som det blir!
Ser bättre ut nu i mina ögon än det gjorde innan iallafall. :)

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Inte hänt så mycket på sistone, satt på stänkan och lackat nå siffror på huven. Har byggt en mall till rörfotstegen och jag ska ta och beställa nya drivhjul nu då jag inte fått tag i några begagnade. :)
Har någon som läser det här två nonslip drivhjul för en 27mm sexkantsaxel 2,52 i delning så är det bra att skriva! ;)

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Ot. Men om nån av mina polare hade målat om min skoter en dag när jag kom hem så hade hen fått en rejäl jävla smäll..

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Ringt på hans annons, han hade inte kvar dem tyvärr. :/

Ot. Men om nån av mina polare hade målat om min skoter en dag när jag kom hem så hade hen fått en rejäl jävla smäll..
Jo det förstår jag, din skoter är ju väldigt speciell om man säger så. Säkert maffigaste 600an i Sverige. ;)
Den här skotern var ändå tänkt från början som en slit och släng skoter, som dock börjar bli något seriöst. Om jag minns rätt så fick dom sig varsin smäll men jag skrattade hyfsat mycket också. ^^

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Nu är nya termostaten och vattenpumpsremen monterat.
Fick hem de igår. Drivhjulen är också beställda! 7kuggs nonslipdrivhjul. 27mm sexkantsaxel för den som är intresserad.

I övrigt så står det rätt så still, inte mycket kvar nu. :)

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Gjort en ventilation i huven ovanför variatorn.
Tänkte att det kan ju vara bra att på in lita luft iallafall i en i övrigt näsan helt sluten huv.
Är ett nät under och meshtyg upp på det. :)

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Ett tips för bättre körställning på EDGE:n:

Kapa styrstången så nära övre styrstångsfästet som möjligt, vinkla sedan upp stången och svetsa fast alt. svetsa dit en fågelpinne direkt och sedan dit med styrhöjaren. Detta gör att du kommer 10-15 cm längre fram på maskinen och slipper det konstiga styrutslaget som blir när man bara böjer fram höjaren.

/Mulle

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Det lät intressant, ska kolla på det när jag kommer hem ikväll!
Roligt att få tips på hur jag kan göra! :)

zuunk

Medlem
9 jan 2012
36
1
1
Vansbro
Är det såhär du menar? @Mulleson
Borde inte det bli lika som att du vinklar upp styrhöjjaren istället?
[/IMG]

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Ser bra ut på bilden du länkade, och jag förstår hur ni tänker.
Jag tänkte förut att jag kanske skulle försöka något liknande, men det innebar pyramidbygge osv och det kom jag av mig i..
Men det där lät som en enklare och efektiv lösning.

zuunk

Medlem
9 jan 2012
36
1
1
Vansbro
Att man kommer längre fram på skotern förstår jag, men styrningen måste bli lika som om du vinklar upp styrhöjjaren? Altså att det blir helt cp?

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Att överhuvudtaget ha någonting vinklat mellan nedre delen av styrstången och styrfästet för att styret går i en båge såfort man svänger, därför ska styrstången vara så rak som möjligt från botten och upp annars blir det bananbåtskänsla i det hela (enligt mig)

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Tack så mycket för tipsen!
Jag ska fundera över hur jag ska göra. Kan inte genomföra det i dagsläget då jag inte har någon svets hemma.

Men hörrni jag behöver hjälp av någon som är kunnigare än jag!
Skotern är i helt standard i motorn och jag är mycket nyfiken på vad jag ska ha för grejer i variatorerna?
Jag är riktigt dålig på variatorer och förstår inte riktigt hur man ska tänka när man väljer vikter och fjädrar.

Skotern när den är färdigbyggd kommer ju då vara 151" lång, och ha 7kuggs nonsip mot originals vanliga 9kuggs.
Tanken är ju då att skotern ska fungera i lössnön och endast där.
Det känns som att skotern i det utförande den är nu inte kommer klara av sin nya längd...

Hjälp och tips på detta uppskattas mycket! :D