Led Lampor till skoter?

Bengan89

Välkänd medlem
14 jul 2006
274
2
16
Behöver man likrikta?
inte på nyare maskiner, montera på -09 xp utan batteri utan problem, testade i går att montera på en -02 Polaris edge men den vart det att flimra på, så på äldre maskiner så behövs det någon form av likriktare på tyvärr.

Bengan89

Välkänd medlem
14 jul 2006
274
2
16
Fortfarande är det ju ljusbilden man vill se och inte det faktum att LED är grymma på att ha en stark ljuspunkt. Som bländar satan..
Det är ju faktumet att en lampa som "bara" har två ljuspunkter ska få till en bra ljusbild i en lykta gjord för en lampa med "runtom" strålande ljus.

Säger inte att det inte funkar, menar mest att det är rät ointressant att kolla in i lampan som exempel på hur bra den är. Där är ju den som kör som vill se hur den lyser inte dom man möter...
Ska försöka hinna med att köra ut maskinen på en mörk väg ikväll för att få några bilder som visar ljusspridningen framåt :) samt en jämförelse mellan halogen och Led lampan.

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Fortfarande är det ju ljusbilden man vill se och inte det faktum att LED är grymma på att ha en stark ljuspunkt. Som bländar satan..
Det är ju faktumet att en lampa som "bara" har två ljuspunkter ska få till en bra ljusbild i en lykta gjord för en lampa med "runtom" strålande ljus.

Säger inte att det inte funkar, menar mest att det är rät ointressant att kolla in i lampan som exempel på hur bra den är. Där är ju den som kör som vill se hur den lyser inte dom man möter...
Jag håller med. Ju mer jag har tittat, desto mer börjar jag fundera för och emot.
Om jag förstått det rätt, så lyser ena dioden vid halvljus, (den som blir riktad uppåt i strålkastaren), och båda vid helljus.

Av vad jag hittills sett så sitter dioderna exakt mitt för varandra. Det innebär att endera hel eller halvljus får fel brännpunkt. På en halogen H4 sitter ju halvljustråden längre ut än helljustråden.

Skulle nu det vara så att båda dioderna hamnar på samma plats som H4 ans helljustråd, kommer "halvljusdioden" att hamna på helt fel brännpunkt och ge fel ljusbild. = Blända mötande, ha obehagligt stickljus eller otillräcklig ljuslängd etc.

Så det skulle vara intressant att se en bild där måtten från sockelfästet till dioderna anges.

Nu försöker jag inte döma ut konceptet, tvärt om tycker jag det skulle vara bra om det fungerar. Då utan att föraren blir besviken eller mötande blir förbannade om dom bländas. På en skoter på en guppig led i skogen spelar nog inte bländningsrisken så stor roll eftersom nästan vilken lampa som helst kan blända. Annat är det på långa, fina och välpreparerade leder och i bilar, mc och andra vägreggade fordon.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Dioderna sitter inte mitt för varandra, utan är på olika ställen precis som på halogen. Jag tror att jag ska skaffa ett kit och prova.

Här är en demostration, inte far att jag begriper vad han säger. Men han visar upp lampan i alla fall och jämför med en halogen.
http://www.youtube.com/watch?v=A5JldoRfkhc

Ser rätt ok ut tycker jag, och för min del är det mest ljuset vid lite gaspådrag jag är ute efter då jag inte har batteri. Altså att få en lampa som lyser lika mycket oavsett gaspådrag. Till skillnad från halogen som bara glöder när man letar sig hem i tät skog.

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Ja se där ja. Då verkar det ju vara tänkt på det då. Jäkla dåliga bilder får jag väl skylla på.

Så nu verkar det ju vara ett alternativ. Kanske ska prova när man skakat sönder de H4 Bi-xenon som sitter i nu.

Men priset tror jag herrarna på Diodportalen får grunna lite på. I nuläget väldigt högt. I synnerhet som dom påstår sig köpa direkt från tillverkaren.
Är man lite om sig så har man ett kit hemma i Sverige för nästan halva priset dom begär. Fraktat, tullat, momsat och klart. -Då handlar jag hos "supplier" i österlandet och har inte de rabatter som deras fabriksinköp ger.

t_o_m_b_a

Välkänd medlem
31 dec 2006
184
0
16
Finland
Här är en jämförelse,det ser ganska lovande ut på film i alla fall!
[video=youtube;jGrXZAPZlSY]http://www.youtube.com/watch?v=jGrXZAPZlSY[/video]

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Dioderna sitter inte mitt för varandra, utan är på olika ställen precis som på halogen. Jag tror att jag ska skaffa ett kit och prova.

Här är en demostration, inte far att jag begriper vad han säger. Men han visar upp lampan i alla fall och jämför med en halogen.
http://www.youtube.com/watch?v=A5JldoRfkhc

Ser rätt ok ut tycker jag, och för min del är det mest ljuset vid lite gaspådrag jag är ute efter då jag inte har batteri. Altså att få en lampa som lyser lika mycket oavsett gaspådrag. Till skillnad från halogen som bara glöder när man letar sig hem i tät skog.

Här är en jämförelse,det ser ganska lovande ut på film i alla fall!
Är väl samma film o snubbe från "Långtbortistan" som M. Slagbrand länkat till härovan.

Men att avgöra hur bra ett lyse är kan man knappast avgöra genom att titta på en film som fotografen bara filmar fronten, dessutom i DAGSLJUS.
Jag ser bara ATT det lyser.

Men vi får väl vänta på att snubbarna från Diodportalen släpat ut skotern i mörkret och filmar/fotar.
Men då skulle jag vilja se en jämförelse när samma skoter har 2 halogenljus, sedan 2 LED. Gärna sätta upp käppar el.något med 10 eller 20 meters mellanrum så man får lite referenser.

Men som sagt, det ser ju lovande ut.

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Går att få hem för dryga 400kr så varför inte bara beställa och testa, inte nöjd bara kränga på blocket.

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Såg någon på andra sidan atlanten som körde med en liknande 6" som var nöjd, förutom att man inte har hel och halvljus.

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun

Provar detta sätt istället, ska ligga på 3640lm, men men får se
Inte vackert med lösa ljus. -Tycker JAG, men smaken är ju olika.

Du kommer säkert att få ett bra lyse, men är det där fjärrljus eller en arbetsstrålkastare?

I vilket fall, hoppas du kopplar in det på helljus så det blir avbländbart.

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Såg ju bra ut, men måste man inte ha ganska högt syre för att det inte ska skugga framför fronten? Knske jag som tänkter fel, men det känns så.
Lär ju dock vara ett jädra lyse....

Swedn

Välkänd medlem
17 jan 2013
322
2
18
Jag tycker också det ser bra ut! Kanske måste provas, men hur fungerar det med en batterilös skoter om man ska montera en LED- ramp? Någon med erfarenheter?

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
En sak jag funderar på när jag ser hur dessa ramper är monterade, kommer inte en stor del av ljuset lysa på instrumentpanelen och blända en ganska rejält? Lite samma känsla som att köra med helljus i snöstorm?

Bengan89

Välkänd medlem
14 jul 2006
274
2
16
Angående H4 super leden. Vi var ut och testade dessa i går efter en kolsvart skogsväg. Vi har nu bestämt oss för att inte sälja dessa lampor! På tok för dåligt ljus för att ersätta en standard H4 lampa. Vi vill ju inte komma in nya i denna branschen och sälja dåliga produkter. Så här kommer en jämförelse mellan hel ljus Led/halogen.

High beam LED,halogen.JPG