Polaris 2015

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
Så länge dom inte gör som tidigare och gör att vatten kan ta sig in men inte ut så ska inte limmade styrleder vara någon fara.

Att limmningen inte håller i vissa fall beror ju på att Polaris klantat sig. Inte att limmning är en dålig lösning.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
Att limma saker är lite grann som att bygga saker i komposit. Man ska veta jävligt bra vad man håller på med annars kan det bli hur dåligt som helst.

Görs det rätt så är det i regel ingen fara och några gram kan säkert sparas också.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Är det bara jag som reagerar på att de verkar limma kolfiber direkt mot metalldelar? Kolfiber mot metall bildar ett galvaniskt element och inom några år har du korrosion i fogen.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.004
113
Stora Blåsjön
När ska Polaris överge idiotin med centerdrivhjulet och börja sätta dit två vanliga fönsterdrivhjul istället som alla andra?
Centerdriften är ju en gudagåva! Är grymt skönt att slippa stabba mattan, vilket är i prinicp omöjligt på en polaris med centerdrift då boggiskenorna går så högt upp mot drivaxeln.
Nu verkar ju AC komma med antistabbhjul på sina 2015, och det behövs verkligen speciellt med en 3"delad matta. Vet tyvärr av allt för många som har spetsat sin dyrbara matta med boggieskenorna på sina M maskiner.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
Är det bara jag som reagerar på att de verkar limma kolfiber direkt mot metalldelar? Kolfiber mot metall bildar ett galvaniskt element och inom några år har du korrosion i fogen.
Gjuts väl in metallinserts i väldigt många kolfiberdelar. Nästan överallt där kolfiberdelar ska skruvas mot något annat då kompositen inte klarar punktlasten under en skruvskalle. Fibern ska ju aldrig ligga i kontakt med metalldelen heller, ska vara plast mellan
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Gjuts väl in metallinserts i väldigt många kolfiberdelar. Nästan överallt där kolfiberdelar ska skruvas mot något annat då kompositen inte klarar punktlasten under en skruvskalle. Fibern ska ju aldrig ligga i kontakt med metalldelen heller, ska vara plast mellan
Ja, det är vanligt att använda glasfiber just runt fästkonsolen man gjuter in.
Så här ser galvanisk korrosion ut med kolfiber mot en metalldel:



Det finns en anledning till att airbus använder glasfiber istället för kolfiber i GLARE-kompositen de använder i nya A380.
 

Kurra

Aktiv medlem
17 jan 2014
58
1
1
kurra
Kol är aldrig bara kol. Man måste ha glas mellan kollagrerna. Vet inte hur många lager kol de är i Polaris rören, troligt 3 (de är de i paddelskaft iaf) mellan kollagrerna är de glas. Mycke riktigt kan man inte ha kol ytterst mot metall eller i princip allt man ska fästa mot. Därför har man glas ytterst, säkert så Polaris åxå gör.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
Det var ett par år sen jag höll på med kompositer senast men nog är jag tämligen säker på att det är vanligt med metallinserts direkt i kolfiberkompositen. Det gäller naturligtvis att ha bra koll på vad man gör då ingen enskild fiber egentligen får ta i metalldelen då det i praktiken är en påbörjad spricka.

Och att varva glasfiber med kolfiber har jag heller aldrig hör talas om, låter mest som att man antingen är ute efter ett specifikt brottbeteende eller att spara pengar, ren kolfiberkomposit är väl det absolut bästa rent teoretiskt överallt där inte kevlar används för energiupptagande under brott som i hjälmar och skyddsvästar.

Kemin sitter tyvärr inte hundra i ryggmärgen, vart menar ni korrosionen kommer ifrån? Kolfibern är ju extremt ren, är det att den agerar ledare så jontransport kan gå mellan olika metalldelar?
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Ja, det är vanligt att använda glasfiber just runt fästkonsolen man gjuter in.
Så här ser galvanisk korrosion ut med kolfiber mot en metalldel:



Det finns en anledning till att airbus använder glasfiber istället för kolfiber i GLARE-kompositen de använder i nya A380.

Galvanisk korrosion mellan kolfiber och metalldel? Beror helt på vilken metall och hur ädel den är. Har aldrig hört om galvanisk korrosion mellan komposit och metall. Jobbar mycket med polymera material och det är inte helt ovanligt att vi förstärker formsprutade plastkomponenter med metall (mässing, rostfritt). Man kör ju även polyzink. En dubbelsprutninh där man sprutar en polymer i andra tempo efter zinkgjutning. Ja, ja.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Det var ett par år sen jag höll på med kompositer senast men nog är jag tämligen säker på att det är vanligt med metallinserts direkt i kolfiberkompositen.
[video=youtube;3uxd2hMqSOo]http://www.youtube.com/watch?v=3uxd2hMqSOo[/video]

Spaltkorrosion och galvanisk korrosion är problem man måste ta i beaktande när man gjuter in metall i kolfiberdetaljer. I glasfiber t ex är det bara att gjuta på då man inte behöver ta hänsyn till galvanisk korrosion alls.

Ska se om jag minns mina kurser i materiallära.
Kolfiber (kol) är elektriskt ledande och därför bör alla ingjutna metalldelar göras av material som är motståndskraftiga mot galvanisk korrosion. Stål och aluminium är därför inte så lämpligt. Rostfritt stål fungerar bättre men ger sämre vidhäftning mot matrisen. Galvaniserat stål duger, men man kan nog säga att titan är bäst.
Det är inte så att det tokrostar men det är nog inte så dumt att ha i åtanke.


En sak jag t ex är orolig för på RMKn är kolfiberpyramiden. Aluminium har en ganska stor värmeutvidgning medan kolfiber har väldigt liten eller t om negativ värmeutvidgning och eftersom pyramiden sitter där värme kommer åt väl så finns det helt klart en risk att aluminiumet i fästpunkterna expanderar och skapar sprickor i limfogen där korrosion kan bildas.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
Spaltkorrosion och galvanisk korrosion är problem man måste ta i beaktande när man gjuter in metall i kolfiberdetaljer. I glasfiber t ex är det bara att gjuta på då man inte behöver ta hänsyn till galvanisk korrosion alls.

Ska se om jag minns mina kurser i materiallära.
Kolfiber (kol) är elektriskt ledande och därför bör alla ingjutna metalldelar göras av material som är motståndskraftiga mot galvanisk korrosion. Stål och aluminium är därför inte så lämpligt. Rostfritt stål fungerar bättre men ger sämre vidhäftning mot matrisen. Galvaniserat stål duger, men man kan nog säga att titan är bäst.
Det är inte så att det tokrostar men det är nog inte så dumt att ha i åtanke.
Har läst lite materiallära själv, bla ett par universitetskurser om just fiberkompositer även om det håller på att vara ett tag sen.
Vad jag menar är: Tar själva kolfibrerna i metalldelen så har man gjort FEL, det är det jag försöker säga. Det ska vara plast mellan. Fibrer i direktkontakt, med varandra eller metallinsert, är en reden skapad spricka och ska inte finnas i en bra komposit.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
tämlligen säker på att det är vanligt med metallinserts direkt i kolfiberkompositen.

Och att varva glasfiber med kolfiber har jag heller aldrig hör talas om
Det ska vara plast mellan. Fibrer i direktkontakt, med varandra eller metallinsert, är en reden skapad spricka och ska inte finnas i en bra komposit.
Bestäm dig, ska det vara plast/glasfiber emellan eller inte?



är en reden skapad spricka och ska inte finnas i en bra komposit.
Korrosion behöver ingen spricka för att uppstå, förutom spaltkorrosion och spaltkorrosion uppträder oftast tillsammans med galvanisk korrosion.
Och här tror jag att vi har missförstått varandra. Du verkar fokusera på strukturella krafter, något som jag hoppat över helt och hållet för att fokusera på helt på framtida korrosionsrisk. I övrigt håller jag ju med om allt vad du skriver.

Jag utgår från att detaljerna är korrekt dimensionerade och är endast orolig för att polaris i sin iver för att vara först och att lansera nytt helt förbisett risken för korrosion. Det drabbar ju inte polaris heller utan 3:e eller 4:e begagnatägaren som köper skotern om 10 år.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
Jag tror det är du som missförstår. Är kompositen felfri så tar inga fibrer i varandra, fibrerna tar heller inte i eventuella inserts Allting är inbäddat i en elektriskt tämligen isolerande plastmatris, och det är det jag menar med "plast mellan". Anledningen till att det ska vara på detta sätt är att OM någonting är i kontakt med någonting annat så är materialet förspräckt.

Sammanfattningsvis: Tar inte fibrerna i inserten vilket dom inte ska, så kan inte heller fiberns förmåga att leda ström "hjälpa" någon korrosion på traven. Tar fibrerna i inserten är något FEL. Matrisen isolerar alltså mellan fiber och insert.
Detta är ännu viktigare om vi snackar kevlar/aramidfiber som kan ta upp vatten. Är inte kevlaren helt innesluten i "plast" så blir den förstörd efter ett inte alltför långt tag.

En hel/korrekt/bra, för applikationen rätt sammansatt, (fiber/väv/matris), kolfiberkomposit är i det närmaste helt riskfri ur korrosionshänseende.