Njöd med min 2016 Summit T3 174, köpte den ny och nu gått ca 830 mil. Bytte matta efter ca 650 mil till en 2.5 " camso extreme pga längsgående sprickor, och vid 550 mil renoverade jag bägge variatorerna (ramperna slut och allt annat på gränsen) bytte även I förebyggande syfte lagret på Sekundärvariator sidan och packa nytt fett i alla boggiehjul och vä. drivaxel lager.
Vid 750-800 mil blev statorn dålig när motorn blev varm och vid felsökningen byttes även kolvar bränslepump filter för övrigt var original kolvarna jättefina. Även 3 st tändkablar har brunnit mellan 550-800 mil, så bytte nyligen bägge spolar och kablar. Lärt mig alltid ha med sig tändkablar i reserv.
Kontrollerade vevaxel rakhet kring 650 mil, slog bara 0.037 mm klart godkänt, däremot kanske dax att åter smörja PTO sidans lager efter stadiga tips av Boost III .
Även om jag bytt en del grejer så är det mer som normalt slitage, tycker jag, men som med allt ska varm körningen skötas, service och det förebyggande UH så håller det länge. Speciellt varm körningen på en 2 takt.
Sen 2017 har jag kört med Bondiboxen som jag rekommenderar varmt och 2019/2020 installerades SPI pipa, motorn känns ett steg piggare igen, ska ge den lite mer bränsle efter att inkörnings programmet är klart.
2019 Monterades Öhlins dämpare fram pga blev less på att original cykelpumparna tar slut efter 50 mil däremot är boggiedämpare kanonbra tycker jag.
Drevningen tycker jag är super låg på 174"an, bra för dig som bara kör 100% skog och berg. Jag upp från 19/49 till 21/49. Nu kan man lätt hålla 80-100 km h utan att varva så mycket.
Variator setup är okey, men som sagt tidigare så är vikt pinnarna för lätta och en annan sak. Original Sekundärfjäder löjligt svag (sitter på dom flesta brp maskinerna) så vid tyngre snö orkar inte backshiften med och du tappar maxvarv. Så Green/green fjädern och lite mer vikt direkt och det lirare riktigt bra.
Nu med SPI Pipan gick jag bara till Purple Sekundärfjäder och mer vikt (minns inte säkert runt 22g) karaktären blev mycket toppigare starkare genom registret och med ett bättre gassvar, kombinationen Bondibox och SPI pipa fungerar bra enligt mitt tycke.
Hittar du en T3 med låga mil och välskött så är det mycket skoter för pengarna!