Sidewinder B-TX 153" väger lika mycket som min Axys 155", om jag lastar på sambon och 20L extra soppa på maskin...
Galet...
Nu är det ju så att den som köper Sidewinder knappast eftersträvar att var lättast på vågen eller längst in i riset i skogen. Det kommer den inte vara. Blir lite smått irriterad på denna tes som är ensamt rådande på detta forum att "teknisk" åkning är det enda som är roligt med en skoter, allt annat är bara skit. Skoterintresset är väl ändå bredare än så? Så nog har Sidewindern en plats hos de köpare som värdesätter motorkraft, lång livslängd, luktfrihet och högt teknikinnehåll (ja, en 4-taktsturbomotor är en rejäl teknikpjäs jämfört med en motorsåg).
Sen har jag en annan tes som jag vill framföra. Ni som tycker "teknisk" åkning är det som gäller, var försiktig med att sälja på alla andra att detta är det enda som är roligt med en skoter. För med antalet utövare med ofta låg ålder och liten förståelse över hur, var och när man framför sin maskin "tekniskt" så kommer förbuden som ett brev på posten. Teknisk åkning i en skogsplantering är inte så lyckat va? Att det då sen är ett gäng snorpåsar som inte förstår bättre hjälper föga. Inte kommer de nya åtstramningarna i terrängkörningslagen , skoterförbud, avstängda leder av markägare från ingenstans! Det är ett problem med skoterkörning i deras ögon. Det körs ju så länge in på vårkanten nuförtiden också. Det är ju "teknisk" åkning överallt nästan in i Juni i fjällen. Detta ser inte samerna med blida ögon på. Senaste veckan har det ju varit på tapeten med en enhällig sammanslutning att största delen av arjeplogsfjällen stängs av efter 2 maj. Där var det ju körning överallt hela maj i fjol, ännu längre om man for högre upp. Vad är nästa steg? Stopp för all åkning utanför markerad led kanske?