du från sandviken som sålde en lynx raci

moto_hardcore

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
andreas eller nått hette du! finns du här??
sålde mig en lynx racing -99 med en svart och en röd skida. svart cross huv mm. köpte den för ca 1-1½ månad sedan. skulle vara bra om jag fick tag på dig
 
T

tim

RE: du från sandviken som sålde en lynx

jasså nu är det kokta fläsket stekt ;)

 
A

Andreas Mäkitalo

RE: du från sandviken som sålde en lynx

Hej!! Det är ju enkelt att fixa.. Det är bara att ringa till vägverket på
077-125 25 25, följa anvisningarna och slå in reg nr i sifferform sen äre klart.. jo föresten måste du ha tillgång till en Fax tror jag.. På faxet står det namn och adress på de Tre senaste ägarna mm mm
/Andreas

 

flower

Välkänd medlem
1 jan 2000
340
0
16
RE: du från sandviken som sålde en lynx

Om det inte var en oreggad crossmaskin?
I så fall: kolla i den eminenta klubbdatabasen efter en klubb i närheten av Sandviken.
Om de vet något om skotern och ägaren...
 

moto_hardcore

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
RE: du från sandviken som sålde en lynx

jag har fått tag på han nu. han ringde mig så jag behövde inte leta...
 

ante3

Semi PRO sledder
1 jan 2000
65
0
0
RE: du från sandviken som sålde en lynx

Men nu blev man ju nyfiken på varför du ville få tag i han, berätta ;)
 

moto_hardcore

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
RE: du från sandviken som sålde en lynx

jo det var så här att när vi kome hem och skulle ut å åka så börgade rtempo lampan att lysa. effter MÅNGA timars funderande och skruvande så komm vi fram till att det var vatten pumpen som hade skurit. kostade 2500kr + mycket jobb med att lyfta ur motorn mm. jag tänkte fråga om han viste om det när han sålde skotern. det hade han ju INGEn aning om, men den kokade ju effter bara nåfra minuter och märker man inte att skotern kokar så ska man nog börga tänka på om man ska ha en skoter. det neror ju på nånting om den kokar...
 

xcr440sp

Medlem
1 jan 2000
34
0
1
RE: du från sandviken som sålde en lynx

Man kanske borde provköra en skoter innan man köper den?? För eftersom den började koka efter ett par minuter utgår jag från att du inte gjorde det. Han som sålde den visste nog om det men hoppades att nån skulle köpa den osedd.....

Tror det är ganska många som chansar på att sälja iväg skotern om det inträffar nåt lite dyrare haveri (till ett pris som motsvarar en felfri). Jag tycker defenitivt inte att det är rätt, men det förekommer nog ganska ofta.

Det är väl en klen tröst men nu vet du ju iaf att vattenpumpen är felfri....

/Danne


 
Å

Åsnan

Själv så var jag till Orsa..............

[Uppdaterat: Senast editerat den 14-Dec-02 kl 09:01 AM (CET) av Forumchefen (moderator)]i höstas för att köpa skoter åt frugan.
Naturligtvis var den i `kalasskick´ å allt det där med soppapengarna tillbaka om inte.
För att göra en lång historia kort så är jag en större idiot som köpte den än Kenny (Red, censurerat) som sålde skiten.



 

Habbeli

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Sverige
RE: Själv så var jag till Orsa..........

Det är riktigt!Lägg ut namnen på såna SVINPÄLSAR som säljer skrot till fullpriser och som inte har nån aaaaaaaning om det.
Fy f*n säger jag bara.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
RE: Själv så var jag till Orsa..........

Jo, OM man vet att det är fel på grejjerna man säljer så är det ju helt klart fel, men om man inte vet det då?
T.ex. så sålde jag för ca ett år sedan ett Dial-A-Jet dual-kit samt en avgastempmätare till en kille i "grannbyn". Jag tog 2000:- för hela klabbet vilket är mindre än halva nypriset (eller var då iaf). Jag hade själv aldrig provat grejorna. Hade tänkt det men blev i akut pengabehov. Jag sade detta till säljaren, men eftersom det inte var ngt synligt fel på dom samt att dom som sålde till mig sa att det var felfria grejjer så tyckte vi båda att det skulle ju inte vara några problem. Efter en sisådär 3-4 veckor ringer killen å är på mindre bra humör (i vanliga fall har man 2 veckor på sig vid köp av privatperson). Avgastempen är paj, säger han. Jaha, det var ju väldigt synd, svarar jag, men du visste ju att jag inte provat dem och inte kunde lova ngt. Han maler på om att jag tycker förstås att det är skitroligt att sälja trasiga grejjer. Han tycker även att jag ska ersätta honom, eftersom om det antingen är givaren eller mätaren som är trasig (kostar ca 700:-/st enl. honom), så ska jag ge honom 300:-.
Nejmen lugn nu, säger jag. För det första så fick du bra pris! Du betalade 1500:- för Dial-A-Jet (nypris ca 3200:- då) samt 500:- för avgastemp (nypris ca 1500:- då), vilket är ett bra pris! Sen ger jag ingen ersättning. Antingen köper jag tillbaka avgastempen för de 500:- du gav, så kan du köpa en ny för 1500:- eller så får du lov att svälja det! OK, säger han. Jag ska fundera och så hör jag av mig imorgon...
Det har nu gått ett år utan ett ljud.
Antingen så var killen bara ute efter en extra slant (vilket jag dock inte tror), eller så insåg han faktiskt att jag inte lovat något SAMT att han ändå inte kommer undan billigare än så med en avgastemp-mätare.
Självklart förstår jag varför han var arg, det skulle även jag varit, men har jag som säljer inte lämnat några garantier så har jag ju inte...å då tycker jag definitivt inte man ska ha mage att kräva ersättning!

Det var hursomhelst en mindre behaglig upplevelse.
 
Å

Åsnan

RE: Själv så var jag till Orsa..........

Joo ,det är väl som så att när man köper & säljer begagnat så kan ju vad som helst hända oförutsett.
Men oftast kan man ju komma överens om nån lämplig lösning genom att snacka om saken.
Till skillnad från ovanstående som slängde på luren vid första samtalet & sedan vägrade svara på både tel,SMS & mail.
Samma sak med hans föräldrar.
 

Blomqvist

Medlem
1 jan 2000
32
0
1
Insjön Sverige
Visit site
Det var det jävligaste!

En sak är att att sälja något som går sönder. -Det KAN ju faktiskt vara så att man som säljare inte känner till felet.

Men att slänga på luren i örat på folk, samt att undvika en diskution, även om man medvetet skulle ha gjort fel, är ju bara så himla lågt...

Det tyder ju bara på att killen visste om felet.

-Om du inte skrämde livet ur honom med hotelser förståss... ;-))

 

Forumchefen

Välkänd medlem
31 dec 1999
130
0
6
43x Cyberworld
www.snowmobile.se
Stopp stopp

Nej det kommer inte att bli någon angiverisida det här. Eller medverka till personangrepp. Vi har ansvaret för vad som skrivs här och att ange någon med fulla namnet och ort tänker vi inte tillåta.

Vi förstår att folk som känner sig lurade vill hänga ut personen de anser sig blivit lurad av. Det är som vanligt vid affärer 2 personer inblandad och säljaren kanske inte alls håller med om att "verkligheten" såg ut som beskrivs här. (Därmed inte sagt att ni som skrivit har fel)

Vi vill inte och kan inte medverka till personangrepp. Nu hoppas vi att ni därute förstår det, tänk efter några minuter innan ni hetsar upp er över vår ståndpunkt. Till syven och sist så är det den ansvarige utgivaren som får stå till svars för vad som står på ett forum, så enkelt är det. Det finns dom som blivit fällda i rätten redan tex Aftonbladet. Roligare kan man ha..

/Red,

 

moto_hardcore

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
RE: Stopp stopp

jag provade faktisk maskinen inan jag köpte den, men tydligen så åkta jag inte tillräkligt långt. jag har pratat med han som jag köpte den av och det lät som att han inte hade en anign om felet, men jag tycker ända att han borde ha märkt ett den kokade, men men. sånt kan hända när man köper beg av privat person. antligen håller det i 20år eller så går det sönder effter 20min.
 

Andreas_Lynx

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
Östersund
RE: du från sandviken som sålde en lynx

Jag köpte en Lynx Rave 800 -01 för ca en månad sen..provkörd den kollade alla "vanliga" fel och slitage saker...o det såg ju bra ut.(kollade på den i skymmning/mörker)

Dagen efter när jag såg den i dagljus...va det ingen vacker syn..ALLT va rostigt/erjigt,så som skruvar,fjädrar lampor och topplocket!!.
Kollade lite nogrannare så va det hål borrade i varv/hastighetsmätaren och framlycktan...och man såg en gammal vattanlinje på mätartavlorna...

Skotern hade med andra ord liggat på sjöbotten en längre tid...

Hur motorn såg ut invändigt ville jag inte veta..

Fly förbannad ringde jag upp säljaren o sa vad är det här för ##### skrot du har sålt!!

Men det va en bra kille...han sa: självklart får du lämna tillbaka skotern om du inte är nöjd...det ska vara sjysta puckar...

Åkte tillbaka med skoter efter några dagar fick tillbaka mina pengar.

Ända säljaren sa: de va ju lite synd att det bliv två ägare till på skotern...(jag + han igen)...













 

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
beöver inte heller vara så att skotern var trasig när den provkördes... Alla fel dyker ju upp någon gång..och har man otur så händer det på den första egna turen man tar efter köpet. Hade tidigare ägaren behållt skotern hade det hänt honom på nästa tur...hänger ni med på hur jag menar? Har råkat ut för det med bil en gång..funkade perfekt vid provkörning, och första resan efter att köapren tagit hem bilen pajjade den. Jag hade då haft bilen i tre år utan problem, vilket jag också sade till honom vid köpet.Var inga problem dock för han kom hit, vi skruvade iordning den och alla var nöjda.
Tyärr är det också så att många köpare inte heller kollar upp sina objekt ordentligt utan blir lite blind av ha-begär och köper utan ordentliga kontroller...

Jag menar bara att ibland så är det faktiskt så enkelt som att felet råkar dyka upp precis efter ett genomfört köp, och det skulle ha hänt oavsett vem som ägde fordonet...

EDIT: Syftar inte på något i affären ovan eller vem som har rätt/fefl i den delen...vara bara en reflektion i allmänhet