Har tyckt att de flesta ramper som finns tar upp otroligt mycket plats eller är felkonstruerade. Efter mycket youtube och google har jag hittat ett gäng olika förebilder som jag har tagit idéer från och gjort en egen konstruktion.
Hoppas fler tar efter den här konstruktionen då jag tror att det kommer att funka hur bra som helst.
Typ av skoter: Polaris PRO RMK 600 2012.
Typ av bil: Ford Ranger Double Cab XLT 2012.
Problem 1: Flakluckan på Forden klarar bara 220 kg tryck och då skotern väger 198 kg torr plus vätskor och förare blir det alldeles för stort tryck på luckan att använda en vanlig lastramp som som lutas mot luckan.
Problem 2: Då flaket är rätt kort och skotern jävligt lång måste tyngdpunkten hamna på flaket och inte på luckan.
Problem 3: De ramper som man ser tar upp enormt mycket plats på flaket och gör att man inte kan lasta något annat än en ramp vintertid.
Lösningar: Genom att använda befintliga fästen där lastkrokar idag sitter och göra egna bläck och en balk rakt över kommer all tyngd från skotern när den står på flaket att ligga mot bilen och inte luckan. I själva lastmomentet kommer jag att göra en triangelkonstruktion med sprinter där trycket från skotern mot bilen kommer att hamna ner mot en stötfångarbalk som sitter på Forden. Själva rampen kommer att vara avtagbar och ställs mot husväggen när den inte används och triangelkonstruktionen görs på ett sätt att man drar ut de två sprintar som sitter i stötfångarbalken och sen viks allt ihop med gångjärn och två andra sprintar och bilder ett enkelt paket i botten på flaket. Jag kan då använda flaket även vintertid till att packa grejer i och använda rolltopen som sitter monterad.
Grundmaterialet inköpt. 30*30-profiler.
Grunden till själva lastrampen.
Mitt på flaklocket ligger en av profilerna som sen skruvas fast i befintliga hål i flaket. Till vänster syns den tvärdragna "balken" som det ska fästas gångjärn i.
Profil nummer två skärs till. Nä, det är inte min skoter i bakgrunden utan svärfars.
Profilen sitter där den ska. Svetsar fast "balken" 30 mm ovanför flakbädden för att få en lite lätt inåtvinklad lutning på rampen som ska vila på balken.
Inprovning och mätning.
Ett par gamla gångjärn kommer väl till pass. Såg att nya ligger på 170:- styck...
Svetsar dit en hållare i stötfångarbalken på Forden. Här ska det sen sitta en sprint rakt genom materialet som håller ihop triangelkonstruktionen.
Ett gångjärn på plats och testar att det går att vika in.
Utprovning av vinkel på triangelkonstruktionen. Vill ha ett visst säkerhetsavstånd till flaklocket då materialet säkert kan svikta lite.
Båda gångjärnen på plats och utfällt. På golvet syns de två som sitter fast med sprintar i stötdämparbalken i bilen.
Samma sak fast från en annan vinkel.
Hoppas fler tar efter den här konstruktionen då jag tror att det kommer att funka hur bra som helst.
Typ av skoter: Polaris PRO RMK 600 2012.
Typ av bil: Ford Ranger Double Cab XLT 2012.
Problem 1: Flakluckan på Forden klarar bara 220 kg tryck och då skotern väger 198 kg torr plus vätskor och förare blir det alldeles för stort tryck på luckan att använda en vanlig lastramp som som lutas mot luckan.
Problem 2: Då flaket är rätt kort och skotern jävligt lång måste tyngdpunkten hamna på flaket och inte på luckan.
Problem 3: De ramper som man ser tar upp enormt mycket plats på flaket och gör att man inte kan lasta något annat än en ramp vintertid.
Lösningar: Genom att använda befintliga fästen där lastkrokar idag sitter och göra egna bläck och en balk rakt över kommer all tyngd från skotern när den står på flaket att ligga mot bilen och inte luckan. I själva lastmomentet kommer jag att göra en triangelkonstruktion med sprinter där trycket från skotern mot bilen kommer att hamna ner mot en stötfångarbalk som sitter på Forden. Själva rampen kommer att vara avtagbar och ställs mot husväggen när den inte används och triangelkonstruktionen görs på ett sätt att man drar ut de två sprintar som sitter i stötfångarbalken och sen viks allt ihop med gångjärn och två andra sprintar och bilder ett enkelt paket i botten på flaket. Jag kan då använda flaket även vintertid till att packa grejer i och använda rolltopen som sitter monterad.
Grundmaterialet inköpt. 30*30-profiler.
Grunden till själva lastrampen.
Mitt på flaklocket ligger en av profilerna som sen skruvas fast i befintliga hål i flaket. Till vänster syns den tvärdragna "balken" som det ska fästas gångjärn i.
Profil nummer två skärs till. Nä, det är inte min skoter i bakgrunden utan svärfars.
Profilen sitter där den ska. Svetsar fast "balken" 30 mm ovanför flakbädden för att få en lite lätt inåtvinklad lutning på rampen som ska vila på balken.
Inprovning och mätning.
Ett par gamla gångjärn kommer väl till pass. Såg att nya ligger på 170:- styck...
Svetsar dit en hållare i stötfångarbalken på Forden. Här ska det sen sitta en sprint rakt genom materialet som håller ihop triangelkonstruktionen.
Ett gångjärn på plats och testar att det går att vika in.
Utprovning av vinkel på triangelkonstruktionen. Vill ha ett visst säkerhetsavstånd till flaklocket då materialet säkert kan svikta lite.
Båda gångjärnen på plats och utfällt. På golvet syns de två som sitter fast med sprintar i stötdämparbalken i bilen.
Samma sak fast från en annan vinkel.
Attachments
-
104,7 KB Visningar: 106
-
149,1 KB Visningar: 83
-
172,3 KB Visningar: 66
-
131 KB Visningar: 63
-
188,1 KB Visningar: 68
-
111,7 KB Visningar: 60
-
158,3 KB Visningar: 66
-
132,4 KB Visningar: 56
-
184 KB Visningar: 62
-
171 KB Visningar: 60
-
126,6 KB Visningar: 53
-
181,1 KB Visningar: 56
-
135,1 KB Visningar: 56
-
159,1 KB Visningar: 68
-
174,5 KB Visningar: 128
Last edited: