Det här med fordon i naturen är en svår nöt att knäcka, men generellt sett så är det förbjudet att med Motorfordon köra någon annanstans än på väg.
Terrängmotorfordon får också faktiskt framföras på väg, dock i undantagsfall (passage över vattendrag på landsvägbro etc., enskild väg.), men skall i huvudsak framföras i terräng.
Många snöskoterförare och Enduroförare känner inte till hur regelverket är uppbyggt i vårt land, runt den fria körningen med snöskoter och terrängkörning i allmänhet. Många tar för givet att det är bara att gasa på, och under samma regelverk som när man kör bil eller moped. Många lagar och förordningar är lika men det finns skillnader.
För det första så är det Terrängkörningslagen TKL (1975:1313) http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19751313.HTM och Terrängkörningsförordning TKF (1978:594) http://www.jit.se/lagbok/978594t.html som styr hur Motorfordon och Terrängmotorfordon får användas i terrängen.
För att tyda dessa i kanske många ögon diffusa lagar och förordningar, så måste man även känna till vad följande definitioner är i juridisk mening och Vägverkets praxis.
Väg: En sådan väg, gata, torg eller annan plats som är avsedd för motorfordons trafik.
Terräng: Ett område som inte är väg.
Motorfordon: Fordon som är avsett för att framföras på väg. (Exempel: Bilar, Mopeder, Motorcyklar (endast in registrerade sådana).
Terrängmotorfordon: Fordon som är avsedda för att framföras i terräng. (Exempel: Snöskotrar, traktorer).
Vad är det då som gör att man får köra snöskoter helt lagligt i terrängen ?
Som tur för oss snöskoteråkare så finns det sedan länge tillbaka en sedvanerätt som är ganska så unik, och som bara finns vad jag känner till, i Sverige, och den heter Allemansrätten http://www.naturvardsverket.se/allemansratten/.
I allemansrätten så står det bland annat att du får tagga egen väg över annans mark, om det kan ske utan att skada mark och vegetation. Denna tolkning gäller även om man färdas med terrängmotorfordon.
I allemansrätten står det överhuvudtaget inget omnämnt om motorfordon, till vilket helt klart exempelvis Enduromotorcyklar, Stadsjeepar mm. hör. Så man kan inte med stöd av allemansrätten köra till exempel en enduromotorcykel helt fritt i terrängen. Utan man är hänvisad till att köra på väg (om den är inregistrerad), och/eller om det gäller terräng, på en skärskilt iordningställd bana för träning- och/eller tävlingsändamål. Att sedan många använder gamla traktorvägar och cykelstigar sommartid, skoterleder vintertid, för att köra motorcykel är inte lagligt om man skall tyda TKL och TKF. Tror dock faktiskt inte att någon enduroåkare blivit fälld för detta, jag har då i vart fall inte hört något om detta. Detta antagligen för att det inte är något stort problem ännu (jämför då med det moderna skogsbruket). Men tyvärr så kan det dock kanske bli, om STF, Svenska Fjällklubben och liknande organisationer börjar rota i saken. Eller att ett gäng Endurokillar kör sönder preparerade skoterleder och detta sprider sig, då lär antagligen dom berörda klubben agera på något sätt. Men så långt borde det väl inte behöva gå.
Det blev många rader det här, men det var vad jag fick lära mig när jag tog förarbeviset för 10 år sedan. Kanske att vissa tolkning har ändrats sedan dess.