Suck dessa betalleder...

E

ejwbegysv

Jahapp nu var det Åres tur då...

Var sugen på att ta med mig polarna och åka upp en vecka till Åre och åka skoter i vinter men nu skiter vi nog i det... Bättre att åka hemmavid där man vet att dom ej har lagligt stöd att ta betalt av oss iaf..

:mad: :mad:
 

Lynxdåre

Välkänd medlem
3 jan 2006
390
0
16
Lule - Hpda
Du behöver väll inte vara i åre bara för att åka på fjället, prova norr och söder om åre också.

Arjeplogsfjällen rekomenderas
 

tanthalas

Aktiv medlem
2 dec 2005
54
0
1
stockholm
jag skulle gärna betala om man fick åka utanför leden och om jag inte bara ska vara på genomresa.
håller med, fick man åka utanför lederna och det inte var så j-vla dyrt med dagkort så är det väl ok, genomresa borde man få göra gratis.
Har själv bekymmer att åka o tanka, närmaste mack ligger 1 mil in på funäsdalens område o det blir ett väldigt bråkande med "ledövervakarna" när man ska dit, brukar gå men sura är dem.:mad:
 

spacecow

Välkänd medlem
6 nov 2005
238
0
16
Falun, Sweden, Sweden
mm problemet med betalleder är just folk som är på genomresa. dock så borde det gå att det finns en tavla med "gästbok" som är tvingad att skriva i och som person vid genomresa skriver inn tidpungt man åker förbi "kontrollen". detta med tex ett krav på att man antingen ska ha skrivit i "utfarts kontrollen" efter tex max 2 timmar.

på detta sätt så kan man som ledövervakare kolla om perssonen skrivit i "ledboken" och att man är påväg till den "slutdestination" som man skrev i den första boken.

om man blir stoppad så kan då ledövervakaren kolla att man antingen är innom den specificerade tillåtna tiden eller att man har köpt kort. på detta sättet kan man tex skriva


"för och efternamn" "regnummer" "checkpoint"(den man skriver detta i) "lednummer"(på den leden man kommer åka innom området) och "målet"(för genomresan, tex "checkpoint b"

altså

Tidpunkt 13:00 Namn: motornörd dieselsson -Regnummer: aaa111 -Inskrivning: checkpoint A - led 22,11,44(i den ordningen man kör på dem) - Slutdestination för genomresan: checkpoint G

detta skulle vart ett bra sätt tycker jag. och det skulkle vara bra statistik för ledvärdarna med
 

spacecow

Välkänd medlem
6 nov 2005
238
0
16
Falun, Sweden, Sweden
inte så svårt som man kanske kan tro. bara åka och där "betallederna" börjar så skriver du i 4-5 rutor och får därigenom åka den kortaste vägen genom området sålänge man inte åker mer änn en viss tid tex 40min och sen när betalleden slutar så skriver du i att du verkligen åkt den vägen
 

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Hade du tänkte de skulle vara bemannade stationer eller att du bara skriver på i nån bok? :p kan ju inte tänka mig att de kommer hålla..

inte så svårt som man kanske kan tro. bara åka och där "betallederna" börjar så skriver du i 4-5 rutor och får därigenom åka den kortaste vägen genom området sålänge man inte åker mer änn en viss tid tex 40min och sen när betalleden slutar så skriver du i att du verkligen åkt den vägen
 
E

ejwbegysv

Finnansiera skiten via bensinskatten ist... Eller ge fan i det och låt folk sladda lederna ideelt som det har varit i snart 100år...
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
gäller alemansrätten bara utlänningar nu ?
eller är det bara gnidna markägare som vill ha deg för sin annars värdelösa mark?

valet är enkelt bojkotta alla sådana anläggningar ,inte nog med att man ska hyra stugor handla mat å soppa man ska även tvingas betala för att bränna soppan :eek:
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Finnansiera skiten via bensinskatten ist... Eller ge fan i det och låt folk sladda lederna ideelt som det har varit i snart 100år...
Vet inte hur det är i Gördalen,men på många andra ställen så börjar det bli svårare att få folk att ställa upp och göra nånting GRATIS längre.
Speciellt när "vissa" bjuder in folk från höger och vänster och sen gnäller när det blir buskörning/sönderkörda leder!?
Betalleder är nog nånting vi kommer att få acceptera i framtiden.
Förbudsskyltar på tex drevfjället kommer nog inte att dröja,eller vad tror du Jimmy?
Har man råd att köpa en skoter för 125' så har man nog råd med en ledavgift?
Utbudet börjar bli ganska begränsat om man bara ska köra på "gratis" områden,SNÅL???
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Vet inte hur det är i Gördalen,men på många andra ställen så börjar det bli svårare att få folk att ställa upp och göra nånting GRATIS längre.
Speciellt när "vissa" bjuder in folk från höger och vänster och sen gnäller när det blir buskörning/sönderkörda leder!?
Betalleder är nog nånting vi kommer att få acceptera i framtiden.
Förbudsskyltar på tex drevfjället kommer nog inte att dröja,eller vad tror du Jimmy?
Har man råd att köpa en skoter för 125' så har man nog råd med en ledavgift?
Utbudet börjar bli ganska begränsat om man bara ska köra på "gratis" områden,SNÅL???
Jag anser att det inte handlar om att ha råd
Bättre att inte sladda lederna och ha ojämna leder, bara vi får behålla den fria åkningen istället, det är väl vad det handlar om ?

Jag skulle tro att om vi hade en folkomröstning bland skoteråkarna om detta så skulle nog majoriteten välja att slippa betalledområden, bara den fria åkningen får finnas kvar, även om det då skulle innebära att underhållet av skoterlederna skulle upphöra och att vi skulle få åka på "Tvättbrädeleder" i framtiden.
 
E

ejwbegysv

Vet inte hur det är i Gördalen,men på många andra ställen så börjar det bli svårare att få folk att ställa upp och göra nånting GRATIS längre.
Speciellt när "vissa" bjuder in folk från höger och vänster och sen gnäller när det blir buskörning/sönderkörda leder!?
Betalleder är nog nånting vi kommer att få acceptera i framtiden.
Förbudsskyltar på tex drevfjället kommer nog inte att dröja,eller vad tror du Jimmy?
Har man råd att köpa en skoter för 125' så har man nog råd med en ledavgift?
Utbudet börjar bli ganska begränsat om man bara ska köra på "gratis" områden,SNÅL???
Nej jag är inte snål, betalar över 100 000kr i skatt varje år... räcker inte det?

I Gördalen har vi inte "sveriges bästa leder" men vi får ialla fall svänga av leden och köra brevid den guppiga leden...

Väldigt få som gnäller i Gördalen över att lederna är dåliga eftersom man kan acceptera det då vi har en frivillig ledavgift och slipper bli jagade på fjället...

Ett fint exempel på hur det kan fungera är att Länstyrelsen dalarna nu betalar skoterklubben för att sladda kungsleden som går genom vårat område...


En annan sak.. Ni som åker på långtur, håll er till Kungsleden, enligt länstyrelsen Dalarna får ingen ta ut ledavgifter för att åka på kungsleden...
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Nej jag är inte snål, betalar över 100 000kr i skatt varje år... räcker inte det?

I Gördalen har vi inte "sveriges bästa leder" men vi får ialla fall svänga av leden och köra brevid den guppiga leden...

Väldigt få som gnäller i Gördalen över att lederna är dåliga eftersom man kan acceptera det då vi har en frivillig ledavgift och slipper bli jagade på fjället...

Ett fint exempel på hur det kan fungera är att Länstyrelsen dalarna nu betalar skoterklubben för att sladda kungsleden som går genom vårat område...

En annan sak.. Ni som åker på långtur, håll er till Kungsleden, enligt länstyrelsen Dalarna får ingen ta ut ledavgifter för att åka på kungsleden...
Hej Jimmy!
Jag betalar ungefär lika mycket i skatt,men skillnaden är nog att jag gnäller inte lika mycket över några hundringar hit och dit.

"Inte sveriges bästa leder"?,men var inte Gördalen skoterparadiset nr 1?
Jag skulle iof inte kalla en skoterbredds spår för led...en viss skillnad,en led är ju helst så bred så att 2 skotrar kan mötas utan att krocka=bra säkerhet.

Jag antar att när du var upp till Drevdagen häromdagen så betalade du iallafall ett dagkort till SOND....för snål det var du ju inte?
Då känns min frivilliga tid på en preparerings skoter så mycket meningsfullare,visserligen obetald,men bränslet blir iallafall betalt.

Det där fina exemplet med att länstyrelsen betalar för sladdning av kungsleden har väl SOND ordnat och Gördalens skoterklubb åker snålskjuts...rätta mig om jag har fel.

Jättebra artikel "fullt pådrag i dalafjällen"
Skitsmart att konstant leka i gränsgatan,och speciellt när det är ett sånt pådrag av myndigheterna.....dom såg säkert inte spåren alls...nääädåå.
Väntar med fasa på ett totalt skoterförbud i HELA norra dalarna.
Vem ska jag skicka tackkort till...artikel författaren?

Jag har inte det minsta att göra med SOND eller deras arbete,men jag vill ha fina leder och friåkningen kvar,om än behöva betala för den och som jag ser det så hjälper inte "lek i gränsgatan" och diverse andra påhitt till.
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
jag bor i kiruna och jag har aldrig någonsin sett en CM betalled här uppe och det är jag väldigt glad över.
därimot finns det förbudsområden och det accepterar man.
jag förstår inte varför det skulle bli betal leder för att det ska vara fina leder. kommunerna lägger ut MILJON belopp för att få fina skidspår så varför inte lägga ut pengar för att ha fina leder ??
tycker det är upp till kommunen att fixa lederna.

jag kör mkt heldre på en led där den är slät och fin men kostar det mig 0.5kr så aldrig i livet. och det är inte för att jag är snål utan för att jag anser mig vara lika mycket värd som skidåkarna.
 

pea

Välkänd medlem
1 jan 2000
238
0
16
jag bor i kiruna och jag har aldrig någonsin sett en CM kommunerna lägger ut MILJON belopp för att få fina skidspår så varför inte lägga ut pengar för att ha fina leder ??
tycker det är upp till kommunen att fixa lederna.
Håller med. Vet hur mycket tid och kraft ideella krafter lägger ner på lederna häromkring, med väldigt lite pengar att göra det (när många "inte har råd" med avgiften till lokala skoterklubbarna.

Nån som har några goda idéer på hur man lyckas övertyga kommunerna att bidra mer och bättre till ledunderhåll? :(