Jag la märke till skillnaderna mellan de båda Etecarna, Det är nog så att det skiljer lite mellan exemplar och naturligtvis drevning och variator setup. BC Sabbare upp till 30 mph vilket är rimligt med tanke på användningsområde. Drevning på 2017 BC är 21/49= 0,42 mot XRS 25/45=0,55 förklarar mycket.
När det gäller viktskillnad så är det viktigt tycker jag att man tittar på så lika maskiner som möjligt. Drivbandet som Viper har placerar man sig mellan MXZ och Renegade eg lite mer då Gade har 406 bred matta.
Skillnaden i Vikt mellan XRS och MXZ är 10 kg. XRS är ca 10kg tyngre än en vanlig Renegade pga chassi förstärkningar. Vi tar då och ger Renegade XRS 5 kg mindre för att ta reda på viktskillnaden i motor chassi osv. Vi säger att En Skidoo Viper 800 XRS väger 266kg om du fattar vad jag menar. Det ger en vikt skillnad på 17kg och mot en BC närmare 30kg. Ta och häng det runt halsen så kommer du tycka att skillnaden är ganska stor.
Placera sedan de flesta av dessa kg på skidorna och ett par mer på ena skidan.
Vi har tillverkare som jagar ofjädrad vikt då pratar vi om gram för att få en annan körupplevelse, här pratar vi om 20-30kg det är klart att det kommer att påverka körupplevelsen. Jag har räknat jävligt snabbt så du får kritiskt granska vilket du alltid gör