Eftersom det är du som har fel är det du som är tjurig!Haha, tjurig som en gammal oxe vettu!
En teori jag hade om hårdare fjäder var att pga hårdare backshift så ute blir smällen som jag aldrig tänkt på förutom den man känner i fötterna och den kommer troligen från bromsskivan! Med original fjäder är backshiften så seg att variatorn fortfarande är utväxlad ett ögonblick när man släpper gasen och då kan jag köpa att det blir en smäll
Några smällar kan du inte få från bromsskivan, så stort är inte glappet där att den kan åstadkomma några smällar, inga drivaxelsplines jag sett har heller visat spår av något märkbart "ruckande". Har du bara aningens utvecklat motoröra, eller gehör, så hör du att det är samma ljud hela tiden, det är ett extremt unikt ljud som inte går blanda ihop med något annat, beskriva det i text är svårt men det är snudd på mer ett högt kluck-ljud än en ren smäll. Antagligen vibrationerna från fjädern som fortplantar sig i skivorna som gör den speciella efterklangen. (Superhårda sekundärfjädrar brukar vara en superenkel genväg till hög remtemp?? )
Boost: Har man kedjan i en BRP med långa kedjehuset så slack att den låter så kommer den äta sig ut genom huset snart så därifrån kommer inga "smällar".
Att Polarisarna smäller är inte konstigt, den TEAM-variator dom har gör likadant som QRS-en när den skiftar mellan lägena med skillnaden att den håller. Man kan köra tyst med en QRS också men det kräver lite extra Svullo-känsla.
Dessa ljud har BRP "underhållit oss med" allt sedan deras första rullsekundärer med back-funktion, (var väl på REV-en eller?), det är inget nytt.