Sen är det lite olika hur ofta man behöver byta, centerdämparen tycker jag behöver oljebyte årligen, bytte nyligen olja på en m8 med nästan 400mil på mätaren, framdämparna var faktiskt rätt ok, bakre boggiedämparen var risig men centern... Alldeles svart och geggig invändigt och dåligt gastryck!
Just den tar mkt stryk på nyare maskiner och är dessutom oftast den snikigaste dämparen med minst olja i. Därimot är hpg dämparna rätt grisiga efter 100mil på en lössnömaskin, så byte vid 50 mil, speciellt på ledmaskiner är i mina ögon nödvändigt på dom om det ska funka som tänkt. Tycker man maskinen har lätt att bottna så byt olja, räcker inte det chimsa. En boggie som bottnar hårt viker tillslut ihop sig helt, krokiga skenor, sprickor, "gamskotrar" som väger bly tål väl mer men nya fjäderlätta maskiner...
Sen håller jag med att det är surt att inte dämparna pallar längre innan det är dags för första bytet, men, allt sitter ju i hur kräsen man är, köper man en värstingmaskin med hård setup så kanske man tycker den är "lagom" när dämpkraften avtar lite?