Hur beter sig en motor med trasig vevhustätning mellan halvorna?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.770
845
113
Kramfors
Jag har inte varit med om det men jag kan svara baserat på vad som händer vid portning till större volymer i vevhus. Det brukar ju vara ett utrymme mellan vevhusen där det sitter drev som driver oljepump samt vattenpump och det är helt tätslutande men det tillför ju viss volymökning om det läker dit in. Det innebär att man ska vara extremt lyhörd/känslig om man märker en motorgångs förändring om det läker dit in. Motorn skär inte ihop av ett sådant läkage men om packboxen är helt i slarvor så den tokläcker kan motorn märka av volymökning av vevhus. Det i sin tur brukar ge jämnare register och tomg, typ den går snarare finare men kan tappa lite toppeffekt och så kallad powerhit. Teoretiskt sett skulle man ev kunna känna att den är lite slöare över 6000varv men jag kan bara tala teoretiskt då jag inte varit med om det. Om man gissar långsökt skulle bränsleblandning kunna samla sig där inne på låga varv och störa gången på högre varv då de ev skulle kunna fara in i vevhuset igen. Ett visst bludder skulle ev kunna uppstå under uppvarvning????? Många arcticat motorer har ju medvetet läkande vevhus, de har inga packboxar mellan vevhusen , det är bara stora kolvringar som tätar till viss del runt vevaxel. Tanken med det är bla att det ska läka in bränsleblandning till pumphuset och smörja det samtidigt som det är en hållbar konstruktion som aldrig går sönder. Det indikerar att det inte är så störande med lite läkage dit in.

Hoppas någ har varit med om detta och kan förklara hur det känns om det märks ens??
 
Last edited:
Reactions: asker

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
En jag känner hadde det på sin mach z, vet inte exakt hur den gick då jag aldrig körde den men den var klen å kunde inte hålla varven , soppapumpen tappar kapacitet , en twin borde gå ännu sämre då en sidan trycker när den andra suger
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.770
845
113
Kramfors
För att en twinn ska kunna gå sämre så de påverkar det andra vevhuset måste bägge sidors packboxar mot oljepumpgropen läka och det är långsökt. Däremot en trippel typ yamaha och skidoo och Ac zrt 600 kan ev få en påverkan mellan två vevhus. Och skulle en stålring gå sönder på en Thundercat lär man märka det för oljpumpgropen är förbunden med det ofantligt stora utrymmet för balansaxeln.

Vi måste veta vilken motor det gäller för att lista ut hur den bör bete sig.
 

Sandforce

Medlem
1 mar 2014
20
0
1
Skellefteå
En rotax 377 som jag tamejtusan provat allt på...
SpikSkar på ena, bytte sedan kolvar på båda å sen vill den ba gå på ena...åt gången!
9,5 kilo på båda burkarna
Den föredrar att starta på variatorsidan men man kan lura den genom att ta av tändhatten på den cylindern, då startar den på fläktsida dock så börjar Cylle nr2 inte att gå när jag sätter tillbaka hatten
Gnistar på båda. På högt varv går den på båda.

Provbytt Cdi å spole, ohm mätt stator å trigger, fina värden!
Enkelgasare!
Sugit i vacumslangen till pump utan att få 95oktanig andedräkt, har vacum från motor.

Känns som jag provat det mesta, har fått nått förslag om tätning mellan vevhushalvorna därav frågan!!
 

bybon

Välkänd medlem
27 feb 2011
227
0
16
Harbo
du borde nog kolla upp veven!
när den ska så kan den ha vridit sig så att det inte är 180 graders förskjutning mellan cyl.
Har hänt mig!
hade lite liknande fuffens för sig!
dock inte exakt lika!
boost kanske har nån liknande erfarenhet??? för att styrka min teori lite!!
 

bybon

Välkänd medlem
27 feb 2011
227
0
16
Harbo
ok!
krysskilen till svänghjulet då??
borde påverka båda cyl.men man vet ju alldrig dom e ju trots allt individuella!
stift har du skiftat förutsätter jag!
 

Sandforce

Medlem
1 mar 2014
20
0
1
Skellefteå
Kilen sitter där å stiften har jag både växlat å bytt å växlat igen... Likaså växlat hattar mellan sidorna!

Gråhårig är jag redan, nu börjar jag snart slita bort det!;)
 

bybon

Välkänd medlem
27 feb 2011
227
0
16
Harbo
mitt har ramlat av av sig sjlälv!
det är bra för det lite svårare att ge upp när man inte kan slita sitt hår.

Cyl fots packning då???
 

Sandforce

Medlem
1 mar 2014
20
0
1
Skellefteå
:) Är nya, men jag funderar på att lyfta cylindrarna igen för att sedan fylla en av vevhushalvorna med bensin /diesel för att se hur fort motsvarande halva fylls!
Kan ju vara värt att prova, eller?!
 

Mandelmassa

Välkänd medlem
26 mar 2013
201
5
18
I hjärtat av Norrbotten
Hade en spirit 500 motor som betedde sig liknande din då den väl gick igång (2 cyl)så gick den någolunda på högre varv men dåligt på tomgång .

Det visade sig att den läckte över mellan vevhushalvorna och då den skulle trycka upp bränsleblandningen ovanför kolven så läckte det över det istället till det andra vevhuset.

Kan vara liknande på din då du verkar ha gått genom det mesta och inget hjälpt.
 

Sandforce

Medlem
1 mar 2014
20
0
1
Skellefteå
Låter kanon att någon kan stärka ens teori!
En bekants skoter jag skruvar i,tar mig en liten välförtjänt rotax vila nu, ni vet ju själva vilka timmar man kan lägga ner!!:/
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.770
845
113
Kramfors
Har du kollat packboxen bakom variatorn och svänghjul med startgas testet? Min Et 340 gick liknade när den var väck.
 

Sandforce

Medlem
1 mar 2014
20
0
1
Skellefteå
Har du kollat packboxen bakom variatorn och svänghjul med startgas testet? Min Et 340 gick liknade när den var väck.
Nej, har inte gjort det! Ska prova...
Dock är det inte många säsonger sedan de var utbytta av motormecano i skellefteå.
Någon som vet om Timrå elteknik eller vad de nu heter tar emot å felsöker tändplattan???
 

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Timrå elbyggnad hjälper dig gärna med att felsöka statorn!
 

acko

Ny medlem
5 mar 2014
4
0
1
boden
Har en rotax 494 -96 som blaskar oljan som kommer i returen från slidmatningen, kan det vara vevhustätningen som gått så att de trycker bränsle eller vatten till slidmatningen?
någon som vet eller har haft samma problem?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Har en rotax 494 -96 som blaskar oljan som kommer i returen från slidmatningen, kan det vara vevhustätningen som gått så att de trycker bränsle eller vatten till slidmatningen?
någon som vet eller har haft samma problem?
Inte bra. ta genast reda på om det är vatten eller bränsleblandning som späder oljan. Om det är vatten får du snart problem... Kör INTE med skotern...

Antingen är det tätningen på vattenpumpsaxeln som gått (om det är vatten i oljan) eller så är det en vevhustätning som gått (om du har bränsleblandning i oljan).