För mig är det fortfarande märkligt att Yamaha inte bara bygger en liknande maskin och säljer.. Fixa problemen i framvagnen, längre matta och turbo med lågt tryck.. 120 000 och en grym instegsmaskin i lössnöåka
Det här blir långt...
Gissar att Phazern läggs ner alternativt uppdateras rejält 2016 eller snart därefter. Men det vore fint med en ny liten, lätt, smal (gärna med ännu smalare och ännu längre matta) och lång fyrtaktande ersättare. Gärna överladdad och rättvänd motor (som Yamaha har nu). Gärna med ännu mer ergonomi från crossvärlden.
....
Slående när man skruvar i snöskoter (har mer erfarenhet från hojar) är hur mycket vikt det skulle kunna gå att spara. Och hur ålderdomligt chassiet egentligen är. Teknik, uppbyggnad och material känns årtionden efter det man hittar på moderna sporthojar. Häromdagen drog jag till med "rambyggda jänkare" i jämförelsen mot moderna sporthojar, något överdrivet, men, ja.. Typ.
Motorn på Phazern är dock så vitt jag kunnat utröna en välutvecklad och sofistikerad liten rova. Närapå en juvel. Skulle lätt kunna tänka mig den i en hoj.
Nåväl, i framtiden tänker jag mig snöskotrar med deltabox/rörram och/eller helgjutna/pressade i kolfiber/aluminium där kaross och chassie och vitala delar är en enda bärande del.
Den ofjädrade vikten och vikten på boggien i helhet bör ju också gå att få ner rejält?
Variatordrift är ju ball, men kanske borde skotervärlden ta sig en titt på BMW:s utveckling av remdrift? De får ju remmar (nåja, liknar mer superavancerade kedjor) att hålla i tiotusentals mil och med långt över 200 hk och massor med vrid – detta med minimal förlust i kraftöverföringen.
På tal om att minimera kraftförluster, borde det inte gå att göra lättare drivband/mattor? Är verkligen gummi/glasfiber/cord det bästa materialet? Kanske kolfiber, moderna textiler, metaltextil, nylon eller blandningar skulle fungera? Och eftersom mattan enligt fysikens lagar strävar efter att bli rund när den kommer upp i hastighet, så bör man väl bygga boggien så "rund" och hög som möjligt?
Antar att teknikeftersläpningen (i mitt tycke) mot mc har att göra med att snöskotrar säljs i sådana små upplagor i jämförelse. Vilket gör det svårt att räkna hem utvecklings- och material/maskinkostnader? Eller beror det på tradition och stockkonservativa köpare?