Vi var i samma läge i fjol. Sambon skulle ha en lättkörd 600 och då körde hon kanske mer led än utanför så jag letade efter typ Polaris 600 Pro-R switchback, lynx x-trim 600 e-tec, renegade 600 e-tec och till och med phazer. Det var en massa velande och vi hade i princip inte testat någon av dem så det var en massa läsande om vad andra tyckte. Dock dök det upp en Summit XM 800 e-tec 146" -13 till rätt kurs så efter en snabb överläggning så köpte vi den på vinst och förlust. Tanken var att blir den för "extrem" för hennes del så skulle jag sälja min dåvarande nytro och ta summiten och köpa något annat till henne.
Det kunde inte ha blivit ett mer passande köp för hennes del. Sjukt lättkörd maskin och med en motorkaraktär som passar en nybörjare men som ändå har massor av kraft. Jag kan säga att hon kunde verkligen inte köra skoter utanför leden innan men nu vägrar hon köra led och det är bara friåkning som gäller (så det går lära gamla hundar att sitta...) Sen att den är bränslesnål är ju en bonus. Att det går dra pulka utan risk för varmgång är en annan bonus. Att vara rädd för en en 800 e-tec tror jag inte man behöver vara, i allafall inte om de är från 2013 eller nyare eller att kolvbytet är gjort om de är äldre än 2013. Hennes har gått 650 mil drygt och jag tänkte göra kolvbyte till sommaren då 2 oberoende märkesverkstäder var helt övertygade om att det var onödigt före 1000 mil. Det finns tydligen inga tydliga rekommendationer för dem i dagsläget. I första posten nämnder du att maskinerna du överväger har gått runt 200 mil så då är det definitivt riskfritt tycker jag.
De nackdelar jag ser med den är möjligtvis att rotax har tungdragna motorer, framförallt kallstart men min sambo är i 60-65 kg klassen och har inte haft något problem ännu.
Ska man köra led så får man vara medveten om att de är tippiga, dock inte okontrollerbart tippiga.
Vill man komma ifrån båda problemen skaffar man en freeride då de har elstart och värre dämpare med en aning bredare framvagn, problem solved
En annan nackdel för min ekonomi var att jag blev så nöjd med den maskinen så jag sålde nytron och skaffade mig en Summit T3:a själv till den här säsongen.
Min kollega skaffade en Polaris 800 SKS som förstaskoter ifjol och hon har kanske inte kört så jättemycket skoter innan. Men vi kastbytte maskin en stund i fjol och hon var glatt överraskad över hur lättkörd summiten var jämfört med SKS:en. Hon kände sig mer hemma på den efter någon kilometer än med 25-30 mil i ryggen på sks:en. Jag kom inte heller överens med sks:en då men jag har alldeles för lite körtid på en sån för att ens kunna utvärdera det. Den dagen hoppade jag mellan Nytron, Summiten och SKS:en så det blev total kortslutning. Alla 3 är ju väldigt olika i karaktär på både motor och chassie. Ser man bara till SKS:en och Summiten så är ju den ena stum som en pinne och den andra förefaller mer glapp en en slutkörd forest fox... Ändå verkar ju båda koncepten funka. Man måste bara lära sig de olika koncepten.
En maskin som verkade förvånansvärt rapp var en annan bekants M6000 -15. Den verkade ha en trevlig motor. Dock gillade han inte chassit då han helt enkelt tyckte den var för lång och bångstyrig = felköp helt enkelt. Han skulle haft en kortare maskin för sin typ av körning tror jag.