Yamaha nytro turbo sugen

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Som rubriken lyder så är ja sugen på en yamaha nytro 146"-156" turbo med antingen 240 eller 270 kitt. Åker mkt lössnö och älskar att åka rulle.

Åker just nu åker ja uppskrämd ski-doo MXZ 800HO och vill ha mer.

Kom med åsikter. Tänkt en mellan 80-120k
 
Reactions: Vesslan

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Hej !

Jag har en x-ride med mcx 270hp kitt på och den går att gassa upp på rullen och sticka iväg :)
Och motorn är grymt stark även under 5000rpm då den har dålig komp pga kompsänkningen,men den är rapp som fan då iaf och den har en djup basröst som sedan går över i jetmotorliknande ljud lol

Obs ! Jag hade inte tänkt sälja min skoter :tongue1: )
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Är det just rulleåkning du är ute efter så ska du köpa en 144" annars skulle jag välja en 153" alla dagar.
144"an är sjukt vinglig att klättra med när det är brant detta pga att skidorna är 40-50cm över snön hela tiden. Samma klättring med en 153" och skidorna är 10-20cm ovanför = bättre kontroll.

Har film på när vi klättrar upp för samma backe med en 144" och 153" pma om du är intresserad.
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Okej, tackar så mkt, är just sånt här man vill veta ;) ha gått i tankarna länge nu, men är 2takts frälst.

Hur uppfatta nu motorn med turbo? Tänkte på driftsäkerhet och service? Hur är chassi, boggie och framvagn?
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Orginal motorn i nytron ska hålla 10k mil enligt yamaha så med 270hk turbo kanske den håller 2-5k mil :).
Det finns ingen märkbar turbolagg så motorn känns rapp som en 2t fast betydligt bredare register och styrka på lågavarv.
Du kan läna skotern ute i 20- en veka och sen starrtar den på 5sek och går gämt och fint på tomgång ,
Motorn känns inte trött när den är kall heller då den inte behöver extra soppa som en 2t,som måste bli varv innan den svarar på gasen.

Sen när det gäller restern av skotern så håller det mästa betydligt bättre/längre pga att dom inte är så extremt lättade som alla 2t maskiner är idag.men visst 4t skotrar är tyngre men det är inget jag stör mig på iaf.
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Okej, de låt bra detta. Skönt att få veta om maskinerna Hur dom är. Ha varit inne på HCR 800, men inser att ja hellre åk 4takts turbo just pga orken och de bredare registret. Spelar inte mig någon roll om dom är tung heller. Är mest intresserad av vrålet, styrkan och hur maskinen är i övrigt.

Hur är de med delar till dom?
Är sugen på en som är ca 144" då ja vill ha en lagom maskin. Från vilken årsmodell skulle man kunna ta?
Något man ska tänka på speciellt på dessa maskiner?
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Du kan börja leta efter nytro xtx från 2009 och framåt då var framvagnen ombyggd ! På dom från 08 var framvagnen inte nå bra. Det skiljer typ inget förrutom öhlinsdämparna på 2014år ttx som den heter i dag.
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Riktigt roligt att kika på :) Hur mkt tror ni en ny nytro x-ride med 270 kitt kan hamna på? Är de värt att köpa en ny och smälla på en snurra direkt?
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Jag säger nej, det är det verkligen inte.
Du tjänar mer på att hitta en i bra skick som redan är utrustad med turbo osv redan från start. Nytron är en utgående modell som bara blir billigare och billigare.

Jag köpte min i början på mars och har redan sett flertalet maskiner (nytros) som jag hellre hade köpt iom bättre kittade till lägre pris.
Och iom att motorn är ökänt skottsäker och framvagnen är lika ökänt dåligt designad så spelar de närmast ingen roll ifall du köper en kittad -08 eller en kittad -13. Skillnaden är bara priset, maskinerna är desamma. Nästan.

Andra gången jag säger detta idag, jag älskar motorn (mcx 240) och mitt orörda remkonto men maskinen i övrigt lämnar en del att önska!
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
118mil var de jag hann på min första säsong med nytron, allt på den begagnade remmen som satt på när jag köpte den. Och där hade den sutte i krokarna av 50-60 mil redan.
Helt sjukt känns de som.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Jag får erkänna! Jag har faktiskt kört av en rem, det var den remmen som följde med skotern och gud vet hur många mil den hade på nacken innan... :)

Lindhaga kan inte du berätta lite om hur din variator funkade sista svängarna förra vintern? :)
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Ungefär likabra som din kompressor! Och minst lika bra som som din variator då du också ville testa köra utan luckan under :D!