Att privatimportera OEM-saker har jag ingenting emot, av just de anledningarna Ni tagit upp.
Det finns ingen som helst rim och reson i deras prissättningar, trots att man beaktar inköpspris + USA-frakt + moms/tull + gen.agents pålägg + frakt till ÅF + ÅF marginal.
Säg att en sak som ryms i en skokartong kostar 100 dollar.
I ett extremfall kan det vara ((100 + 40)*1,29*1,20+15)*1,40=324 USD.
Tar man det själv på lagligt sätt är det (100+40)*1,29=180 USD.
Sjuka exempel från verkligheten:
- O-ring, topplock F7 $10.19 eller 210:-.
- "Spacer", Fox Float X $7.22 eller 211:- + moms.
- Retainer, oil pump shaft $47.17 eller 1100:-.
Priserna på OEM-saker är alltså så pass dyra att jag personligen gärna skulle bidra till "dödandet" av den inhemska saluförningen av dem. Även med expressfrakt från USA så är det ju billigare och väntetiden är då en vecka. Här hemma är det 2-3 dagar, om ÅF inte har saker på lager.
När det däremot gäller eftermarknadsgrejor kan jag gott handla här hemifrån, då de flesta i USA vägrar skriva ned värdet (iom att de har retailers här i Sverige så vill de inte förstöra för dem genom grå-/sidoimport) och de flesta inte har något nämnvärt påslag.
Ex. så tar SO Larsson 4100:- för en BMP Stealth pipe. Den kostar $349 för tillfället (såg någonstans att priserna skulle stiga till hösten...) och kostar runt $100 i frakt. Sen är det moms+tull på det. 4054:- med en 1:7 dollarkurs. Är det då inte värt de extra 46:- + någon hundring i frakt för att få sakerna på en gång, ha en lättare garantigång samt att man ju har svensk support om det skulle vara något (såvida man inte handlar hos en skojare till skoterdelshandlare)?
Som regel kan man väl säga att de svenska eftermarknadshandlarna har motsvarande retailer discount som påslag till oss konsumenter, så det är i stort sett samma pris på egenimport och hos svensk handlare.