XC 700 OggeEdition!

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Nu jäklar! :D

Drivhjulen är uthämtade och ska pressas på axeln innan veckans slut om allt går som det ska! :eyebrows:

Om jag har fattat det rätt så ger en hårdare primärfjäder högre tillslagsvarv, är det korrekt?
Och med vikterna + sekundärfjädern så justerar man vart effekten ska ligga, botten, mellanregistret och toppen?
Rätta mig gärna om jag svamlar, vore bra att lära sig det här! :eek:h:

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Att lära sig variatorer på nätet är inte lönt.

Läs på det du kommer över i olika forum som behandlar ämnet, sen är det bara börja testa det som du i teorin tror ska funka.

Men ja, hårdare fjäder höjjjer inslaget om du inte gör något annat. Se bara till att du har samma sluttryck.

Men börjar du fippla med vikter, sekfjäder och helix, kommer inte längre primfjädern göra det du ville att den skulle göra.

Att lära sig trimma sugmotorer med en dremmel är lättare än att lära sig variatorer.

Har stött på 2 eller 3 personer i Sverige som faktiskt kan variatorer. Vi andra har bara tur och är dum nog att tro att vi vet vad vi gör.

Variatorer är, enligt mig, ett bra bevis på att teori och praktik inte fungerar ihop... Jämnt

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Ja du svamlar.

Är inte den att lära dig dock. Är för kass själv.
Hmm, okej, bra att du säger det iallafall å jag inte fortsätter tro att jag har rätt.. :)

Att lära sig variatorer på nätet är inte lönt.

Läs på det du kommer över i olika forum som behandlar ämnet, sen är det bara börja testa det som du i teorin tror ska funka.

Men ja, hårdare fjäder höjjjer inslaget om du inte gör något annat. Se bara till att du har samma sluttryck.

Men börjar du fippla med vikter, sekfjäder och helix, kommer inte längre primfjädern göra det du ville att den skulle göra.

Att lära sig trimma sugmotorer med en dremmel är lättare än att lära sig variatorer.

Har stött på 2 eller 3 personer i Sverige som faktiskt kan variatorer. Vi andra har bara tur och är dum nog att tro att vi vet vad vi gör.

Variatorer är, enligt mig, ett bra bevis på att teori och praktik inte fungerar ihop... Jämnt

Åhå.. Jag känner mig verkligen nedtagen på jorden nu. Låter som att en styvare fjäder med (som du säger) samma sluttryck blir det jag kommer försöka mig på själv.
Det säger jag nu iallafall, men om jag känner mig själv så kommer jag sitta med massor med variatorgrejer i garaget och experimentera mig fram.. :)

Jag brukar använda mig den här sidan när jag ställer in variatorn.
Denhär sidan gäller är för Skidoos TRA variatorer, men mycket stämmer ju in på alla variatorer
https://www.ibackshift.com/article/tuning-laws-118.asp
Ger ganska bra fingervisning men som k-len sa så funkar inte alltid teorin i pratiken
så bästa är att prova sig fram.
Tack för tipset! Kommer försöka mig på det närmare vintern och hoppas att man får till något!

Drivhjulen är iallafall inlämnade på pressning på Speedshop Krokom, och dämparna hos OlaussonsRacing #444. Hoppas det är klart snart så jag kan slänga ihop skotern igen, är väldigt sugen nu! ;)

Kläppenrider

Välkänd medlem
24 jun 2012
190
0
6
Tjenare alla!

Måste bara börja med att berömma ogge för ett fint jobb och ett fränt projekt!

Jag såg för en tid sedan diskussionen här i tråden om framflyttat styre och jag hat själv grubblat lite över det. Min fråga är om man skulle kunna sätta dit en kloss som vinklar fram styrstången likt på iq 600rr modellerna.

Den behöver ju inte vara lika tjock som på de modellerna. Men får styrstången plats bakom luftburk/motor om man skulle sätta dit något sådant på en edge? Eller skulle styrstången gå av, eller något annat otrevligt hända?

Den skulle då sitta här:

Jaja, det är bara en take!
Eder Rider :ciao:

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Hmm.. jag tror att den lösningen skulle kunna fungera, men jag är rädd att styrstången tar i lyftburken/oljebehållaren. Vet inte om det är så på alla Edge men på min var den en sådan som allt satt ihop i.
Där var det iallfall jävligt tight innan jag kapade sönder allt det dum som man var för att köra med öppna luftfilter istället.. :)

Fått hem nya styrstag idag (begagnade)! Skulle montera dem och självklart så drog vi av en av bultarna när vi justerade styrningen..

Blev bara att borra ur och gänga om, satans problem då vi från början försökte borra ur själva bulten som satt fast i styrstaget, och sen trycka ner en insektsnyckel i den och skruva ur det så. Det funkade, tills vi drog av nyckeln i bulten också...
Så det slutade med att vi fick borra ur och gänga om alltihopa!

Man blir som förbannat charmig varje gång någon ska ta en bild! ;)

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Tjenare alla!

Måste bara börja med att berömma ogge för ett fint jobb och ett fränt projekt!

Jag såg för en tid sedan diskussionen här i tråden om framflyttat styre och jag hat själv grubblat lite över det. Min fråga är om man skulle kunna sätta dit en kloss som vinklar fram styrstången likt på iq 600rr modellerna.
Skulle tro att du även måste ändra vinkeln på den nedre infästningen (inringat på bilden) på Edgen eftersom den är fast om du ska vinkla upp hela styrstången

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Jag tror att det är som du säger MattiasELG.

Nu har jag äntligen fått tillbaka drivaxeln iallafall! Drivhjulen och det nya lagret satt på så fint. Är nu monterat och klart, det jag saknar för att göra "färdigt" maskinen är en längre oljevire och min boggiedämpare som inte är klar än.

Hade en del krångel med att få till det faktiskt, vart som paff när det inte gick att sticka in sidan av drivaxeln med lagret så långt igenom dess hål i chassiet att det gick att stoppa in den i kedjehuset... :wacko:
Blev både arg och förtvivlad några sekunder tills jag kom ihåg att det bara är att skruva av kedjehuset, så det gick att lirka in den delen av drivaxeln först. :)

Kedjehuset påsatt å klart!

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Ikväll så har jag och Daniel (danielengstrlöm) har skruvat på oljepumpen igen och förlängt viren så det var möjligt.

Sen har vi ställt in framvagnen och skruvat ihop allting där så nu står han på egna framtassar å svänger som han ska! ;)

Och sen en helhetsbild till. :)

Silander

Aktiv medlem
7 maj 2013
72
0
6
Östersund
Om du ska flytta fram styret för bättre körställning så borde det väl gå och använda liknande polhemsknut?
Dvs.

Kul bygge iallafall!

DavidSu

Aktiv medlem
6 mar 2011
92
0
6
jo nog skulle det gå:) trixet med det är att du måste ha ett fäste/klämma på vardera sitta knuten, kan bli lite knivigt om plats

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Såg ut som en bra lösning det där, blir mer sugen på att flytta styrstången ju mer jag tänker på det.
Tack för den positiva kommentaren Silander! :)

Har hänt lite sen sist.
Kapat upp fotstegen vid förstärkningarna, hoppas att det fungerar bra för att få igenom snön och undvika isbildning. Fotstegen känns inte svagare heller, lika stadiga som innan.

Har även lackat förgasarlocken svarta på ovansidan och textat dem, så man ser att jag tillhör NortRiders även när man lyfter på huven. ;)

Silander

Aktiv medlem
7 maj 2013
72
0
6
Östersund
Jag funderar själv på att flytta fram på min edge.
Å då tänkte jag testa kapa av stången på lämpligt ställe och kapa spår i båda ändarna och skruva dit en slipad fyrkants stång mellan så det fungerar likadant som den här:

/ Silander

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Funkar säkert, om det är tillräckligt styvt så du inte bryter sönder det när du svänger lite för kraftigt någon gång?

Fått en ny burk, är inget fan av skrikburkar men fick den så billigt att jag slog till. Innan ni börjar klaga så kan jag säga att jag gör mig av med den om den låter osmakligt högt.

Min dämpare är fortfarande inte klar, då jag måste skaffa en renoveringssatts till den, fick jag fram efter flera veckor.
Tanken är att ut och köra i Åkersjön nästa helg, och då min dämpare har dragit ut på tiden så lånade han ut en FoxClicker dämpare med samma mått. Kul att ha en boggiedämpare som är värd en fjärdedel av skotern. ;)

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Montering av boggien!

Blev ju inte riktigt rätt dedär.. Ska flytta bak bogggien så mattan för mera spänning. På bilden är vändhjulen så långt bak det går.