Finns iofs en träd där detta diskuterades inte allt för länge sedan
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=16278
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=16278
Jadu ja säger som ja till polarn min
"ser jag er i spåret så fäster jag taggtråd på huven och gör plattnacke av er"
Det är bara ett problem, skidåkarna har laglig rätt att vara där, det har tyvärr inte enduroåkarna.
en vägreggad enduro har rätt att vara på skoterlederna.... har jag för mig iaf, är dock inte 100% säker
Ja du har helt rätt, du får köra bil tom i leden om du vill. Rent lagtekniskt sätt, bara fordonet är registrerat och besiktat/försäkrat.
Är inte principen den att du får köra fordon på snötäckt mark. Men oftast är det ju bara snöskotern som är lämplig = inte ger några markskador.Ja du har helt rätt, du får köra bil tom i leden om du vill. Rent lagtekniskt sätt, bara fordonet är registrerat och besiktat/försäkrat.
Vid lössnökörning så är fallet oftast så ja. Men det var väl mer enduro i hårda leder som diskuterades, och det är ju oxå lugnt ur den synpunkten.Är inte principen den att du får köra fordon på snötäckt mark. Men oftast är det ju bara snöskotern som är lämplig = inte ger några markskador.
Då ställde du frågan till fel person, själv så har jag kollat med både polisen och länsstyrelsen. Det står i princip i klartext i lagen att man får framföra vilket fordon som helst i terrängen på vintern, givetvis under förutsättning att fordonet är registrerat/trafikförsäkrat o i övrigt lagligt.När jag ställde denna fråga fick jag svaret att de bara fordon som räknas som terrängfordon som fick köra på snön. Och så vitt jag vet räknas inte bil / motorcykel som terrängfordon.
Då har du fel info Det är bara fordon som är teräng regestrerade som får framföras i teräng.Då ställde du frågan till fel person, själv så har jag kollat med både polisen och länsstyrelsen. Det står i princip i klartext i lagen att man får framföra vilket fordon som helst i terrängen på vintern, givetvis under förutsättning att fordonet är registrerat/trafikförsäkrat o i övrigt lagligt.
Jo kolla med polismyndigheten får du se, det var ett ***** liv här i stan ang enduroåkning på lederna i fjol. Så vi som åkte enduro snackade med både polis och kommunen, samt skoterklubben. Skoterleden är en beredd led för fordon, alltså får du köra ett vägregistrerat fordon där. Så du har fel, kolla upp det får du se.Då har du fel info Det är bara fordon som är teräng regestrerade som får framföras i teräng.
Ett vägregestrerat fordon får under inga omständigheter köras i teräng.
fast om man kör bil på lederna är det lätt att sabba dom totalt såvida man inte har ballongdäck med väldigt lite luft och en lätt 4x4 bil. -ungefär som på Island.
jag har lyckats köra med samuraien utan att det syns mer än efter en skoter,men man är ju i vägen rätt mycket vid möte så jag föredrar frikörning!
undantaget var väl tidigare i vinter för att wincha upp en skoter som satt fast i issörjan på en tjärn.
För något år sedan så var det en långtradare som skulle ut från macken i Tärnaby, men som körde lite fel han hamnade på skoterleden.jag var ut med sierran på leden, dock bara ca 200 meter för att komma till en övergiven hoppbacke för att åka lite snowboard, och det var så hårt i leden så det syndes inte änns att jag hade kört där
Du har helt rätt i det du skriver.Jo kolla med polismyndigheten får du se, det var ett ***** liv här i stan ang enduroåkning på lederna i fjol. Så vi som åkte enduro snackade med både polis och kommunen, samt skoterklubben. Skoterleden är en beredd led för fordon, alltså får du köra ett vägregistrerat fordon där. Så du har fel, kolla upp det får du se.
Sen kan vissa kommuner ha förbud mot all annan fordonstrafik än just skotertrafik på sina leder. Men då är det ett speciellt beslut som måste komma från kommunledningen, inget som står i svea rikes lag.
Så kolla upp dina källor, för jag har kollat med varenda berörd myndighet i fjol ang detta. Just för att det vart ett ***** liv på skoterklubben, men dom fick ge sig.
Själv så bryr jag mig inte då jag åker både skoter och enduro, kan inte förstå varför det ska vara så farligt att köra enduro i skoterspåren.
Håller helt med dig i det du säger. Tycker inte heller det behövs regler, för så utbrett är det inte med enduroåkning i skoterspåren. Det är dock en annan sak om man möter rena crosshojar för dom saknar ju försäkring, vilket kan vara bra att ha vid en olycka där fler fordon är inblandade. Sen så saknar dom lyse vilket gör att dom är sjukt svåra och se när man själv kör skoter.Du har helt rätt i det du skriver.
Men det är nog inte det att det är farligt att åka enduro på leden i första hand som gör att många skoteråkare och skoterklubbar inte gillar hojar på leden.
Utan att det är när lederna är nyprepade, så är dom lösa. Kommer man då och kör hoj, så gräver dom lätt ner djupa spår i leden.
Detta är nog inget problem när leden är skarp och stenhård ( iregel på senvåren tidigt på morgonen innan dagsmejan), men vem gör den bedömningen ?
Då en del hojåkare kör redan nu mitt i vintern, när lederna i regel inte är stenhårda, så dras alla hojåkare över samma kam, även dom som kör på på stenhårda leder tidigt på morgonen under senvåren.
Därför pratas det om att vi klubbar via kommunerna måste göra något, då är det ju enkelt att med §3 i Terrängkörningslagen skapa en lokalbestämmelse.
Jag själv är emot förbud och restrektioner vad det än gäller, och istället låta den enskilde individen ta sitt ansvar till att göra rätt.
Tyvärr som i så många andra fall så finns det enskilda individer, som inte har omdömet att själv avgöra vad som är rätt eller fel, därför skapas det regler
Jag tror att det kan skifta lite grann på hur vanligt det är med endurohojar på lederna. På vissa ställen är nog endurointresset mer utbrett än på andra håll. Sedan så hänger det ju även lite grann på motorklubbarna. En del klubbar fixar även vinterspår till sin motorcykelåkande medlemmar, och många av dom aktiva är både skoter- och hojägare och är därför fullt medvetna om att dom inte är välkomna på skoterlederna, när lederna är lösa eller nyprepade.Tycker inte heller det behövs regler, för så utbrett är det inte med enduroåkning i skoterspåren. .
Och många gånger kanske det inte hjälper med ett förbud, dom kör ändå.Man kommer ju dessvärre inte ifrån buskörning hur man än gör, antingen är det en crosshoj som förstör leden, eller en mountainmaskin med en förare som inte tänker. Båda är lika illa för leden.
der_sturm mfl. har alldeles rätt.Då har du fel info Det är bara fordon som är teräng regestrerade som får framföras i teräng.
Ett vägregestrerat fordon får under inga omständigheter köras i teräng.
Och många gånger kanske det inte hjälper med ett förbud, dom kör ändå.
Men ett lokalt förbud kan vara en lösning för att kunna ha något att ta till när inget annat hjälper när dom blir stoppade, för man behöver ju inte tillämpa regeln annat än vid behov, dvs. när lederna är som lösast.