Sedan tycker jag själv att det är två vitt skilda saker att köra 4 t jämfört med 2 t. Inget man lär/vänjer sig vid efter ett par mil bara.
Det är just vad det är. Två skilda saker.
Anledningen till att vi fortfarande diskuterar är att det finns folk som ännu inte förstår det och tror att en Viper går lika bra i snön som en RMK.
Viper är en bra maskin för sin målgrupp, inget snack om det. Men att skriva och påstå att den går precis lika bra och kan köra på alla ställen som en 2T 800 med bättre chassi är ren lögn.
Det är klart att det tar ett litet tag att lära sig köra en ny maskin. Men oavsett hur bra man blir så är det iallafall maskinen som är begränsningen i vissa lägen. Det kommer man aldrig ifrån.
"oavsett hur duktig pilot man är skulle man aldrig kunna köra ifrån ett JAS med en Cessna"
Men vissa här på forumet vet tydligen och kan säga att det är skitskotrar som Yamaha producerar efter att en kompis provkört ett par mil.
Gissar att du syftar på mitt uttalande.
Är man några olika skotrar i grupp så ser man skillnad på hur dom tar sig i snön, hur dom tar sig upp för en backe i lössnö, hur den kliver upp på snön.
I en viss backe så tar sig en skoter enkelt upp, medan en annan kanske knappt kommer upp, eller tom. kör fast.
Då inte sagt att det rakt av är en skitskoter.
Men den är inte optimal för den tänkta körningen.