Jag har köpt hem det kittet till min Viper och enligt Glansgården går det att korta dämparna. Men frågan om är hur mycket av dämpningen blir kvar. Man kortade dem fem cm på varje sida har jag för mig. Jag funderar på att köpa nya dämpare.http://countrycat.com/ccstore/index.php/arctic-cat-38-39-inch-narrow-a-arm-kit-black-2012-m.html
vad måste jag göra för att få det här kittet att lira med org dämparna på en XF?
torskar man på att byta dämpare, eller går det med mer distanser och var köper man det isåfall, och hur många mm ska man ha totalt?
Just... ja, känns ju som att det försvinner en del fjädringsväg ja :/ men hur går man till väga egentligen när man kortar dämparna då? rent praktiskt alltså?Jag har köpt hem det kittet till min Viper och enligt Glansgården går det att korta dämparna. Men frågan om är hur mycket av dämpningen blir kvar. Man kortade dem fem cm på varje sida har jag för mig. Jag funderar på att köpa nya dämpare.
Det följer med distanser i det paketet du länkade till. Men att gå från 42 till 38 måste man nog ha två i dämparna. Om jag har förstått det rätt enligt en bekant så passar yamaha nytrodämparna med lite slipning på fästet på xf chassiet. Sådana är rätt billiga tydligen då de byttes ut mot öhlinare på ttx:enJust... ja, känns ju som att det försvinner en del fjädringsväg ja :/ men hur går man till väga egentligen när man kortar dämparna då? rent praktiskt alltså?
ok... men hur gör man? vart sätter man distanserna?Det följer med distanser i det paketet du länkade till. Men att gå från 42 till 38 måste man nog ha två i dämparna. Om jag har förstått det rätt enligt en bekant så passar yamaha nytrodämparna med lite slipning på fästet på xf chassiet. Sådana är rätt billiga tydligen då de byttes ut mot öhlinare på ttx:en
Edit: Slipning på dämpare alltså, inte chassiet...
Inne i dämparen så den inte fjädrar fullt ut om jag förstår det rätt. Har inte gjort det, bara sett det på bild.ok... men hur gör man? vart sätter man distanserna?
Som Crusty077 säger, distanserna monteras inne i dämparna. Alltså måste dämparen demonteras, något man kanske inte skall ge sig på själv om man inte har koll på hur Floatarna är uppbyggda. Det finns säkert någon i ditt närområde som kan göra det för en rimlig peng.ok... men hur gör man? vart sätter man distanserna?
hmmm...ok! då får man kanske tänka om lite ett alternativ är ju att man beställer det där kittet, byter med nån som har en M (40") och vill ha en 38" istället... då går man ju ner 2" iaf utan bekymmer, och jag skulle gissa att ganska många som har en M modell är intresserad av att byta till en 38"Som Crusty077 säger, distanserna monteras inne i dämparna. Alltså måste dämparen demonteras, något man kanske inte skall ge sig på själv om man inte har koll på hur Floatarna är uppbyggda. Det finns säkert någon i ditt närområde som kan göra det för en rimlig peng.
Men att distansera ner dämparna för att passa en 38" framvagn är nog dumt, du får som sagt knappt någon fjädringsväg kvar.
Ekonomitipset är att gå till närmaste Yamaha-handlare och höra om dom har några dämpare liggande på hyllan efter Öhlins-monteringen på Nytro TTX:arna. De passar på längden och kräver en väldigt liten slipinsats med rondellen för att passa i fästena... Skulle tro att de flesta handlare har en låda liggande som bara tar plats. De dämparna är inte alls usla, utan helt dugliga för normal körning. Ska du däremot ut och hoppa a'la Ruff Riders bör du nog kanske tänka om i dämparvalet.