Butiker i USA. (på internet)

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Hej undrar om ni vet några bra skoterbutiker på internet som har bra priser, samt säljer OEM yamaha delar!

Dessa vet jag redan, Power-part, ronniesmailorder, snowmobilestore,als... men ingen har fallit mig i "smaken"!

//RAsmus
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Tim på FixMotorsport har allt du vill ha på lager+ en heldel saker du inte viste att du ville ha. Tyvär har han inte uppmärksammat hur en bra hemsida ska se ut. Ungefär samma priser som rich men som sagt han har allt på lager, både oem, Partsunlimited katalogen och dom har en del egna delar.
Värt att tänka på är att om vi köper våra skoterdelar via internet från USA så dödar vi marknaden i Sverge.
http://www.fixpowersports.com/
 

pl_84

Välkänd medlem
1 jan 2000
242
0
16
Nån som vet någon sida som säljer Polaris orginalreservdelar?
Behöver t.ex. frontkylare, buk och lite andra plastdelar.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Inte alls !

Värt att tänka på är att om vi köper våra skoterdelar via internet från USA så dödar vi marknaden i Sverge.
:mad:

INTE ALLS !

Svenska återförsäljare har alldeles för höga påslag på delar vilket för eller senare leder till deras egen undergång.

Bättre sälja fler grejer till något lägre pris än att sälja få saker dyrt, detta leder till att säljarna får köpa in grejerna till lägre pris osv osv osv vilket gynnar säljarna själva.

Been there.......



.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Håller helt med 2stroke!

Att köpa yamaha oem delar i sverige är helt bizzart..
130kr kostade avgas packningen i USA
670kr skulle de på Yamahacenter i östersund ha!
Och den finns ju ej att köpa pirat så då "måste" man ju beställa från USA,
och leverans tiden är ju lika lång, då dem på Yamahacenter måste ta hem den prylen från USA åxå!

Och frakten 400kr från staterna.
140kr från tex Rinab!

Så handlar man mkt lönar det sig! även om man räknar på 35% eller vad moms och tull går på brukar det bli 2000-3000kr billigare! om man köper för c:a 5000kr!

Det är dem själva som sänker sitt egna skepp till botten!

<mvh> Rasmus
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Sen måste ni ju faktiskt räkna med att handlaren i sverige ska lägga på moms ha betalt för sina lokaler samt personal så att priset är rätt mycket högre i sverige är nog bara att räkna med eftersom bla lönekostnader för personal är betydligt högre än i usa

Men som sagt en packning för 130 usa och 670 i sverige då får man ju faktiskt hålla med om att prissättningen är löjlig ett pris runt 350 hade varit mer naturligt
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Att privatimportera OEM-saker har jag ingenting emot, av just de anledningarna Ni tagit upp.
Det finns ingen som helst rim och reson i deras prissättningar, trots att man beaktar inköpspris + USA-frakt + moms/tull + gen.agents pålägg + frakt till ÅF + ÅF marginal.

Säg att en sak som ryms i en skokartong kostar 100 dollar.
I ett extremfall kan det vara ((100 + 40)*1,29*1,20+15)*1,40=324 USD.
Tar man det själv på lagligt sätt är det (100+40)*1,29=180 USD.

Sjuka exempel från verkligheten:
- O-ring, topplock F7 $10.19 eller 210:-.
- "Spacer", Fox Float X $7.22 eller 211:- + moms.
- Retainer, oil pump shaft $47.17 eller 1100:-.

Priserna på OEM-saker är alltså så pass dyra att jag personligen gärna skulle bidra till "dödandet" av den inhemska saluförningen av dem. Även med expressfrakt från USA så är det ju billigare och väntetiden är då en vecka. Här hemma är det 2-3 dagar, om ÅF inte har saker på lager.

När det däremot gäller eftermarknadsgrejor kan jag gott handla här hemifrån, då de flesta i USA vägrar skriva ned värdet (iom att de har retailers här i Sverige så vill de inte förstöra för dem genom grå-/sidoimport) och de flesta inte har något nämnvärt påslag.
Ex. så tar SO Larsson 4100:- för en BMP Stealth pipe. Den kostar $349 för tillfället (såg någonstans att priserna skulle stiga till hösten...) och kostar runt $100 i frakt. Sen är det moms+tull på det. 4054:- med en 1:7 dollarkurs. Är det då inte värt de extra 46:- + någon hundring i frakt för att få sakerna på en gång, ha en lättare garantigång samt att man ju har svensk support om det skulle vara något (såvida man inte handlar hos en skojare till skoterdelshandlare)?
Som regel kan man väl säga att de svenska eftermarknadshandlarna har motsvarande retailer discount som påslag till oss konsumenter, så det är i stort sett samma pris på egenimport och hos svensk handlare.
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Hur gör man då när skotern behöver lagas eller servas.
Ska man skicka den till en verkstad i usa?

Vet om flera skoterhandlare som har ett bra reservdelslager, bra utbildad personal, bra verkstad med de rätta grejorna såsom dyra mätutrustningar osv.
Jag tycker det är en bra service att kunna lämna in skotern på ett sånt ställe och veta att den tas om hand på ett bra sätt.

Jag vet också att det kostar att kunna hålla den servicen.
Så jag betalar gladligen den extra pengen det kostar att handla från min handlare.
Alternativet är fuffenshandlare med inget lager och dåligt utbildad svart arbetskraft. En sån handlare blir inte långlivad.

Nästa alternativ när våra seriösa handlare är borta är då att skicka våra skotrar över "pölen". Är det så vi vill ha det?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.274
82
48
Övik
Jag vet ingen skoterhandlare som har bra utbildad personal, dom jag har kommit i kontakt med har inte kunnat mer än beställa hem grejer och försöka sälja på en så mycket dynga som möjligt.

Verkstäder kommer alltid att finnas tillgänglig för de som behöver. Skulle själv aldrig komma på tanke att lämna in en skoter på service hos en märkesverkstad, inte där jag bor iaf. Är så otacksamt att ha o göra med dom.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Det man kan göra själv, det gör man själv.
Bästa servicen gör man själv - och gratis är den!

Nyskoterförsäljningen dör inte av att några väljer att privatimportera delar till dem.
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Det man kan göra själv, det gör man själv.
Bästa servicen gör man själv - och gratis är den!

Nyskoterförsäljningen dör inte av att några väljer att privatimportera delar till dem.
Att du kan serva din skoter tvivlar jag inte på.

Men vem ska göra felsökning på insprutningen om inte handlarna/verkstäderna har pengar att köpa in utrustningen?
Hur ska dom ha råd att ligga på ett stort lager om dom inte kan ta betalt för grejorna?
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Du har rätt... Men hur stor del av en Märkesverkstads "vinst" är igenom att sälja OEM delar?
Alltså att sälja dem när du inte servar skotern hos dem?
Inte så stor skulle jag tro!

Dem livnär sig nog på deras servicar osv.. Det tycker jag är helt OK att dem tar 300kr i timmen..
Men inte att man ska betala ett sånt ***** fantasi pris på OEM delar... Det är absurt..

Det riktar sig ju när man servar skotern på egen hand.. Sen ifall man inföskaffar sig nya 4-taktarna som inte är lika lätta att serva så lämnar man jui in dom.. Men ju fler 4-taktare som säljs, ju mer tjänar verkstäderna.. Så deras framtid är nog Ljus!

//Rasmus
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Varför får jag känslan av att Turbomountain är part i frågan?

Kan det vara så att du jobbar på / driver en åf för något märke?
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Varför får jag känslan av att Turbomountain är part i frågan?

Kan det vara så att du jobbar på / driver en åf för något märke?
Nej, jag varken jobbar eller driver nån åf verksamhet.

Är alltså ingen part i frågan.
Det enda jag vinner på att färre handlar i usa är att jag kommer ha fler verkstäder kvar här i landet att välja på.