Efter oerhört små påtryckningar så tänkte jag offentliggöra förvinterns äventyr här. Förvänta er inga stordåd eller högt tempo mellan uppdateringarna, men kanske lyckas man roa någon och i värsta fall bli känd som "han som kapade sönder sin mountaincat". :hahaha:
Bakrund:
Åkte upp till luleåtrakten för ett par veckor sedan för att hämta hem en skoter. Ny matta, helt genomgången och i fint skick var säljargumenten. Godtrogen och korkad ids man inte undersöka skotern ordentligt utan i becksvart mörker och regn kastades skotern in i vagnen och jag åkte hem snarast.
Väl hemma i garaget undersöktes maskinen mer noggrant och jag började inse hur blåst jag blivit. Skotern var knappt ihopskruvad, hälften satt löst och det värsta av allt var sprickorna...
Säljaren har sedan dess givetvis inte svarat på telefon eller mail. Funderar på att hänga ut personen, men ids inte.
Ska ni däremot köpa en skoter av en människa som bor i närheten av en bondgård i Selet strax utanför luleå så var på er vakt. :mad2:
Mål:
Ha en driftsäker skoter som man inte behöver vara rädd för att använda. Nya blanka saker är inte min grej...
Till bilderna då!
Börjar med en "före-bild". Säljarens egen, ser ju inte så pjåkig ut tänkte jag.
Tyckte det såg lustigt ut kring styrstaget på vänster sida... F*N!
Insida bulkhead vid bakre a-armsinfästningen. Man vill ju bara gråta...
Rev ur motor och såg detta. Skoterjäveln är ihopsvetsad på mitten!!!!!! :mad2:
Självklart var tunnel också skrot. Detta vid fotholkarna.
Och vips så ser det ut på detta vis i garaget. Ett chassie från en dunderkisse hämtades på Skoterlo´n. Tyvärr ett kort, men efter lite inspirerande diskussioner och garagebesök hos ägaren (k-len) så blir det att bygga om lite.
Att göra:
- Förlänga tunnel
- Nya fotsteg
- Förstärka?
- Montera ihop eländet
- Leka chris burandt
Tips och trix att förbättra dessa maskiner mottages!
Skotern är i grunden en Mountain Cat 800 151".
"Mountaincookie????" Lite internskämt, men myntades av min bror om fars "Bearcookie" för ett par år sedan när det pratades om oövervinnerliga skotrar...
Bakrund:
Åkte upp till luleåtrakten för ett par veckor sedan för att hämta hem en skoter. Ny matta, helt genomgången och i fint skick var säljargumenten. Godtrogen och korkad ids man inte undersöka skotern ordentligt utan i becksvart mörker och regn kastades skotern in i vagnen och jag åkte hem snarast.
Väl hemma i garaget undersöktes maskinen mer noggrant och jag började inse hur blåst jag blivit. Skotern var knappt ihopskruvad, hälften satt löst och det värsta av allt var sprickorna...
Säljaren har sedan dess givetvis inte svarat på telefon eller mail. Funderar på att hänga ut personen, men ids inte.
Ska ni däremot köpa en skoter av en människa som bor i närheten av en bondgård i Selet strax utanför luleå så var på er vakt. :mad2:
Mål:
Ha en driftsäker skoter som man inte behöver vara rädd för att använda. Nya blanka saker är inte min grej...
Till bilderna då!
Börjar med en "före-bild". Säljarens egen, ser ju inte så pjåkig ut tänkte jag.
Tyckte det såg lustigt ut kring styrstaget på vänster sida... F*N!
Insida bulkhead vid bakre a-armsinfästningen. Man vill ju bara gråta...
Rev ur motor och såg detta. Skoterjäveln är ihopsvetsad på mitten!!!!!! :mad2:
Självklart var tunnel också skrot. Detta vid fotholkarna.
Och vips så ser det ut på detta vis i garaget. Ett chassie från en dunderkisse hämtades på Skoterlo´n. Tyvärr ett kort, men efter lite inspirerande diskussioner och garagebesök hos ägaren (k-len) så blir det att bygga om lite.
Att göra:
- Förlänga tunnel
- Nya fotsteg
- Förstärka?
- Montera ihop eländet
- Leka chris burandt
Tips och trix att förbättra dessa maskiner mottages!
Skotern är i grunden en Mountain Cat 800 151".
"Mountaincookie????" Lite internskämt, men myntades av min bror om fars "Bearcookie" för ett par år sedan när det pratades om oövervinnerliga skotrar...